• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Clifford kajak

Läste nyligen artiklen om Clifford kajak på http://hd.se/hoganas/2009/01/14/saekerheten-aer-hans-ledstjaerna/

Är det någon här som har tagit en kurs med clifford? Erfarenheter på det??
Är det någon här som funderar på att ta en kurs med Clifford??
Viktigast av allt kanske finns denna clifford på utsidan som medlem??
www.clifford-kajak.com/

//Jonathan
Lars Clifford har en hemsida ()som du vet, men skulle inte tro att han é medlem här.

Däremot é han en otroligt kompetent & duktig paddlare, jag gick en 2-dagars kurs hos honom f några år sen, & har varit där & shoppat lite sen dess.

Jag gillar honom som sören, men enklast é väl att ringa honom & bilda dig en egen uppfattning?
// I-a

Näe jag var bara intresserad av hur folk kund gå kurser hos honom, och vad det är som är så bra med honom.
För mig känns det helt obegripligt att han ens får kunder då han inte verkar ha en susning om vad han snackar om när man läser på hans hemsida.

Hade rekommenderat alla som gått en kurs hos honom att kräva pengarna tillbaka och sedan gå till en lite mer kompetent person för kurs.

Näe jag var bara intresserad av hur folk kund gå kurser hos honom, och vad det är som är så bra med honom.
För mig känns det helt obegripligt att han ens får kunder då han inte verkar ha en susning om vad han snackar om när man läser på hans hemsida.

Hade rekommenderat alla som gått en kurs hos honom att kräva pengarna tillbaka och sedan gå till en lite mer kompetent person för kurs.
Jag tycker det é rätt märkligt att döma en människa & prata en massa dynga när du inte träffat honom, inte sett honom paddla, uppriktigt sagt inte vet ett skit om honom.

- du har kollat hans hemsida.. Om det é allt du behöver f att ""rekommendera"" så hoppas jag att du aldrig kommer i närheten av mig.. fast det behöver du ju inte, du vet ju allt om mig ändå, & kan "rekommendera" mig åt pepparn el?

El så kanske du bara känner dig trygg att snacka skit eftersom jag inte trodde att han é medlem här? Det é vääldigt lätt att vara stor i truten när den man baktalar inte kan svara för sig.

Hade du haft ngn form av ryggrad hade du inte kräkt ur dig här, utan ringt honom & diskuterat hans hemsida med honom själv.

// I-a

Jag tycker det é rätt märkligt att döma en människa & prata en massa dynga när du inte träffat honom, inte sett honom paddla, uppriktigt sagt inte vet ett skit om honom.

- du har kollat hans hemsida.. Om det é allt du behöver f att ""rekommendera"" så hoppas jag att du aldrig kommer i närheten av mig.. fast det behöver du ju inte, du vet ju allt om mig ändå, & kan "rekommendera" mig åt pepparn el?

El så kanske du bara känner dig trygg att snacka skit eftersom jag inte trodde att han é medlem här? Det é vääldigt lätt att vara stor i truten när den man baktalar inte kan svara för sig.

Hade du haft ngn form av ryggrad hade du inte kräkt ur dig här, utan ringt honom & diskuterat hans hemsida med honom själv.

// I-a

Hahaha!! Dags och lugna ner sig lite... Behöver inte bli agressiv :p
Anledningen till att jag undra om han var medlem här var just att jag hade hoppats på att han skulle kunna svara på inlägget. Men det verkar ju du göra bra så det e ju struntsamma :D

Jag kan garantera dig att en hel del av det som står på cliffords sida inte är korrekt. Herr Clifford är säkerligen en jättesjyst kille, men nån vidare duktig kajakcoach är han inte, det framgår ju tydligt på hans hemsida...

Hade jag varit i Sverige och haft mer tid så hade jag med all glädje ställt upp på att delta på en kurs, tur eller vad det nu kan vara för att disskutera ovanstående med Clifford. Men frågan är om det är tillåtet då inte någon av mina kajaker skulle uppfylla Cliffords säkerheteskrav haha!!

//Jonathan

Hahaha!! Dags och lugna ner sig lite... Behöver inte bli agressiv :p
Anledningen till att jag undra om han var medlem här var just att jag hade hoppats på att han skulle kunna svara på inlägget. Men det verkar ju du göra bra så det e ju struntsamma :D

Jag kan garantera dig att en hel del av det som står på cliffords sida inte är korrekt. Herr Clifford är säkerligen en jättesjyst kille, men nån vidare duktig kajakcoach är han inte, det framgår ju tydligt på hans hemsida...

Hade jag varit i Sverige och haft mer tid så hade jag med all glädje ställt upp på att delta på en kurs, tur eller vad det nu kan vara för att disskutera ovanstående med Clifford. Men frågan är om det är tillåtet då inte någon av mina kajaker skulle uppfylla Cliffords säkerheteskrav haha!!

//Jonathan
Huruvida du håller m honom el inte é irrelevant, men att dissa en människa på ett ställe där han inte har möjlighet att försvara sig tycker jag é kasst. Helt enkelt.

Dina garantier *gäspar* ursäkta, det säger mig inget. Det finns en massa förståsigpåare inom paddling, & att en del har andra åsikter än vad jag har betyder inte att de har fel, bara att man é olika.

Han gillar inte min kajak heller, men t skillnad fr dig så tar jag den diskussionen m honom.. & m alla andra som inte gillar min kajak, ex alla som förespråkar eskikajaker tycker ju ínte heller om min kajak - sen har vi roder/skädda-fanatikerna.. jisses

Kontentan blir ändå att om du har problem m vad ngn uttrycker, ta det m den personen. Direkt.
// I-a

Huruvida du håller m honom el inte é irrelevant, men att dissa en människa på ett ställe där han inte har möjlighet att försvara sig tycker jag é kasst. Helt enkelt.

Dina garantier *gäspar* ursäkta, det säger mig inget. Det finns en massa förståsigpåare inom paddling, & att en del har andra åsikter än vad jag har betyder inte att de har fel, bara att man é olika.

Han gillar inte min kajak heller, men t skillnad fr dig så tar jag den diskussionen m honom.. & m alla andra som inte gillar min kajak, ex alla som förespråkar eskikajaker tycker ju ínte heller om min kajak - sen har vi roder/skädda-fanatikerna.. jisses

Kontentan blir ändå att om du har problem m vad ngn uttrycker, ta det m den personen. Direkt.
// I-a
Hehe :D
Tanken var väl inte främst att dissa honom men du gjorde de nyss till det.
Jag vill mest varna icke paddlare för att ta en kurs hos honom då han inte verkar kunna sin sak (inget fel med det men det är ju dumt att lära ut fel)
Ja har du gått grundkurs hos clifford förstår jag att du inte köper min garantier :D hehe....

Personligen tycker jag att håller man en grundkurs ska man låta deltagarna testa en j*vla massa olika kanoter sen kan vara och en bilda uppfattning. Och man ska inte förkasta andra kajaker, men däremot prata om dess för och nackdelar.

F.ö. så finns det säkert en hel del liknande oseriösa företag i sverige. I sverige verkar det som om man har den uppfattningen att har man paddlat i över 20år ja då kan man bli s.k, instruktör. sen kvitttar resten även om man paddlat "fel" i 20 år....
Men men det är bara min personliga uppfattning så att säga :p haha!

Hehe :D
Tanken var väl inte främst att dissa honom men du gjorde de nyss till det.
Jag vill mest varna icke paddlare för att ta en kurs hos honom då han inte verkar kunna sin sak (inget fel med det men det är ju dumt att lära ut fel)
Ja har du gått grundkurs hos clifford förstår jag att du inte köper min garantier :D hehe....

Personligen tycker jag att håller man en grundkurs ska man låta deltagarna testa en j*vla massa olika kanoter sen kan vara och en bilda uppfattning. Och man ska inte förkasta andra kajaker, men däremot prata om dess för och nackdelar.

F.ö. så finns det säkert en hel del liknande oseriösa företag i sverige. I sverige verkar det som om man har den uppfattningen att har man paddlat i över 20år ja då kan man bli s.k, instruktör. sen kvitttar resten även om man paddlat "fel" i 20 år....
Men men det är bara min personliga uppfattning så att säga :p haha!
Jag har gått kurser på fler ställen..
Men det é klart, genom att säga så om mig så kan du ju förkasta allt jag säger oxå, så behöver du inte ta till dig av det jag sa
- dvs om du har kritik mot ngn, ta det m den personen
- det é fortfarande ditt sätt jag vänder mig mot. Du beter dig illa, & det kvittar om du é världsbäst el amatör, det é liksom ingen ursäkt f ditt beteende.
Men det var ju det jag sa redan i mitt första svar, att du förmodligen kommer kasta skit på mig nu, & det gjorde du ju.
El flåt, du VARnar säkert bara..
// I-a

Herr Clifford är en veteran inom svensk paddling och han har lika mycket rätt att ha åsikter som sådanana som är NILare.
Majoriteten av NILarna har varken lust eller kunskap att paddla kajakerna som Clifford anser är bra.
Erling Bengtsson (Swima) och Clifford har hållit på ungefär lika länge med kommersiella kurser inom paddling, dvs de lade grunden för kajakboomen som började på slutet av -80 talet.

Tavy, kan du vara mer specifik? Det är ganska svepande omdömen du kommer med, vad är det speciellt som du retar dig på hos Clifford?

/Peter

Herr Clifford är en veteran inom svensk paddling och han har lika mycket rätt att ha åsikter som sådanana som är NILare.
Majoriteten av NILarna har varken lust eller kunskap att paddla kajakerna som Clifford anser är bra.
Erling Bengtsson (Swima) och Clifford har hållit på ungefär lika länge med kommersiella kurser inom paddling, dvs de lade grunden för kajakboomen som började på slutet av -80 talet.
Jag håller helt med om rätten till en egen åsikt. Han har ju ett starkt fokus på säkerhet och det är ju bra.
Lite nyfiken på vad för kunskap som krävs att paddla de ovan nämnda kajaker.

/Erik

love or hate

Clifford är en rätt kontroversiell person har jag förstått över tiden han håller sin linje stenhårt likt många andra och en del förkastar det ändra köper det rakt av och ytterligare andra plockar russinnen ur kakan. han är altså som alla oss andra.

Vad är problemet?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad Tavy menar med att Clifford inte vet vad han pratar om. Är det bara valet av kajaker eller handlar det om något annat? Om det är fråga om kajakerna tar jag gärna en lektion här i forumet av en riktig expert. (här är det meningen att du skall ta åt dig, Tavy, och förklara ditt märkliga påhopp.

Förresten, du kanske bara ville ha uppmärksamhet? Nu har du fått det, från ganska många!

Daniel

Lite nyfiken på vad för kunskap som krävs att paddla de ovan nämnda kajaker.
/Erik
Det är hela paketet som behöver uppdateras. Hur du går i och ur på enklast möjliga sätt, inte lyfta i roderlinorna, använda roder, sitta utan benstöd, olika räddningstekniker etc.

Vi har en hel del NILare i klubben, vissa kan paddla allt, medan en majoritet vill/kan bara lära ut klassisk brittisk havskajak. Inget fel med det.

NIL försöker nog lyfta sig lite för att göra skäl för namnet NORDISK instruktörslicens och tittar även på hur de klassiska skandinaviska kajakerna hanteras på bästa sätt.

Clifford har uppenbarligen inte lust att lära ut hur en brittisk havskajak kan hanteras.

Jonathan Öhrling är inte NIL

NIL försöker nog lyfta sig lite för att göra skäl för namnet NORDISK instruktörslicens och tittar även på hur de klassiska skandinaviska kajakerna hanteras på bästa sätt.
De åsikter som här framförts av Jonathan Öhrling har ingenting med NIL (Nordisk Instruktörslicens för havskajak) att göra. Han har på inget vis framfört dem på NILs uppdrag. Det är enbart Jonathans egna åsikter. Han får stå för dem själv.

Jens

Hmm.
Jag skulle bli djupt imponerad om någon lyckades paddla och driva ett paddelspecifikt företag i 30 år utan att lära sig något. Det går bara inte.
Han kan säkert en hel del, även om han är "set in his ways".

Clifford

Säga vad man vill men satte nästan kaffet i vrångstrupen när jag läste loakalblaskan i fredags. Där ovan nämde man påstår att det endast finns 12 (av 700) kajaker som har "rätt säkerhetsutrustning". Min paddelkarriär började i Jonstorp, där vi fick en lektion som hette duga, visste inget alls om paddling då, det är en upplevelse att träffa denne man. Dock bör man kanske även ta intryck av andra "experter". Tycker dock att var och en skall få ha den uppfattning han vill bara han inte förstör för andra. Det är kanske där problemet ligger lite, ungefär som våra religioner som får hålla på med sitt trams mer eller mindre obemött (fick jag sagt det med ;-)). Fanatism är varken kul eller utvecklande.
Det som fick igång paddlingen på allvar i sverige var nog mest våra reseprogram och utvecklingen med att vi har fler människor som har stillasittande jobb, det är ju inte bara paddlingen som ökat utan hela frilufts/äventyrsbranchen. Tror nog att de som har gjort mest för att föra fram paddlingen till allmänheten är Kajaktiv och Point65, företag som har fått "den vanlige" människan att börja paddla istället för att skrämma iväg densamme.

En sak är jag säker på, att har du inte ett öppet sinne och kan ta in andras uppfattningar, och i detta fallet kajaktyper, sätt att paddla eller sätt att rädda sig på utan gör tvärtom och låser in dig i ett hörn. Då kan du varken bli en duktig paddlare eller en duktig instruktör.

Kursarrangörer i Västra Skåne:
Helsingborgskanotisterna
Kajakevent
Kanotföreningen Öresund
Malmö Kanotklubb
Clifford kajak

Mvh,
leif

Senast ändrad:
Ibland undrar jag om inte paddlare har osedvanligt lätt att utveckla fundamentalistiska drag.. ;)

Inte bara Clifford/VKV utan även grönlands, tävlings och vadvetjag-paddlare verkar kunna utveckla dessa tendenser med tiden. Lite tråkigt eftersom det knappast befrämjar varken säkerheten, själva paddlingen eller den egna personliga utvecklingen va..?

Om man nu tar C som exempel så har han ju en fantastisk paddelkarriär bakom sig (och håller väl egentligen på som bäst fortfarande..) och måste ha samlat på sig massor av erfarenhet. Och det är mycket möjligt att han har dragit slutsatsen att just det här är det bästa sättet att paddla för honom, men att därifrån förkasta allt annat och då särskilt använda säkerhetsriskerna som argument är ganska magstarkt. Jag menar, paddling är väl inte direkt någon risksport och bevisligen fungerar de flesta typer av kajaker helt ok. Vissa är optimerade för fart, andra för grönlandsrollar men säkerheten ligger ju inte i kajaken utan i det att paddlaren kan hantera den utrustning han/hon använder under rådande förhållanden. Väl..?

Den största faran med Cliffords tankesätt anser jag är att nybörjare kan ta budskapet helt okritiskt rakt av och verkligen tro att så här är det. Utan att ha Cs hela erfarenhetsbank att bottna i så köper man alltså allt bokstavligen, men förstår inte tankesättet bakom. Man tror verkligen att VKVs räddningsmetod är det ända säkra och allt annat är totalt livsfarligt. Och fortsätter sen dessutom och predikar vidare. Vi som har hållit på ett tag kan ju mer plocka dom russin vi är intresserade av och spotta ut resten..

Missförstå mig rätt nu, jag tycker verkligen om profiler som brinner för sin sak, som entusiasmerar andra och sprider både kunskap och glädje. Men i det här läget har det precis motsatt effekt, man cementerar skotten och får nån slags "är-du-inte-med-oss-så-är-du-mot-oss sekterism" i stället.

Lite trist va..?

Och jo, har haft en del egen erfarenhet av C själv och i mitt tycke är han faktiskt ganska precis så kantig som han framstår på sin hemsida..

Mina åsikter..
/ Ulf

Men hallå..

Ibland undrar jag om inte paddlare har osedvanligt lätt att utveckla fundamentalistiska drag.. ;)

Lite trist va..?

Och jo, har haft en del egen erfarenhet av C själv och i mitt tycke är han faktiskt ganska precis så kantig som han framstår på sin hemsida..

Mina åsikter..
/ Ulf
Alltså min tanke när jag sa emot den första nissen var (& är) att det é rätt kasst att dissa en människa på ett ställe där han inte kan bemöta kritiken.

Ännu värre när du (syftar på första nissen i tråden igen) inte har en aning om vem han é öht.

Tycker ni verkligen att det é ok att diskutera en människa utan att ge honom en chans till genmäle??

Man kan tycka vad man vill om LC, el om paddling, men om man har problem m hans åsikter, bör man inte ta diskussionen m honom då??

El é det bra jag som é oerhört märkligt uppfostrad..
// I-a

Logga in

Tips!