Carinthia sovsäckar

Det finns en risk med att man köper fast sig i så tunga grejor att det inte blir till några vandringsturer. Fjällsäkerhetsrådets "säkra" utrustningslista som min kamrat vägde upp till 38 kg när även på den tiden en 26 kg nerlastad ung soldat ansågs ha begränsad räckvidd och uthållighet.
Nej jag är inte ute efter att hacka på fibersäckar, även ego har dylika, i säsongsvarierande tjocklekar och vikter för båtliv mm. Men tappar man perspektivet så kan målet bli svåruppnått.
go tur

Precis! Rätt sak på rätt plats! Jag har också en tjock och tung syntetsovsäck. Men den får inte följa med på sommarfjället. För det har jag en lättare i dun. Den tunga billiga får följa med ut i skogen i vindskydd och eldpallkojor, där det eldas och har sig.

Reagerade mest på att du reducerade Utsidan till ett vandringsforum. Vi är många som gör annat ute, inklusive du själv, vad jag har fått uppfattning om. Och då det ibland vara ointressant vad säcken väger, om den ex. ska medtagas i kanot, åka bil ut eller bara bäras två kilometer. Alla idkar vi friluftsliv på olika sätt. Vilket är det roliga med detta forum, att få ta del dina och alla andras upplevelser och kunskap och inspireras.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns en risk med att man köper fast sig i så tunga grejor att det inte blir till några vandringsturer.
Exakt! Rätt sak på rätt ställe och i rätt sammanhang då funkar det som bäst. Jag skulle inte vilja släpa med mig min Carinthia 2000 i packningen om jag ska vandra men i bilen eller i kajaken är det liksom skit samma, där är inte vikten eller packvolymen avgörande. Nu står jag dock i begrepp att köpa min första dunsäck och det blir till 99% Carinthias Survival Down 1000 som jag tycker verkar bäst enligt pris / prestanda. Dessutom är jag helnöjd med 2000-sovsystemet från samma tillverkare. Gediget, inte världens lättaste men det håller vad det lovar gång efter gång.

Savotta

Nån som har testat den här varianten? Verkar vara en kopia på Carinthia Defence 6. Gnistskyddad nederdel som skydd mot glödsprätt. Kostar 990 kr på blocket och påstås klara ner till -25.

Någon som har erfarenhet?

Militarya.jpg

http://shop.saunaeverywhere.se/product_info.php/militarsovsack-p-115[/QUOTE

Kostar nu 1895 ! Viken pris höjning !

Jag funderar på att köpa en sovsäck/ett sovsäckssystem och har läst mycket under en tid och funderat...

Pga allergi i familjen är dun uteslutet, kan inte ens ha duntäcke i närliggande rum som min bror utan att han reagerar:/

Jag har tittat på Carinthias sovsäckar tropen och defence 4, som många skrivit om här i många olika trådar, jag gillar att dessa verkar fungera från sommar till vinter.
Dvs en flexibilitet till relativt(?) rimligt pris.

Mina funderingar är, ni som har dessa, är ni nöjda med dem? Även efter års användning/förvaring ;) ? Håller dem? (Läst en del trådar att synteten tappar loftet för snabbt, jämfört med dun)
Kan man räkna med en "amatöranvändning" ( ca10 nätter/år i kanske 10år rätt förvarad?

Eller finns det bättre alternativ nuförtiden?

/Bubba

Edit. Stavar som en kratta...

Ja de håller försvarets carintha sovsäckar

används i varierande miljöer och förvaras nerpackade då de inte används jag har haft mitt system i ca 5år och då var de redan väl använda när jag fick dem.

På vinterturer privat använder jag min Haglöfs syntetsovsäck då den är mycket lättare ca 1,8kg dock inte lika stadig som Carintha säckarna. Sommartid är den ofta för varm så då har jag min dunsovsäck ca 0,8kg tung.

Har båda säckarna som FM använder (vinter&sommar) och har använt i över tio år. De är tåliga säckar men framförallt tunga, tillsammans väger de 2,9kg och tar stor plats!

Jag bävar mig för turer på vintern där jag inte kan ta pulkan med mig, för att få ner båda säckarna i ryggan på 70L så är det inte mycket plats kvar sen..

Såg att någon tidigare skrivit komforttemperatur på -40 med båda säckarna, det är fel! -40 är extremtemperatur och du får vara glad om du överlever natten.
(Tror man räknar ~sex timmar på en normalbyggd man i extremtemp)?

Jag har sovit i -17 i tält utan kamin med dessa säckar och underställ, mössa och strumpor. Sov helt okej, vaknade några gånger.
Det var nog dock gränsen för mig på komforttemperatur, men det är ju individuellt hur mycket man fryser.
Sen är liggunderlag en viktig faktor under vintern.

Nu skiljer sig tropen och defence 4 visserligen mot Försvarets säckar men hållbarheten skulle jag inte oroa mig för. Men tänk på att de är stora!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips