Carinthia sovsäckar

Har båda säckarna som FM använder (vinter&sommar) och har använt i över tio år. De är tåliga säckar men framförallt tunga, tillsammans väger de 2,9kg och tar stor plats!

Jag bävar mig för turer på vintern där jag inte kan ta pulkan med mig, för att få ner båda säckarna i ryggan på 70L så är det inte mycket plats kvar sen..

Såg att någon tidigare skrivit komforttemperatur på -40 med båda säckarna, det är fel! -40 är extremtemperatur och du får vara glad om du överlever natten.
(Tror man räknar ~sex timmar på en normalbyggd man i extremtemp)?

Jag har sovit i -17 i tält utan kamin med dessa säckar och underställ, mössa och strumpor. Sov helt okej, vaknade några gånger.
Det var nog dock gränsen för mig på komforttemperatur, men det är ju individuellt hur mycket man fryser.
Sen är liggunderlag en viktig faktor under vintern.

Nu skiljer sig tropen och defence 4 visserligen mot Försvarets säckar men hållbarheten skulle jag inte oroa mig för. Men tänk på att de är stora!

Använde dessa då jag gjorde lumpen 2000, då var de helt nya.
Sov i -25°C med dessa, i tält, utan kamin. Har glömt ifall jag hade underställ. Inga som helst problem.

Är det fortfarande dessa som försvaret använder?
Går det att få tag på det sovsäcksystem försvaret använder idag, som privatperson?
 
@ Granitbitarn
Med undantag för vissa specialförband så används samma sovsäckssystem än idag, dvs sovsäck 2000. Systemet består av tre delar, sovsäck sommar & vinter och "puppan".

Sovsäckarna som Försvarsmakten köpt in skiljer sig något mot de civila modellerna, tyvärr inte till det bättre utan vad jag fått hört har man valt ett något billigare fyllnadsmaterial till försvarets säckar för att få ner priset.

Svårt att köpa dessa civilt märkt med tre kronor, troligen tradera eller liknande som gäller. Sen får man se upp, mycket materiel som fortfarande används och är märkt med tre kronor kan gå som krigsmateriel och får inte säljas vidare!

Så de civila säckarna borde kunna vara lite bättre när det gäller fyllningen.
 
@ Granitbitarn
Så de civila säckarna borde kunna vara lite bättre när det gäller fyllningen.

Också min erfarenhet. Mil-säckarna känns tunnare. Jag har en kraftig Carinthia DEF6 och en tunn Carinthia Tropen (bra sommarsovsäck) som blir en oslagbar kombo tillsammans. Klarar väldigt låga temperaturer.

Men - stort och ganska tungt. Inget man bär omkring på ryggen ....
 
Systemet är lite "gammalt" (utvecklingen går ju framåt), jag gillar dock att det är "tre" varianter sovsäckar i två...

Finns det något modernare och/eller lättare system nu ?
Eller är det tre olika sovsäckar som gäller då?
 
Med risk för att anses som trådkapare tänkte jag ta tillfället och låna tråden för frågor kring detta system.

Jag har fått ut vintersäcken tillhörande detta system (m7317-116010) och liggunderlag från hemvärnet och har "försökt" använda dem utan nämnvärd tidigare friluftsvana men får det bara inte att spela. Fryser något och kan bara inte sova bra alls på grund av kyla.

Jag har gjort tre övernattningar senaste månaden (april) i Stockholmsområdet. Temperaturen har legat kring 0:an och något under men inte sammanhängande under -5 men jag fryser oavsett.

Ligger i ett enkelt enmanstält (Snugpak Ionosphere) på liggunderlag med omkringliggande skog.
Dubbla strumpor, mössa, funktions t-shirt, långärmad funktionströja och i slutet på natten åker försvarets tröja 90 på men jag fryser fortfarande. En gång hade jag långkalsonger, nu senast hade jag byxorna på hela natten.

Den invändiga kragen är åtdragen till max och huvan använder jag som kudde. Och då skulle jag inte vilja säga att jag är speciellt frusen av mig. De första två-tre timmarna funkar men sen börjar jag frysa.

Sen läser man här ( https://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/sovsackar/forsvarsmaktens-kombi-sovsack_1205 ) att den anses varm och go, folk som kör den under vinter och som barmarkssäck och så vidare medans jag knappt klarar en vårnatt med den.

Gör jag något fel eller finns det risk att det blivit något tokigt med den sedan tidigare? Förvarar den upphängd sedan en tid tillbaka och den är tillverkade 2015 så att så förbaskat gammal är den inte.

Måste jag "puppa in mig" och köra huvan också?

Kan tältet ställa till det? Senaste två gångerna har jag reagerat på kondensen på insidan av ytterduken i tältet och nu senast hade jag frost på delar av insidan av tältduken och även i fotändan på sovsäcken.

(Farlig MÖP varning här jag vet men att öva med sin utrustning är det enda sätta man kan bli bekväm med den)
 
Mellan raderna läser jag sovfelet uppenbart flera gjort. Till natt byter man till torra sovplagg. Det gör man t o m ute i regnskogen i tropikerna, för annars skall kroppsvärmen koka bort dagsfukten ur kläderna och det ger garanterat ingen sömn.
Därav att man bär en omgång reservkläder under i ryggsäcken.

Systemet må vara varmt men är som alla syntetiska kommissäckar tungt och rejält.
FMs tidigare Nordisk fjäder genomsydd 0° dunsovsäcken vägde gott över 2 kg, Min civila väger 0,6...

När man lägger sig på vintern är det viktigt att det är torrt i säcken att man själv är mätt och varm. Glöm inte huvudet. Själv sov jag oftast i vintermössan, den torra.

Glöm inte att väga prylarna.

go tur
 
Mellan raderna läser jag sovfelet uppenbart flera gjort. Till natt byter man till torra sovplagg. Det gör man t o m ute i regnskogen i tropikerna, för annars skall kroppsvärmen koka bort dagsfukten ur kläderna och det ger garanterat ingen sömn.
Därav att man bär en omgång reservkläder under i ryggsäcken.

Systemet må vara varmt men är som alla syntetiska kommissäckar tungt och rejält.
FMs tidigare Nordisk fjäder genomsydd 0° dunsovsäcken vägde gott över 2 kg, Min civila väger 0,6...

När man lägger sig på vintern är det viktigt att det är torrt i säcken att man själv är mätt och varm. Glöm inte huvudet. Själv sov jag oftast i vintermössan, den torra.

Glöm inte att väga prylarna.

go tur

Det ska vara väldigt lite fukt som gör väldigt stor skillnad men jag ska pröva.
Jag har inte varit svettig efter någon långvandring när jag gått och lagt mig. En promenad med ryggsäck på någon timme och sen varit på samma plats och käkat i någon timme eller två innan jag lagt mig och första gången försökte jag med bara kalsonger i sovsäcken och fick klä på mig torra kläder vartefter under natten men fick aldrig tillbaka värmen.

Min upplevelse ligger så långt ifrån andras som t.ex:
Använde dessa då jag gjorde lumpen 2000, då var de helt nya.
Sov i -25°C med dessa, i tält, utan kamin. Har glömt ifall jag hade underställ. Inga som helst problem.
 
Syntetsovsäckar har inte samma livslängd som dunsovsäckar, en tjugo år gammal syntetsäck kanske skulle gått till återvinningen för 6-8 år sen.
Syntefibrer mår inte bra av att vara komprimerade i sovsäckspåsen.

Att förrimga fukten i gåkläderna gör att du förtjänar att frysa. Det går åt en massa energi att koka ut svettfukten ur underkläderna. Byt till torra underkläder före ikrypandet och nattsömnen blir bättre.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjonsson sovsäckar från carinthia, hur bra? Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
linggon Kroppslängd sovsäck Carinthia Defence 4 Bo och sova 16
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fotografiskt Carinthia Bo och sova 5
koskenkorva Carinthia Brentha Bo och sova 0
xyzxyz Carinthia? Bo och sova 4
TWA Carinthia Tropen Bo och sova 1
mbock Carinthia Defence 4 Bo och sova 2
monika Carinthia 1000? Bo och sova 1
412 carinthia Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.