Carinthia sovsäckar

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av Carinthias säckar, främst då
Defence 4 och Defence 6. Är det bra säcker?
 
Det är samma sovsäckar som försvaret använder. Där har man två säckar, en sommar och en vinter. Tar man båda säckarna blir det en varm vintersäck med komfort temperatur på 40- C. Carinthias säckar är oerhört bra, har själv använt dem i många år, fruktansvärt slitstarka och varma. De är även stora, vilket gör att man kan krypa ner två och två i dem. Mysigt eller bara praktiskt, välj själv!
 
Carinthia

Jag köpte en Carinthia defence 4, dels för att man hade läst så mycket positivt om dom, och dels för att dom är så rymliga, är 191 och väger 120 kg....jag fick plats perfekt i min, och det fanns plats över! Var ute och testade min säck en natt för ett par dagar sedan i ett halvdåligt vindskydd, bara för att se vad den duger till, Carinthia lovar en comforttemp på - 15 och vi hade -18 i vindskyddet på natten, och jag frös inte det minsta! Jag sov med Aclima 230 gr underställ, fleecebyxa o fleecetröja, hade också mössa och fingervantar. Jag låg på ett thermarest pro lite och jag sov som en gud!! Upplever kvaliten på sovsäcken som absolut toppklass, skall du ha något motsvarande med denna kvalite och prestanda, får du lägga ut flera tusenlappar extra! Kvalitetskänslan är det första som slår emot en när man känner och klämmer på säcken, och det är en säck som är lätt att "växa ihop med" jag är skitnöjd och kommer att komplettera med en Troopen till sommaren!
 
jag har också införskaffat carinthia defence4 och vill rekommendera alla som funderar på en ny sovsäck att kolla in dom.
kvaliten och känslan i säcken slår dom flesta andra man sett och testat på fingrarna.
det är en smidig syntetsäck som känns som en stor luftig dunsäck med extrem komfort.
sovsäckarna är utrustade med YKK-dragkedjor som även dom är i absolut toppklass.
ser fram mot att använda min österiketillverkade sovsäck i många år framöver
 
Tack Hamilton å Koskenkorva!

Har sett deras "2000 säckar" men att släpa på 2 säckar, njae, låter inte lockande ur utrymmesskäl. Hamilton, vet du möjligen måtten på säckarna tillsammans och i ett komrisionsfodral. Blir det ett litet paket kanske man får tänka om.

Defence säckarna låter som ett bättre allternativ. Jag väger 75 och är 174 lång så platsen lär ju räcka. Har funderat på Defence 6, behöver komma ner mot minst comfort - 20 i alla fall.
Packnings storlek komprimerad: 23 x 38 cm står det för Defence 4 i en specifikation.
Koskenkorva, stämmer dom måtten.
Det verkar som man får mycket för pengarna.
"Googlar" man på Carinthia ser man att dom gör många olika säckar.
 
Carinthia Defence 4

Jag har investerat i en Carinthia Defence 4 pga att man har hört så mycket positivt om märket, samt att den är så rymlig.

Jag och en kamrat köpte oss var sin Defence 4 och vi är bägge två av " mansstorlek " 120 respektive 130 pannor, och jag måste säga att man gott och väl fick plats vår storlek till trots!

Vi var ute och testade i vindskydd, tillverkaren lovar komforttemp - 15 och vi hade - 18 i vindskyddet, och vi frös inte det minsta! jag hade på mig Aclima 230 gr. underställ + fleece tröja och byxor, givetvis en lättare mössa samt fingervantar, min kamrat hade likvärdig uunder han med, jag sov som ett barn! Kvaliten känns mer som en dunsäck av bra kvalitet tycker jag, mjuk, fyllig och skön, rejäll frontzipper vilket passar mig bra då man är fullvuxen så att säga. Jag ångrar inte mitt köp, tvärtom så är jag skitnöjd! rekomenderas skarpt!
 
Carinthia

Till pontare.. dom måtten stämmer mycket väl överänns, du får till och med ner dom ytterligare ganska enkelt genom att pressa lite försiktigt samtidigt som du drar lite lätt i remmarna, tror jag mätte 20x33 utan att ha pressat för hårt. Måste även säga det att själva komppåsen är av yttersta klass, sprätter nog inte sönder i första taget, Och en sak till, köp inte av Recon, dom har den gamla modellen, den nya är olivgrön och inte den färgen som deras hemsida visar! Köpte min på Buffers Marin i stockholm 1975 spänn med frakt o moms! det kan inte Recon matcha!
 
Till pontare.. Och en sak till, köp inte av Recon, dom har den gamla modellen, den nya är olivgrön och inte den färgen som deras hemsida visar! Köpte min på Buffers Marin i stockholm 1975 spänn med frakt o moms! det kan inte Recon matcha!
Ok, det var bra info. Hittar däremot inte säckarna på Buffers, bara "2000 systemet", inte heller några priser. Nog är det en riktig djungel det här med sovsäckar. Defence 4 kan nog bli för kall och 6:an för varm. Eftersom du fick ner din 4:a i mått så borde ju 6:an också kunna gå att pressa ihop lite mer än dom angivna måtten.
 
Väcker liv i en gammal tråd här... :)

Jag behöver en ny säck, och tänker att Carinthia Defence 4 borde vara perfekt för ändamålet. Många har ju angett att säcken är väldigt stor. Jag för min del är 1.73 och väger 74 kg och tycker i och för sig om att ha rymliga säckar. Sen att man kan lägga i ytterligare en säck för att öka värmen är ju ytterligare ett plus. Men...

Blir den för stor? Jag menar, de ovan här i tråden som vägde runt 130 kg hade ju visserligen 200 varianten av säcken, men de är ju dubbelt så stora som jag är.

Sen en annan fråga. Vad jag är ute efter är en vintersäck, och -15 borde räcka för mina ändamål. Men trots allt finns ju Carinthia 6 också, vilket väckte min nyfikenhet. Jag är väldigt frusen av mig och vill gärna ha en så varm säck som möjligt.

Ni som testade Carinthia 4, är ni frusna eller varmblodiga? Om man är ute efter en varm säck, kan det vara värt den extra vikten och bulkigheten som följer av Carinthia 6?

Visst väger Carinthia 2.6 kg, men min nuvarande säck väger 4.5, så det känns ju ändå som en rimlig förbättring.

En annan tanke då... Den rekommenderade längstalängden för säcken är 1.85 cm, men säcken är ju för jösse namn 2.15 cm lång. Når man verkligen ner till den varma fotdelen av säcken om den är såpass tilltagen längdmässigt?
 
Halloj.
Jag och två med mej köpte 4 an respektive 6 an till i vintras.
Dessa håller vad de lovar. Jag sov ute i min 4 när det kröp ner till 17 minus och det var inga problem.
Problemet är nog snarare när det ligger runt nollan och ner till ett par minus, då blir säckarna väldigt varma.
Håller vätan ute och mycket sköna.
Tyvärr för dej så är vi också i den större klassen 130 +.
Men det ska väl finnas en mindre modell av 4 an?!
Ring och prata med Måns på Recon, mycket trevlig och bra service.
Mvh Johan
 
Halloj.
Jag och två med mej köpte 4 an respektive 6 an till i vintras.
Dessa håller vad de lovar. Jag sov ute i min 4 när det kröp ner till 17 minus och det var inga problem.
Problemet är nog snarare när det ligger runt nollan och ner till ett par minus, då blir säckarna väldigt varma.
Håller vätan ute och mycket sköna.
Tyvärr för dej så är vi också i den större klassen 130 +.
Men det ska väl finnas en mindre modell av 4 an?!
Ring och prata med Måns på Recon, mycket trevlig och bra service.
Mvh Johan

Ok, tack för den snabba responsen! Det diffar ju nästan 800 gram mellan de två säckarna Oslättfors, Tycker du att Defence 6 är väldigt bulkig jämfört med 4:an? Skiljer det mycket i storlek när de är nedpackade?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjonsson sovsäckar från carinthia, hur bra? Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
linggon Kroppslängd sovsäck Carinthia Defence 4 Bo och sova 16
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fotografiskt Carinthia Bo och sova 5
koskenkorva Carinthia Brentha Bo och sova 0
xyzxyz Carinthia? Bo och sova 4
TWA Carinthia Tropen Bo och sova 1
mbock Carinthia Defence 4 Bo och sova 2
monika Carinthia 1000? Bo och sova 1
412 carinthia Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...