CAnon vs nikon

Hallå
JAg har en canon eos 300, och funderar på att byta till Nikon, antingen nikon f65 eller f80. är det någon som kan ge tips på vilken jag ska välja. Är det någon av dom som är sämre än canon 300, och i vilken prisklass ligger dom, jag vet att f80 är dyrare men inte hur mycket.
Tacksam för svar
MVH DAniel

Det blir gärna märkeskrig när man jämför märken med varandra.

Men väljer du Nikon F80 så kommer du inte bli besviken. De e en av dom bästa användarvänliga kamerorna på marknaden.
Köp den med tex Nikons 28-105 så får du en mycket bra normalzoom och batteri grepp mb16.
Finns runt 8500:- på scandinavian.se eller bjornsfotovideo.se

Greppet gör att man håller mycket bättre kameran samt att man kan använda AA batterier

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
JAg vill byta därför

Jag vill byta därför att jag har haft min canon i ca 1 år och den har varit inne på lagning 3 ggr, utan att jag hanterat den på ett vårdslöst sätt.
Med tiden har jag också kännt att den inte ligger speciellt skönt i handen, men ett stort plus för canon är vikten och storleken eftersom jag är ute i naturen och fotar mycket, men jag känner ändå att jag skulle vilja prova en Nikon, kanske främst F80 men det är ju en annan prisklass och det är ju ändå optiken som är viktigast.
MVH DAniel

Den eviga frågan

Den stora nackdelen är just att du får byta ut alla dina linser. jag hade en eos300 förut och byte upp mig till eos5 okej en ganska gammal kamera (91) och det jag bytte veckorna innan 30 kom ut som har fåt överlag bra kritik jag tycker dock att den känns något plastig jämfört med min 5'a.
Eos 5 är lite tung men väldigt bekväm att hålla i och rattar och knappar går att hantera med handskar. Ett måste på vintern.
Jag ångrar inte att jag bytte till 5'an den är mer robust och enklare att hantera sen slapp jag ju uppgradera min optik också. Det är kansker den största stötestenen.
Jag uppfattar dessutom cnons system med helt integrerad AF i optiken om bättre men detta är en synnerligen subjektiv uppfattning och jag gissar att nikon vännerna inte håller med mig.

/Stefan

Just det - optiken viktigast

Man bör välja system efter objektiven. Om du har flera Canon-gluggar borde du nog tänka efter några gånger extra innan du byter eftersom det blir en stor investering att köpa nytt. Å andra sidan är andrahandsmarknaden större för Nikon eftersom manuella objektiv fungerar även på de nya kamerorna.
Själv har jag en Eos 5:a och är mycket nöjd med utformningen och funktionen.

Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips