Byxor?

Jag har tidigare använt militärens byxor vid fjällvandring, kompletterade med ett par billigare överdragsbyxor i enklare tex-material. Överdragsbyxorna är dags att rangera ut, så nu är frågan vilken väg man skall gå?

1) Köpa ett par nya bättre överdragsbyxor och fortsätta som vanligt.
2) Köpa ett par andra "grundbyxor" som är vattentäta, ex.v. i Gore-tex.

Utöver detta; vilka krav bör man ställa på ett par bra vandrarbyxor? Ventilation, slitstyrka, dragkedja längs hela sidan, snölås nertill, krok att fästa i skorna.

Jag gillar inte de högalpina hängslebyxorna, men har gärna separata hängslen i ett "vanliga" byxor.

Tips på bra modeller/märken?



/ConnyJ
 
Det finns inte ett par perfekta byxor

Idealet att ha ett enda par fungerar inte så bra. GoreTex är bra i regn, men för tätt annars.

När det är varmt eller du gör något ansträngande kommer dina militärbyxor att fungera mycket bättre. Men tänk dig underkylt regn, så kommer du att vilja ha tätare byxor.

Ventile har jag inte testat, men de borde komma rätt nära ett allround-plagg. Det ventilerar ju mer än GTX och klarar regn långt bättre än militärbyxorna.

Dragkedjor utefter hela sidan har jag på mina vinter-fleece. I första hand för att ha full ventilationsmöjlighet, trots ett bra vindskydd i vindens riktning. I andra hand kommer möjligheten att dra på dem utan att ta av kängorna. I regnplagg är jag mer försiktig då det är svårare att få det tätt.
 
Fortsätt med två par är också mitt råd.

Jag upplever också att åretruntmaterialen är en kompromiss som inte fungerar tillräckligt bra i många vanliga situationer.

Förutom de krav du räknat upp för grundbyxa är det bra om de är snabbtorkande, kanske myggsäkra ?

Jag har ett par Haglöfs: Rabot Fjellpant som torkar fort och ventilerar bra.

För överdragsbyxan kan du fundera på om du vill kunna vada med dem, då ju detaljer vid benslut samt längsgående dragkedja (tät ? ) blir viktiga. Tänker du dig dra på dem över kängor och allt så ska du passa dig för nätfoder (vanligt för 2-lagers GoreTex), som fastnar lätt i kängsulan.

Jag har ett par 2-lagers GoreTex (Haglöfs: Limber) som täcker mina "överdrags"- och "snöpulsar"-behov.

/Niklas
 
Två byxor verkar vara en bra lösning. Då vill man ju kunna dra på dem fast man har kängor - alltså inget 2-lagers. Det har jag i mina gamla överdragsbyxor, och har framkallat en hel del innovativa svordomar.

Snabbtorkande är ett klart plus.

Vadning blir det inte så mycket av. Har ett par Lundhags Mosse Boots till det. Mer vadningen än så blir det inte.

Behovet blir då alltså skydd mot regn, vind samt lite snöpulsning.

Haglöfs bär mig lite emot, mest på grund av deras nya loggo, men jag skall kolla på dem.



/Conny.
 
Byxor

Det bästa som jag har kommit fram till är att klä sig efter lager-på-lager principen...
Jag tycker att valet av byxor styrs rätt mycket av vart du ska... Jag personligen håller mest till i laponia området(stora sjöfallet-padjelanta-sarek) och här är det oftast rätt kallt, så underst ett ullunderställ värmer trots att det blir blött och det luktar inte hockeyomklädnings rum efter en dag... Sen kommer klättermusen mithril byxor, smidiga stryktåliga saker, 4-vägsstrech med kevlar förstärkning på knäna, nack delen är att det kan ta en stund för dom att torka om man har blivit rejält blöt(badat) sen klättermusens gamla skidbladner byxa(finns inte mer snyft snyft) mjuk och smidig tunn regn byxa, dock utan heldrage dragkedja, men det funkar faktiskt ändå...
 
Som tidigare sagt så är det bästa att ha ett par grundbyxor och ett par skallbrallor.

Som grundbyxa kör jag Tierras Sarek Combi med löstagbara ben, den har funkat grymt bra. http://www.tierra.se/swe/shop/products.asp?id=53

Vad gäller skalbyxa så har jag ingen bra för tillfället men nåt jag tycker man skall tänka på är att man har dragkedjor längns hela benen, dels för ventialtion men framför allt så man kan få på och av sig brallan utan att behöva ta av sig kängorna.

/Nippe
 
Köp inte Haglöfts Rabotbyxor de känns inte välkonstruerade tex benfickorna är helkassa (en knapp på ena sidan.)
 
Utebyxor/G-Tex/Bra pris

Har ett tips om det är G-tex brallor du önskar som inte kostar skjortan (åtminstone inte hela!). Ta en titt på http://www.taiga.se, deras "Calgary"- brallor, vanliga luffsarbrallor med bra och många fickor, tyst material som inte prasslar, ventilation (i fickan finns dragkedja som öppnar upp en rejäl skortstenseffekt i brallan. Det som saknas är eventuellt snölås om det är av vikt! De kostar runt 1000-lappen och är väldigt sköna att ha på. Jag har dock inte testat dem i sommarmiljö och vet inte om ventilationen är tillräcklig då! Men ett tips är ett tips!

/Kent
 
Du menar Haglöfs Rabot fjellpant med sidofickor som har sämre passform än Rabot Split. De sitter som gjutna och har samma egenskaper för övrigt. Dessutom går benen lätt att ta av om det är riktigt varmt.
Så kan du vara utan sidofickor så..
Mvh..Bosse.
 
Haglöfs sidoficka med en knapp

Hej,

jag har ett par såna där Haglöfsbrallor som har sidoficka med en knapp. Den stora fördelen med enknappslösningen tycker jag är att det är busenkelt att plocka fram karta eller annat. Samtidigt är det lika enkelt att stoppa tillbaka grejorna. För att tappa något ur fickorna är man nästan tvungen att stå på händer. Passformen tycker jag är bra och det är inget som stramar när man rör sig i detta plagg.
Rekomenderas.
 
Sedan några år tillbaka undviker jag de klassiska vandringsbyxorna till förmån för lättare och smidigare alternativ.

Som grundbyxor använder jag numer Newlines klassiska löparbyxor i polyamid/Windtech. Lättare och mer snabbtorkande byxor finns inte, dessutom tar de knappt någon plats i packningen. Tyget skyddar mycket bra mot vind och ventilerar ut det mesta. En förutsättning för att man skall gilla dessa byxor är att man kan klara sig utan fickor.

Blir det ruskväder tar jag på mig mina överdragsbyxor, Tierra Conrad Kain i 3-lagers GTX.
/ Anders
 
Intressant

Kul att ni har så olika erfarenhet. Det visar på bredden på sammansättningen av folk som dras till vår vackra fjällvärld.

Tierra verkar vara ett märke som flera av er använder. Själv har jag en Cassin Ridge-jacka som jag är mycket nöjd med. Jag köpte den våren 2000 och har använt den i alla väder och årstider sedan dess. Har både använt den i fjällen och till vardags. Den fungerar utmärkt, men är kanske lite i kraftigaste laget för vissa.

Conrad Kain har jag kollat lite på på nätet. Verkar bra, men jag får väl kila ner till butiken och prova dem. Jag har det ganska bra eftersom att jag bor i Malmö, och vi har ju sedan en tid tillbaka en Tierrabutik i staden.

Frågan är bara: De är inte för varma att ha utan på ett par andra "vanliga" friluftsbyxor?

Vad gäller fickor så har jag vant mig vid dragkedja och tycker att det är förträffligt. Jag gillar att ha saker nära till hand när jag vandrar, speciellt vid dåligt väder. Dock måste dragkedjorna vara av god kvalitet för att fungera.

Tack för alla bra svar!



/ConnyJ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki Bra byxor att vandra i.... Fjällvandring 21
Kurres Byxor Fjällvandring 24
grodanbolle Vandring med vattentäta byxor? Fjällvandring 134

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.