Byxor?

Tvärsemot

jag har efter lite provande valt att inte ha två (eller flera) par byxor med på turerna som många här verkar tycka är bra. Jag tycker det är sällan vädret är så bra att man blir för varm i ett par bra skalbyxor och skulle man bli det åker shortsen på. Är det halvvarmt rullar jag ibland upp byxorna en bit på vaden vilket också räcker långt.
Jag har valt Klättermusen Megin eftersom de sitter så bra, har bra remar längst ner, sidofickor som rymmer en fjällkarta och kraftiga kevlarförstärkningar som gör att de tål det mesta. Tyvärr är de dock dyra. Hade ett par Tierra Yukon innan men de gick sönder och släppte in vatten i dragkedjorna så de fick ta tillbaks dem.
Megin har inga dragkedjor alls men eftersom de offtast sitter på hela dagen spelar det ingen roll. Däremot är det riktigt bra då det är dags för vad eftersom det offtast räcker med att dra åt remmen runt kängorna (eventuellt förstärka med extra rem) och klafsa rakt över. Det blir tillräckligt tätt för att funka så länge det är knädjupt och inte för långt.
Jag använder Megin på vintern också utan problem, tycker de är mycket smidigare än hängselbyxorna som får stanna hemma nu förtiden.

/Björn
 
Rabot Split

Rabot Split har en bättre passform än Fjellpants.
Kollade runt noga och fann att Split har suverän passform och samma funktion. Dock sämre antal fickor.
Duger till vardags och på vandrigen.
/Bosse.
 
Billigare alternativ

Efter att ha läst alla inläggen om olika byxor, så tänkte jag ta och tipsa om en variant för oss vandrare med mer begränsade ekonomiska resurser (studenter...). Vi som måste spara i månader bara för att ha råd med tågbiljetten norrut.

Som grund använder jag ett par tunna och lätta byxor som jag köpt på Överskottsbolaget för 150kr. De är inte vackra, men de är oskadda efter fyra längre vandringar, de torkar på nolltid och ev smuts är bara att borsta bort när de är torra. Enda nackdelen som jag ser det är att vindtätheten inte är den bästa.

Som ytterlager när det regnar eller är riktigt kallt använder jag Helly Hansens regnbyxor med Helly Tech. De kostar 400-500kr och har fungerat alldeles utmärkt. De andas helt okej, har aldrig släppt igenom någon väta och går utmärkt att spänna runt stövlarna vid större vad.

/Peter
 
Såhär gör jag

Jag använder Tierra Sälka (tror att de fortfarande heter så) i Gore Tex som både grundbyxa och överdragsbyxa. Har funkat perfekt i många år. Byxorna är lätta, bekväma och funkar bra vid vadning. Torkar dessutom ganska snabbt. Håller med en av ovanstående talare - blir det varmt kavlar jag upp benen, blir det ännu varmare tar jag på mig ett par shorts (ultralätta Nike).

Vid kallare väder blir det i första hand ett par vanliga underställsbyxor under - ännu kallare så åker fleecetightsen på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki Bra byxor att vandra i.... Fjällvandring 21
Kurres Byxor Fjällvandring 24
grodanbolle Vandring med vattentäta byxor? Fjällvandring 134

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.