Byxor för lång och smal kille

Hej Utsidan!

Jag hittade ett par perfekta byxor, men problemet är att benen är för korta. Jag är 205 cm lång och ganska smal så att hitta byxor kan vara väldigt svårt.

Jag ska cykla från Sverige till Sydostasien så jag behöver ett par lätta byxor som tar lite plats i packningen och är behagliga att ha på mig i öknen. De ska gärna vara zip off så jag slipper bära med mig både byxor och shorts.

Nu känns det som jag letat igenom alla butiker och halva internet, men jag tror att den samlade kunskapen här på utsidan kan hjälpa mig.

Vet ni var man kan hitta ett par tunna zip off byxor för en lång och smal kille?
 
Har du tidigare cyklat med zip off? Blixtlåsen brukar på mig kunna ge skavsår redan efter 15 km men du är kanske mer tjockhudig.
go tur
 
Vet tyvärr inga långa byxor. Men tänker som ovanstående - inte kan man cykla med zip-off's där dragkedjorna dras mot knäna/smalbenen vid varje tramptag. Har du inte cyklat långt i zip-off's förrut så testa innan du ger dig av, ett tips baserat på erfarenhet. :)
 
Byxorna ser inte jättekluriga ut, verkar vara av någon typ av standardmodell. Det här kanske inte är precis svaret du sökte, men ett alternativt sätt att lösa problemet är att leta upp en sömmerska/skräddare av typen "Orkanlia" (se nätet sök på "orkanlia klädabonnemang") och beställa något som passar dig perfekt. Mönster hittar man - förutom i dialog med den som ska sy - t ex i pärmar hos de stora tygbutikerna eller på nätet (http://www.burdastyle.de/), samma med tyger och alla tillbehör. Vill du sy själv (kan vara en väl värd investering om man är lång och har tröttnat på att springa i klädbutiker) är en bra symaskin att leta upp en klassisk begagnad men servad Husqvarna 2000 som finns t ex hos Symaskinsagenturen i Göteborg. Det är en stark och pålitlig maskin, de moderna maskinerna har mer elektronik och plastdetaljer som kan gå sönder, samt kostar betydligt mer om man ska få samma kvalitet kanske 10 ggr så mycket som en begagnad Husqvarna. Mer om detta finns att läsa på diskussionsforum så som www.sysidan.se. Eftersom du är så pass lång (2,05 m) kan det kanske vara en väl värd investering att ha kontakt med en sömmerska eller att kunna sy enklare saker själv, inte minst som du kanske också kan ha glädje av att då och då låta sy även skjortor, kostymskjortor, andra långbyxor, anoraker osv. (Glömde nämna att jag fick boken "Mönsterkonstruktion herrkläder", av Inger Öberg och Hervor Ersman, rekommenderad på en sykurs, där finns basmönster till "allting")..Är själv lite för lång, 1,80 cm, vet hur det är att jaga runt efter byxor med extralånga byxben eller (i mitt fall) blusar med extra långa ärmar... :-( Jag måste ofta specialbeställa jackor i XXL från Bergans i Norge via Alewald, då deras webbutik i Norge inte säljer direkt på Sverige. Dessutom råkar jag ofta ut för att jag inte kan få den färg jag vill ha, utan får ta den färg som finns. Apropå det, har du kikat på deras sortiment?

Just vad det gäller byxorna du valt, kanske det allra enklaste är att köpa dem och låta en sömmerska sy i en förlängning i något snyggt passande tyg mitt på låret, som en rand, och längst ned, som ännu en rand. Väljer man rätt tyg kan det se ut som en design-detalj.
 
Tack så mycket för era svar!

Att sy om byxorna känns inte aktuellt för just detta par, så att inhandla en symaskin och lära sig så får bli ett projekt för framtiden.

Även om byxorna känns sköna när jag cyklar med dem ute på gatan kan jag förstå vad ni menar. Jag liter på er erfarenhet och lämnar tillbaka byxorna imorgon. Det får bli ett par långbyxor och ett par kortbyxor helt enkelt.
 
Tack så mycket för era svar!

Att sy om byxorna känns inte aktuellt för just detta par, så att inhandla en symaskin och lära sig så får bli ett projekt för framtiden.

Även om byxorna känns sköna när jag cyklar med dem ute på gatan kan jag förstå vad ni menar. Jag liter på er erfarenhet och lämnar tillbaka byxorna imorgon. Det får bli ett par långbyxor och ett par kortbyxor helt enkelt.

Alternativt kan du ju alltid pröva att gå till en sömmerska, och säga att du vill att de syr upp ett par "zip-off". Här har någon händig person gjort detta själv: https://fabricateandmira.wordpress.com/tag/how-to-make-zip-off-pants/
 
Tack så mycket för era svar!

Att sy om byxorna känns inte aktuellt för just detta par, så att inhandla en symaskin och lära sig så får bli ett projekt för framtiden.

Även om byxorna känns sköna när jag cyklar med dem ute på gatan kan jag förstå vad ni menar. Jag liter på er erfarenhet och lämnar tillbaka byxorna imorgon. Det får bli ett par långbyxor och ett par kortbyxor helt enkelt.

Är själv 192cm lång och 100kg tung. Har Haglöfs II Mid Fjell Pant i storlek xxl och dessa funkar kanon för mig. Andas väldigt bra, vinden blåser inte igenom, klarar lättare regn samt blir heller aldrig biten av mygg. Alltså täta med bibehållen andningsförmåga. Såg att diverse ställen säljer av Haglöfs Mid Fjell RL som är föregångaren med rå längd = extra långa. Går alltså att justera till önskad benlängd. har själv haft Berguvens rålängdsbyxor på 90-talet och dessa har varit välsydda i bensluten direkt från fabrik. Kan tänka mig att Haglöfs RL också är sydda så att de inte ska fransa sig för de som inte vill ha de kortare. Såg i en sökning "Haglöfs RL" att det fortfarande finns svarta och lejonfärgade kvar på diverse siter.

/Toni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Brauer Förstärkningslager byxor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.