Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ?

Jag har en cirka 10 år gammal Gary Fisher Paragon som jag funderar på att använda som pendlarcykel.
Troligt är att jag kommer att cykla en till två gånger per vecka, mestadels under den cykelvänliga säsongen.
Cykelvägen till jobbet är cirka 25 km, nästan uteslutande fina asfalterade vägar/cykelvägar.

Istället för att lägga pengar på en ny cykel funderar jag på att byta däck (eller kanske hela hjulen ?) på den cykel jag redan har. Idag sitter det feta, grovnabbade "skogsdäck" på, och det vore skönt att ha något som rullar något lättare.

Vad har ni för tips ?
- Ska jag satsa på den cykel jag har och byta hjul/däck, och i så fall vad ska jag välja för hjul/däck ?
- Köpa en helt ny (eller begagnad) cykel mer avsedd för landsväg, t.ex. en hybrid ?

Tacksam för alla tips.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset !
Är det bara att gå in hos en välsorterad cykelhandlare eller är detta däck som ska beställas över nätet ?

Bonusfråga: Hur mycket mindre blir rullmotståndet med den här typen av däck jämfört med däck med riktigt grovt mönster ? (Dvs Hur mycket tid går det att spara för en medelmotionär på 25 km ?)
 
Om du pumpar upp till maxtryck på de grova däcken kommer du inte uppleva det som att du måste trampa i nedförsbackarna för att inte stanna, så mycket... :cool: Det gör en ruskig skillnad. Du kommer att märka det.
 
Gissar

att du kan spara ca 3 minuter enkel väg.

Byta kassett bak kanske också gör cykeln mera lämpad för landsväg.

Thure
 
Gör som actionbenet sa, köp ett par (nästintill) omönstrade däck.

Om du efter ett tag märker, att du vill förbättra lite till, så är det kanske förnuftigare att köpa en (beggad) racer än att lägga pengar på att modda en gammal cykel.
 
Du kan göra en del saker för att snabba på din gamla mtb på asfalt. Jag skulle rekommendera följande åtgärder:
  1. Byta däck till smala slicks - gärna vikbara med kevlar
  2. Byta till en racerkassett i bak för jämnare utväxling.
  3. Byta till ett större framdrev
  4. Se över sittpositioner med eventuellt ny sadel + styrstam
  5. Sätta på stänkskärmar, pakethållare, kedjeskydd, ringklocka och lysen

Läs gärna http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html för mer tips i ämnet.
/Niklas
 
Du kan göra en del saker för att snabba på din gamla mtb på asfalt. Jag skulle rekommendera följande åtgärder:
  1. Byta däck till smala slicks - gärna vikbara med kevlar
  2. Byta till en racerkassett i bak för jämnare utväxling.
  3. Byta till ett större framdrev
  4. Se över sittpositioner med eventuellt ny sadel + styrstam
  5. Sätta på stänkskärmar, pakethållare, kedjeskydd, ringklocka och lysen

Läs gärna http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html för mer tips i ämnet.
/Niklas


Tack för tipsen !
För att inte göra en för stor (och dyr) affär av det hela kommer jag att börja med att byta däck samt justera höden på sadel och styre. Ringklocka, reflexer och lyse finns redan på plats då jag tidigare använt cykeln även på vägar.
Känns det sedan bra att cykla till och från jobbet kanske jag tar ett lite större grepp.
Det blir en tur till Sportson Kungens Kurva i eftermiddag för nya däck, slangar och fälgband till att börja med.
 
är kanske inte det första jag skulle överväga att byta. Om din cykel överenstämmer med den här http://www.flickr.com/photos/theq/3676217910/ så har du 44 fram och 11 bak vilket räcker rätt långt.

Men bra stänkskärmar och det övriga Niklas listar är viktigt.

Thure

Om jag ser rätt är det 42 fram och 11 bak.
Eftersom cykelformen inte är på topp borde det räcka för mig i alla fall.
Det är sällan jag kör på "högsta växeln".
 
Problemet ur min synvinkel är att minsta drevet på en 7-delad Shimano racerkasset har 13 tänder och minsta drevet på en 8-delad Shimano racerkassett har 12 tänder och då tycker jag att ett kompakt mtb-vevparti 44-32-22 känns väl litet ihop med smala slicks. Åtminstone om jag ska ha en någorlunda bekväm kadens.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips