Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ?

Styret är mest en smaksak, men jag skulle själv föredra rakt styre med långa barends framför ett riserstyre - mest av gammal vana!

Det har åtminstone funnits långa (och relativt billiga) barends som fortsätter en bit bakom styret. Då får man en extra handposition att hålla i. Inget för terrängen men funkar rätt väl på vägen enligt egen erfarenhet.
/Niklas

Nya däck inköpta om monterade.
Det blev Tellus Cykel och Motor istället för Sportson. Höll på att glömma dem, men åkte till Tellus och fick kanonservice (som vanligt).
Kom därifrån med inte bara däck och slang utan även en ny hjälm. (Min gamla är uräldrig...)
Däcken är lite mönstrade och sades ha ett bra punkteringsskydd. Jag prioriterade det före ultralätta/-tunna/omönstrade som kanske hade sparat mig ett par sekunders restid...

Nu är det bara att testa att börja cykla på riktigt också.
Det får bli ett par rejäla turer så att jag kan känna efter om det finns ett behov av annan utväxling eller annan utrustning.

Ang. styre föredrar jag ett "rakt styre" före racervarianten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Första rundan avklarad igår.
Ett par slutsatser:
- Vilken skillnad på däck och däck. Grovnabbat med lågt tryck eller svagt mönster med maxtryck. Det känns nästan som att cykeln rullar av sig själv. :)
- Torrt underlag, men när jag körde genom ett par vattenpölar insåg jag snabbt att här krävs även stänkskydd.
- Sadeln höjde jag upp en del innan, men den behöver upp ytterligare en liten bit så att jag får till rundtrampet ordentligt. Det är lite skillnad på att ställa in cykeln för väg jämfört med skog.

Tack igen för tipsen !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips