Byta till ett nytt Garmin

Om det står i Garmins villkor att man inte får installera kartor från andra leverantörer så borde någon anmäla Garmin för oskäliga villkor. Det är lite som om HP skulle skriva i sina licensvillkor för skrivare att man bara får köpa bläck från HP. Bläck från andra leverantörer vore brott mot upphovsrätten. Ingen skulle tolerera det.

Garmin har en de fakto monopolställning för GPS. Undantag bil-GPS där det finns bra alternativ. Det är också för bil-GPS som det erbjuds livstids uppdateringar av kartor. Konkurrens skapar alltså positiva förändringar som gynnar kunderna. Tyvärr finns inte motsvarande för frilufts-GPS. Tyvärr är marknaden för frilufts-GPS ganska liten. Även om man kan lockas att tro annorlunda när man läser på Utsidan.

I varje fall

i Tyskland finns marknadsföring från alternativa tillverkare av handhållna GPSer.
Jag vet inte kvaliten på de kartmaterial som är aktuella där men det verkar finnas topokartor baserade på OSM. https://www.globetrotter.de/shop/falk-lux-32-222540/

"Die Premium Outdoor-Karte ist eine topographische, voll routingfähige Vektorkarte, mit einer Vielzahl an Forst-, Wald- und 200.000 km Radwegen.
Durch die Zusammenarbeit mit Partnern wie KOMPASS und dem ADFC bietet sie eine sehr gute Routingbasis für Deutschland. Die Basiskarte Plus basiert auf speziell aufbereiteten OpenStreetMap- und OpenCycleMap-Karten. Sie ist komplett routingfähig inklusive der Zielortseingabe.
"

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Käns som att en del fått jobb hos Garmin

Om kärringarna från pressbyrån/posten/arbetsförmedlingen nu arbetar på Garmin är du tyvärr helt rökt. Finns inga mer effektiva på att bedöma allt till kundens nackdel. På ett ohövligt sätt också.

Monopol, liten marknad, oklar kartpolicy och kärringarna som ska tolka - nä de kan inte bli något bra av detta...

thomas

Om kärringarna från pressbyrån/posten/arbetsförmedlingen nu arbetar på Garmin är du tyvärr helt rökt. Finns inga mer effektiva på att bedöma allt till kundens nackdel. På ett ohövligt sätt också.

Monopol, liten marknad, oklar kartpolicy och kärringarna som ska tolka - nä de kan inte bli något bra av detta...

thomas

Av språkbruket och grammatiken att döma så var det ingen "kärring" som skrev det tidigare citerade svaret.
Snarare en fjortis som inte vågar ta tag i frågan.

Jag känner att jag måste skriva något positivt också.

Jag bara älskar mina 4 (!) Garmin-GPS:er. Jag har även Bluechart och Citynavigator. Toppbra grejor och det skulle ALDRIG falla mig in att navigera med mobiltelefon i kajaken.
Finns inte på kartan (hahaha).

Gänget på Sportmanship (av mig kända för vara otrevliga och med obefintlig support) verkar ha övertagits av Garmin Sverige. Tyvärr vet jag nu att när jag måste ringa dit så är det bara att beväpna sig med ett oändligt tålamod och utgå från att jag inte kommer att bli glad över vad dom säger. Här har de överträffat mina vildaste förväntningar.

Att erbjuda något som de inte kan hålla, att inte betala tillbaka pengar, att inte svara på mail, att "ändra sig" till nya sämre besked är standard.

Men som sagt: när grejorna funkar och kartorna är på plats, då skiner solen. :)

thomas

Här är det skillnad:

Jag köpte kartuppdatering till min TOMTOM bil-GPS. När jag installerat nya kartan hade fartkamerorna försvunnit. Mailade TomTom (i Holland), 2 timmar senare hade jag en ny uppdatering tillgänglig, MED fartkameror!

Av språkbruket och grammatiken att döma så var det ingen "kärring" som skrev det tidigare citerade svaret.
Snarare en fjortis som inte vågar ta tag i frågan.

Va taskig du är - haha - fjortis , men hon blir säkert lycklig ändå - fjortis är inget skällsord längre.

Garmin får ju ta åt sig av kritiken däremot ,men jag anser inte att en karta skall följa en användare hela livet men den skall ju iaf kunna följa en ägare genom någon GPS iaf.

Sen å andra sidan kan man ju sälja sin gamla med legal karta till lite förhöjt pris m.m

Det där med uppdateringar, kosta extra eller ej. Om jag köpt en Windows XP en gång i tiden ingår dateringarna så länge jag har programmet. Om jag sedan uppdaterar till Windows 8, förstår jag att nu köper jag ett nytt program. Samma med PRO V2, men vill jag ha en PRO V3, är det ju ett nytt program och den får jag köpa. Dess utom kommer jag inte ihåg om det varit nån kartuppdatering på min tid, kanske Base Camp i så fall.

Vilken GPS skulle ni välja och varför?

Är det bättre mottagning i en GPSmap 62 med en Helix-antenn, än i en Oregon 600 med en planär patch-antenn? Visserligen har den senare en större display också, men vill nog prioritera mottagningen som viktigare.

Kan tillägga att GPS'en kommer att användas med fastighetskartan (Friluftskartan Prime v2) för både jakt och att säkerställa fastighetsgränser, därav prioriteringen på bästa möjliga mottagning.

Alla GPSer

från de senaste åren har högkänslig mottagare så antennen har mindre betydelse.

Välj en modell med Glonass så får du fix snabbare och felvisningen blir mindre.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips