Byta till ett nytt Garmin

Om det står i Garmins villkor att man inte får installera kartor från andra leverantörer så borde någon anmäla Garmin för oskäliga villkor. Det är lite som om HP skulle skriva i sina licensvillkor för skrivare att man bara får köpa bläck från HP. Bläck från andra leverantörer vore brott mot upphovsrätten. Ingen skulle tolerera det.

Garmin har en de fakto monopolställning för GPS. Undantag bil-GPS där det finns bra alternativ. Det är också för bil-GPS som det erbjuds livstids uppdateringar av kartor. Konkurrens skapar alltså positiva förändringar som gynnar kunderna. Tyvärr finns inte motsvarande för frilufts-GPS. Tyvärr är marknaden för frilufts-GPS ganska liten. Även om man kan lockas att tro annorlunda när man läser på Utsidan.
 
I varje fall

i Tyskland finns marknadsföring från alternativa tillverkare av handhållna GPSer.
Jag vet inte kvaliten på de kartmaterial som är aktuella där men det verkar finnas topokartor baserade på OSM. https://www.globetrotter.de/shop/falk-lux-32-222540/

"Die Premium Outdoor-Karte ist eine topographische, voll routingfähige Vektorkarte, mit einer Vielzahl an Forst-, Wald- und 200.000 km Radwegen.
Durch die Zusammenarbeit mit Partnern wie KOMPASS und dem ADFC bietet sie eine sehr gute Routingbasis für Deutschland. Die Basiskarte Plus basiert auf speziell aufbereiteten OpenStreetMap- und OpenCycleMap-Karten. Sie ist komplett routingfähig inklusive der Zielortseingabe.
"

Thure
 
Käns som att en del fått jobb hos Garmin

Om kärringarna från pressbyrån/posten/arbetsförmedlingen nu arbetar på Garmin är du tyvärr helt rökt. Finns inga mer effektiva på att bedöma allt till kundens nackdel. På ett ohövligt sätt också.

Monopol, liten marknad, oklar kartpolicy och kärringarna som ska tolka - nä de kan inte bli något bra av detta...

thomas
 
Om kärringarna från pressbyrån/posten/arbetsförmedlingen nu arbetar på Garmin är du tyvärr helt rökt. Finns inga mer effektiva på att bedöma allt till kundens nackdel. På ett ohövligt sätt också.

Monopol, liten marknad, oklar kartpolicy och kärringarna som ska tolka - nä de kan inte bli något bra av detta...

thomas

Av språkbruket och grammatiken att döma så var det ingen "kärring" som skrev det tidigare citerade svaret.
Snarare en fjortis som inte vågar ta tag i frågan.
 
Jag känner att jag måste skriva något positivt också.

Jag bara älskar mina 4 (!) Garmin-GPS:er. Jag har även Bluechart och Citynavigator. Toppbra grejor och det skulle ALDRIG falla mig in att navigera med mobiltelefon i kajaken.
Finns inte på kartan (hahaha).

Gänget på Sportmanship (av mig kända för vara otrevliga och med obefintlig support) verkar ha övertagits av Garmin Sverige. Tyvärr vet jag nu att när jag måste ringa dit så är det bara att beväpna sig med ett oändligt tålamod och utgå från att jag inte kommer att bli glad över vad dom säger. Här har de överträffat mina vildaste förväntningar.

Att erbjuda något som de inte kan hålla, att inte betala tillbaka pengar, att inte svara på mail, att "ändra sig" till nya sämre besked är standard.

Men som sagt: när grejorna funkar och kartorna är på plats, då skiner solen. :)

thomas
 
Här är det skillnad:

Jag köpte kartuppdatering till min TOMTOM bil-GPS. När jag installerat nya kartan hade fartkamerorna försvunnit. Mailade TomTom (i Holland), 2 timmar senare hade jag en ny uppdatering tillgänglig, MED fartkameror!
 
Av språkbruket och grammatiken att döma så var det ingen "kärring" som skrev det tidigare citerade svaret.
Snarare en fjortis som inte vågar ta tag i frågan.

Va taskig du är - haha - fjortis , men hon blir säkert lycklig ändå - fjortis är inget skällsord längre.

Garmin får ju ta åt sig av kritiken däremot ,men jag anser inte att en karta skall följa en användare hela livet men den skall ju iaf kunna följa en ägare genom någon GPS iaf.

Sen å andra sidan kan man ju sälja sin gamla med legal karta till lite förhöjt pris m.m
 
Det där med uppdateringar, kosta extra eller ej. Om jag köpt en Windows XP en gång i tiden ingår dateringarna så länge jag har programmet. Om jag sedan uppdaterar till Windows 8, förstår jag att nu köper jag ett nytt program. Samma med PRO V2, men vill jag ha en PRO V3, är det ju ett nytt program och den får jag köpa. Dess utom kommer jag inte ihåg om det varit nån kartuppdatering på min tid, kanske Base Camp i så fall.
 
Vilken GPS skulle ni välja och varför?

Är det bättre mottagning i en GPSmap 62 med en Helix-antenn, än i en Oregon 600 med en planär patch-antenn? Visserligen har den senare en större display också, men vill nog prioritera mottagningen som viktigare.

Kan tillägga att GPS'en kommer att användas med fastighetskartan (Friluftskartan Prime v2) för både jakt och att säkerställa fastighetsgränser, därav prioriteringen på bästa möjliga mottagning.
 
Alla GPSer

från de senaste åren har högkänslig mottagare så antennen har mindre betydelse.

Välj en modell med Glonass så får du fix snabbare och felvisningen blir mindre.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.