Byta till ett nytt Garmin

Jag har en Oregon 450, som jag vill ersätta med en Monterra. Problemet är bara att Garmin vägrar släppa nycklarna till mina Pro v2 kartor. Även om jag skulle vilja skicka in min gamla Oregon. Hur har ni som bytt enhet lyckats med det.
 
Det är nog enklast att ta bort låsningen på din karta med något av de program som man kan hitta på nätet. Det faller inom gråzonen av vad man får göra utan att bryta fullständigt mot upphovsrättslagen. Hör av dig om du behöver hjälp.
 
Vad säger avtalet när du köpte kartan - är det du som person som köpt kartan oavsett device/pryl från garmin eller är det kopplat till en specifik device/pryl från garmin?
Kan mycket väl tänka mig att det är till en viss pryl - livstids kartor till dej som person borde ha ett högt pris.
Det kostar inte gratis för garmin att producera, distribuera och uppdatera/unerhålla kartor.

/Patrik
 
Ring dit en gång till och förklara dina intentioner - du skickar dina gpser dit och dom fixar det.

Annars är det bara att forcera det med knäckpogram.
Jag har köpt mina kartor till min Garminenheter men jag fann det faktiskt enklare och köra ned
knäckta versioner i gpsen - då känns det ok desutom.
 
Jag har köpt mina kartor till min Garminenheter men jag fann det faktiskt enklare och köra ned knäckta versioner i gpsen - då känns det ok desutom.

Jag har köpt mina kartor. Vad har man för det? Ett gott samvete? Jag har inte laddat ner några knäckta kartor än men hört av många att dessa är enklare att hantera än oknäckta. De oknäckta däremot är inte särskilt kul att hantera alls. Vilket skulle kunna motivera mig göra precis så som du säger - köpa kartorna men hantera dom i knäckt skick.

Garmins kartpolicy är att låsa kartan till hårdvaran för alltid. Går GPS:en sönder är kartan också oanvändbar. Säljer man GPS:en, följer kartan med. Vill man flytta kartan till en nyanskaffad GPS så kan man glömma det.

Smidigt Garmin!

thomas
 
Jag har köpt mina kartor. Vad har man för det? Ett gott samvete? Jag har inte laddat ner några knäckta kartor än men hört av många att dessa är enklare att hantera än oknäckta. De oknäckta däremot är inte särskilt kul att hantera alls. Vilket skulle kunna motivera mig göra precis så som du säger - köpa kartorna men hantera dom i knäckt skick.

Garmins kartpolicy är att låsa kartan till hårdvaran för alltid. Går GPS:en sönder är kartan också oanvändbar. Säljer man GPS:en, följer kartan med. Vill man flytta kartan till en nyanskaffad GPS så kan man glömma det.

Smidigt Garmin!

thomas

EN bättre affärsmodell för kartor tycker jag är att det är per person oavsett device men då tycker jag det kan vara rättvist med en återkommande avgift , t ex per månd eller år.

Att köpa kartor en gång och få dem för livet - det skulle bli dyrt...


/Patrik
 
I början av 2000-talet var det en skrivbolagsmänniska som på allvar ansåg att man skulle ha en CD skiva per CD spelare. Uttalanden av det slaget ledde till att folk ignorerade upphovsrätten.

Många PC spel förr krävde att man satte i CD skivan innan man kunde spela. Trist om man körde på laptop och hade glömt skivan hemma. Folk laddade ner ett hack så de kunde spela utan skivan. Trots att de hade köpt spelet.

Trångsynthet hos upphovsrättsbolagen leder till innovation hos kunderna.

Garmin verkar ha insett detta och verkar röra sig åt rätt håll. När vi köpte ny bil-GPS (Garmin Nuvi 2595LMT) förra sommaren så fick vi livstids uppdatering av kartorna på köpet.
 
I början av 2000-talet var det en skrivbolagsmänniska som på allvar ansåg att man skulle ha en CD skiva per CD spelare. Uttalanden av det slaget ledde till att folk ignorerade upphovsrätten.

Många PC spel förr krävde att man satte i CD skivan innan man kunde spela. Trist om man körde på laptop och hade glömt skivan hemma. Folk laddade ner ett hack så de kunde spela utan skivan. Trots att de hade köpt spelet.

Trångsynthet hos upphovsrättsbolagen leder till innovation hos kunderna.

Garmin verkar ha insett detta och verkar röra sig åt rätt håll. När vi köpte ny bil-GPS (Garmin Nuvi 2595LMT) förra sommaren så fick vi livstids uppdatering av kartorna på köpet.

Men bara på den devicen antar jag och rimlig livslängd på denna är nog ett par år så det kan nog gå ihopa med så kort tid som livstid - det är ju GPSens livstid och inte din, som statistiskt sett är mycket längre.

Företag behöver återkommande intäkter för att överleva (fårn samma eller olika betalande kunder), det kallar jag inte trångsynthet utan så fungerar marknadsekonomi. Slutar intäkterna försvinner företaget.

Att betala för musik löpande istället för per album exemplifieras väl av t ex Spotify

/Patrik,
 
Jag har en Oregon 450, som jag vill ersätta med en Monterra. Problemet är bara att Garmin vägrar släppa nycklarna till mina Pro v2 kartor. Även om jag skulle vilja skicka in min gamla Oregon. Hur har ni som bytt enhet lyckats med det.

Har du köpt kartorna med 1 eller 2 enhetslicenser är min första fråga. Om det är så att du har en licens för ytterligare en enhet kan Garmin inte kräva dig på pengar för att flytta minneskortet till en annan enhet. Har du kvar köpeavtalet? Förmodligen säger din nya GPS "Kan inte låsa upp karta"?
Det finns lösning på det, det tar mindre än 2 sekunder att låsa upp. Klarar du dig med dessa kartor några år till så ser jag ingen anledning att göra annorlunda.
Jag ser ingen anledning till att betala för samma vara 2 gånger.

Ytterligare en fundering.....varför skulle man skicka en fungerande GPS till Garmin, den betingar väl ett visst värde på begagnatmarknaden och dessa pengar är faktiskt dina. Skulle jag skicka min fungerande bil till Volvo om jag vill köpa en ny?
 
Nycklar

För ett par år sedan slutade min Oregon att fungera. Skickade det till Garmin, kom tillbaka efter några dagar. Mjukvaran var ominstallerat, alla kartorna var borta. Flera dagar försökte jag ominstallera, men icke. Sedan märkte jag att den inte har min serienummer, alltså jag hade fått ett nytt GPS. Fick det bekräftad av Garmin att dom inte lagar utan byter ut.Efter två månaders brevväxling fick jag sedan nya nycklar efter att jag påpekade att jag skickade det till lagning och inte till ett byte till en annan.
Så jag vet att dom kan låsa opp kartan, är bara viljan som saknas. Har dyrt köpt mina kartor och tycker att jag måste ha rätt att uppgradera mig till en modernare GPS.
Betalar jag runt 1800 kr per karta, tycker jag att jag har rätt att använda dom livet ut.
Vad tycker ni.
Desutom i mailväxling är det olika personer som svarar och då malar vi samma saker mail efter mail. Har nu hållit på nu en månad. Den ena tipsar om en ny modell, Monterra, som jag då köpte. En annan säger att kartorna inte går att upplåsas, tredje säger att det nog inte kan låsas opp.
Otaliga gånger har jag bett om adressen till verkstan för att dom skulle kassera den gamla, som jag råkade krossa glaset av.
Jag vill helst vara laglydig och använda det som är mitt.
 
Att köpa kartor en gång och få dem för livet - det skulle bli dyrt.../Patrik

Så menade jag inte riktigt. I ärlighetens namn så brukar det ingå någon uppdatering och när det gäller BlueChart så var licensen för 2 installationer. Så långt är det ok. Man kan inte räkna med livstids uppdateringar på ett kartköp - helt ok.

Men har jag köpt en karta borde jag kunna avinstallera den från gammal GPS och flytta den till en nyinköpt GPS. Att det "inte går" beror väl på ett bekvämt resonemang om att inte utveckla den möjligheten till en för Garmin "säker" process. Garmin har ju inte ens bemödat sig om att utveckla en användarvänlig "säker" process att installera kartan från början. Allt är offrat på att göra det så bombsäkert att det inte går att knäcka och sprida deras kartor. Det är därför det är krångligt att hantera kartorna. Jag tänker på alla kopieringsskydd som uppfanns för PC en gång i världen.

Men detta gynnar alla alternativ som är fria. Kopieringsskydd och säkerhetslösningar krånglar alltid till allt.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...