Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls?

Kan också vara en sliten växelvajer som gör att den fastnar. Har varit med om att vajern fransat sig vilket gjort att den fastnar och det blir omöjligt att justera växlarna.
 
Bakväxeln skall fjädra och hålla kedjan sträckt så att den inte hoppar.

1 Om du har litet drev fram och har bakväxeln på de mindre kugghjulen bak så räcker inte kedjespänningen till.

2 Bakväxeln kan ställas in så att återfjädringen drar in mera kedja.

Finns många bra ställen på www som förklarar detta bättre än jag kan göra här. Kolla in "B-tension" https://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html

Thure
 
Har du rätt kedjelängd? Går kedjesträckaren lätt, annars får du rengöra och smörja den. Snabblänk går inte på flerdreviga drev, du måste nita om kedjan. Har du kedjenitverktyg?

go tur

Jodå, har kedjenitverktyg, men bytte till snabblänk när jag misslyckads sätta dit shimanos kedjenit pga dålig hantering. Utan last verkar kedjen växla finfint både fram och bak. Tog bort länkar på nya kedjan så det skulle bli lika många som på gamla.
 
Kan också vara en sliten växelvajer som gör att den fastnar. Har varit med om att vajern fransat sig vilket gjort att den fastnar och det blir omöjligt att justera växlarna.

Den växlar fint utan last och även när jag cyklar utan rassel. Vad jag kan se är problemet att den hoppar på kuggar, inte mellan kugghjul. Svårt att se om den hoppar fram eller bak dock då det bara inträffar under last.

Jag ska försöka ta bild på drevet. Drevet borde dock inte vara utslitet då jag bara bytt kedja en gång och kassett en gång.

För tillfället lutar jag åt att det är kedjespänningen som är knas.
Den lilla B-skruven ser dock inte ut att göra så mycket, men ska kolla mer på det. Ska också rengöra hela bakväxeln och se om det blir bättre spänning.
 
Den växlar fint utan last och även när jag cyklar utan rassel. Vad jag kan se är problemet att den hoppar på kuggar, inte mellan kugghjul. Svårt att se om den hoppar fram eller bak dock då det bara inträffar under last.

Jag ska försöka ta bild på drevet. Drevet borde dock inte vara utslitet då jag bara bytt kedja en gång och kassett en gång.

För tillfället lutar jag åt att det är kedjespänningen som är knas.
Den lilla B-skruven ser dock inte ut att göra så mycket, men ska kolla mer på det. Ska också rengöra hela bakväxeln och se om det blir bättre spänning.

Ytterligare en felkälla är att växelörat är något snett. Hänger växeln helt i linje med de olika dreven på kassetten när du tittar rakt bakifrån?

https://www.youtube.com/watch?v=QWiMcqR6e3w
 
Ytterligare en felkälla är att växelörat är något snett. Hänger växeln helt i linje med de olika dreven på kassetten när du tittar rakt bakifrån?

https://www.youtube.com/watch?v=QWiMcqR6e3w
Tack,

Ska kolla detta också. Nu tror jag att jag är något på spåren. En kedjelänk vid snabblänken är trög och sätter sig lite på tvären därbak varje varv. Det ser inte bra ut. Något tips på hur man ska få den att böja sig lättare?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Det ser ut att det var kedjelänken som var problemet.
Gjorde som denne man föreslog:
https://www.youtube.com/watch?v=hklVw3KErKw
Handkraft gav inte så mycket resultat, utan jag tog till skruvmejseln lite försiktigt.

Tog en kort tur sen och problemet verkar ha försvunnit. Sannolikt gjorde jag något fel när jag monterade snabblänken och tog bort två länkar på nya kedjan. Det var dock inte snabblänken som var problemet, utan en länk bredvid. Min billiga kedjebrytare ingav inte förtroende.

Nu funderar jag på om kedjelänken kanske vara grundproblemet med att kedjan hoppade på kassetten först också. Hursomhelst har jag lärt mig något nyttigt på kuppen iallafall.
 
Bägge

Jag bytte kedjan först...fick nästan omgående byta kassetten också. Så mitt tips är att byta bägge samtidigt. Det är inte så kul när kedjan vill hoppa hela tiden för att kassetten är sliten.
 
Jag bytte kedjan först...fick nästan omgående byta kassetten också. Så mitt tips är att byta bägge samtidigt. Det är inte så kul när kedjan vill hoppa hela tiden för att kassetten är sliten.

Nej, det är inte kul. Det sägs dock att en kassett bör hålla för ca 3 kedjor om man byter kedjan innan det är försent. Därav behovet av ett slitageverktyg som indikerar när det är dags att byta.
 
Kedjebyte

Nej, det är inte kul. Det sägs dock att en kassett bör hålla för ca 3 kedjor om man byter kedjan innan det är försent. Därav behovet av ett slitageverktyg som indikerar när det är dags att byta.

Ja, två till tre kedjor på en kassett har jag hört...kanske är rimligt. Bara att prova.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...