Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls?

Jag köpte för ett tag sedan ett kedjeslitageverktyg. Tog dock ett tag innan jag använde det. Då visade det sig att kedjan på min Nishiki-hybrid redan var utsliten. Verktyget går igenom precis på 1%-sidan. Frånsett att verktyget indikerar byte så har jag inget större problem med cykeln. Den växlar ungefär som den ska.

Jag bytte iallafall kedja och då hände det precis som det hade mig sagts att kedjan hoppar på kassetten då den också var nedsliten. Jag drar mig lite för att byta kassett då jag aldrig gjort det förut.

Frågan är då om det kan vara ett alternativ att slita lite till på den gamla kedjan och kassetten tills det blir problem? Eller är det dumt då det kanske sliter på drevhjulen och annat också?
 
Senast ändrad:
Som du säkert redan greppat är att kedja och kassett sliter in varandra vilket gör att när du bytt till den nya så försämras passformen och hoppande uppstår.

Man brukar kunna byta kedja oftare än kassett men det bygger lite på att bytet görs i tid och innan kassetten är så sliten att en ny kedja inte hoppar.

Vet inte hur mycket slitande det skulle krävas för att få in passformen igen, men gissar att det inte är värt det. En kedja som hoppar över drevet kan lätt orsaka skador, exempelvis om du ställer dig upp i en tung uppförsbacke.

Jag skulle nog byta kassetten direkt, det är oftast inte så stor kostnad och väldigt enkelt om du har rätt verktyg (ca 60kr för verktygs hylsan, 150 för kedjepiska (du kan använda en gammal kedja istället), 2-500 för en billig men funkis kassett). Samma verktygshylsa används även för att byta skivbromsar med centerlock så det kan komma till användning igen.

Eller så lämnar du in det om du inte ska göra det fler gånger, de tar nog ett par hundra för jobbet utöver kostnaden för kassett.

/Gustav
 
En kassett av stål (de flesta cyklar under 20' har stålkassett) håller många mil, mycket längre än kedjan. Ska kedjan hoppa ska den vara rejält utsliten. Tror att det är växeln som är dåligt justerad, prova det först. Det som kan ske om man kört länge med en dålig kedja är att dreven blir slitna efter kedjan och knak kan uppstå när man byter till en ny kedja.
Men som sagt det är lätt att byta kassett, köp rätt hylsa och helst ett verktyg för att hålla i kassetten, finns på Biltema.
Slitna drev blir hajfeneformade, de i mitten på bilden.
 

Bilagor

  • Worn Sprockets.jpg
    Worn Sprockets.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,849
En kassett av stål (de flesta cyklar under 20' har stålkassett) håller många mil, mycket längre än kedjan. Ska kedjan hoppa ska den vara rejält utsliten. Tror att det är växeln som är dåligt justerad, prova det först. Det som kan ske om man kört länge med en dålig kedja är att dreven blir slitna efter kedjan och knak kan uppstå när man byter till en ny kedja.
Men som sagt det är lätt att byta kassett, köp rätt hylsa och helst ett verktyg för att hålla i kassetten, finns på Biltema.
Slitna drev blir hajfeneformade, de i mitten på bilden.

Tack!
Jag tycker inte min kassett ser lika sliten ut. Kedjan hoppar bara på samma kugghjul och med nya kedjan. Den byter alltså inte kugghjul. Gamla kedjan hoppade inte. Vare sig åt sidan eller på kugghjulet.

Min fråga var egentligen vad som kan hända om man struntar i att byta både kassett och kedja och kör tills det inte funkar längre så att säga och först då byter bägge. Snåla lite genom att "slita på kassetten lite till" så att säga.

Hursomhelst så har ni övertygat mig att försöka mig på att byta kassett. Prylarna är nu beställda från https://www.bike-components.de/. Kostnaden blev 46€ inklusive frakt, originalkassett, avdragarhylsa och kedjepiska.
 
Kransen är nött efter den uttänjda kedjan. Om slitaget är långt gånget passar den nya kedjan inte i det slitna spåret och kedjan glider ovanpå kuggarna.

Ja, det är precis det som händer. Min första tanke var att byta tillbaka till den gamla kedjan och köra så ett tag till. Det funkade ju utan större problem. Den hoppade ju inte då, men den var ändå markerad som mer än 1% längre.
 
Jag var i en liknande sits i våras då min kedja gick av. När jag skulle sätta ihop den så tabbade jag mig och hade sönder en länk till varför jag fick köpa en ny. Trots att kassetten och den gamla kedjan var mindre än ett år gamla så hoppade den nya kedjan när jag tog i på de mest använda växlarna. Jag tyckte knappt det var något synligt slitage på kassetten. Jag tänkte som du att det kanske gick att slita in kedjan så att det funkade. Efter en och en halv månad gav jag upp och köpte en ny kassett.

Jag var rädd att jag nu skulle ha slitit kedjan så pass att den inte skulle funka med färska drev. I så fall hade jag stått där och känt mig väldigt dum. Den farhågan besannades inte utan istället kändes det som en dröm efter veckor av flygande kedja i varje uppförsbacke.

Så mitt råd är att precis som du gjort skaffa ny kassett. Att byta den går snabbare än att byta kedja.
 
Tack för tipsen!
Paketet kom i fredags och idag bytte jag kassett. Håller med om att det var lätt med rätt verktyg. Lite meckigare än byta kedja var det nog allt , men inte mycket. Det hela tog väl ca 20minuter. Klart snabbare och mer tillfredställande än att lämna in till reparatör.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Nya kedjan och kransen hoppar på samma kugghjul

Nu har jag kört ett tag på nya kransen och kedjan. Tyvärr har det blivit mer problem ändå. Kedjan hoppar. främst på de mindre kugghjulen bak. Den byter inte kugghjul vad jag kan se, utan hoppar på samma. Jag har justerat växelförarna fram och bak. Den ser ut att växla som den ska både fram och bak. Vad kan det vara för fel? Kan det vara framdrevet som är utslitet också? Är det spänningen på kedjan? Jag mätte den nya kedjan så den skulle vara samma som gamla (fick ta bort två länkar). Satte dit en snabblänk gjorde jag också.
 
Har du rätt kedjelängd? Går kedjesträckaren lätt, annars får du rengöra och smörja den. Snabblänk går inte på flerdreviga drev, du måste nita om kedjan. Har du kedjenitverktyg?

go tur
 
Ja, räknade du länkarna på gamla kedjan och tog lika många? Men det där med att snabblänk inte skulle funka förstod jag inte.

Har du gjort allt rätt så kan det vara rätt trixigt att justera växeln om man är ovan. Den stod ju säkert helt bortitok efter ditt trixande med de utslitna grejerna också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...