Bygga om MTB till långfärd...?

Jag får med allt som i en vanlig ryggsäck....dock är det lättpackning som gäller om man ska köra detta, och jag har en liten rygga på mig också..typ 20L

Ska införskaffa i en fullsize framebag så jag kan få i ännu mer på själva cykeln.
https://www.alpkit.com/products/stingray

Kök är detta...dock med större mugg

Tält....största modellen jag kan ta med mig

Jag kanske går ifrån ämnet lite, men visst borde man kunna tillämpa bikepacking-konceptet på racerhojar? Ett par tåligare hjul och de största däcken som får plats i ramen, sedan är det väl bara packa a la appslapp?

/Calle

Jag kanske går ifrån ämnet lite, men visst borde man kunna tillämpa bikepacking-konceptet på racerhojar? Ett par tåligare hjul och de största däcken som får plats i ramen, sedan är det väl bara packa a la appslapp?

/Calle

japp:

http://adventurecrave.se/rasaren/

Jag har bara bikepackat en vecka i marocko med räser (men flera månader med mtb-bikepacking). Billiga hjulen som följde med min 4000-kronorsräser funkade fint. 28mm conti-däck fick plats, men det var för lite mellanrum mellan ram/gaffel/broms och däck - så lera och grus skrapade mot dessa. Så se till att du inte har för stora däck :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

/Calle

De flesta hjulen har potential att hålla väldigt bra, bara ekrarna är hårt spända. Däcken kan dock behövas ses över.
/Niklas

Racerhojar brukar ha bakaxeln närmare sadelröret vilket leder till kortare axelavstånd. Långfärdshojar brukar ha längre axelavstånd och större försprång, samt plats till fetare däck.

Den Apidura-kittade cykeln!

Hur är du nöjd med kvalitén på väskorna?
Är det de stora väskorna dvs den bak och fram?
Är inne på Apidura eller bikepack.pl dock verkar Apiduras medium lite större än Bikepacks medium.

Tanken är att de ska sitta på en Specialized Epic så mitt problem är att bakväskan inte får vara för "hög" då tar den i däcket när dämparen jobbar.

Än aå länge har jag bara testat kortare turer med ALPKITS vattentäta påsar. Funkade okej. En grej jag uppskattat är att köpa biltemas pakethållare för sadelstolpen och bara behålla stolpen. Bakväskan sätts på den stolpen vilket resulterar i mindre svaj i sidled,

En grej jag uppskattat är att köpa biltemas pakethållare för sadelstolpen och bara behålla stolpen. Bakväskan sätts på den stolpen vilket resulterar i mindre svaj i sidled,

Satt precis och funderade på att själv bygga/svetsa något sådant och klämma fast en drybag på, istället för att beställa någon modell av väska, så finns det en som är klar...som man tydligen kan modifiera lite ;)!

Har fått duktigt många bra förslag på hur jag ska få ihop allt, och just nu ser det ut som att bikepack i egen version, inga snygga väskor som är specialanpassade till ramen utan kör lite med det jag har så här på första turen...så får jag se vad det blir senare.
Det och en liten rygga blir nog perfekt.

Testade idag att bara köra med en 55l rygga och det var inga större problem, förutom att det kändes lite extra i baken :(!
Så lite mera fördelning av vikten blir nog bra!

När jag fått ihop det på ett bra sätt så ska jag ta en bild och lägga ut!

Tack i massor för era inputs, bilder och förslag :)!
Nu är det bara att bestämma sig för en bra sadel som är kvar......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips