Bygga kajak

Vi är några tjejer på vår skola som håller på att bygga egna glasfiberkajaker. Vi har laminerat kajakerna två lager, på vissa ställen tre lager, men vi tycker att de verkar bli så svaga och ostadiga. Borde man laminera flera lager? Eller kanske blir de för tunga då och vattenlinjen kommer för högt?

Hej1
Jag kan inte svara på om antalet lager räcker men jag kan berätta att när du laminerar ihop skrov o däck blir skrovet mycket stadigt.

En vägledning om antalet lager kan vara vikten. Normalt väger en glasfiberkajak runt 20-25 kg, vad väger era?

Lycka till med byggandet!

MVH/Jan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har ni byygt i 2 lager enkellaminat (inget distansmaterial mellan) eller? Vad har ni använt för glasfiber, hur tung väv, epoxy eller polyester?
Tror att det kan bli svårt att få det riktigt bra om ni redan har laminerat och sedan vill ha ett lager till, men det går nog att lösa.

Alltså, jag vet inte riktigt vad vi använt för material. Det är första gången jag laminerar, så jag är inte så insatt. Vi har nog en lärare som hjälper oss, men han verkar inte veta så mycket... Nå, iallafall vet jag att vi bara laminerat i två lager, ingenting emellan. Och jag tycker att glasfibermattan vi använder är ganska tunt. Jag vet inte vad de väger, men de är faktiskt så tunna att de är lite "genomskinliga".

Kolla vad ni använt för väv/matta, alltså vilken vikt.
Det stämmer att däcket kommer göra kajaken mycket styvare, men jag tycker det låter lite lite medbara två lager glas utan kärna. Om ni har byggt efter en ritning och mängden glas osv är specifierat så kan ni nog lita på det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips