Bygga frystork

Sedan en tid har jag intresserat mig om ämnet frystorkning.

Frystorkning innebär att frysa ned och sedan torka. Det beskrivs i dessa två lab-rapporter.

http://www.food.lth.se/fileadmin/livsmedelsteknik/images/BLT010/Delprov0403/Frystorkning_gr_A.pdf

http://www.food.lth.se/fileadmin/livsmedelsteknik/images/BLT010/Delprov0403/Frystorkning_gr_B.pdf


--------------------------------------------------------------------------------
Kort beskrivning.
"Frystorkning är en metod för konservering [...]

Den utförs i två steg, först nedfrysning tills allt vattnet i substansen finns i fryst form och därpå snabb torkning med hjälp av vakuum, inblåst torr luft eller dylikt.

Genom att frystorka produkten så slipper man lagra och transportera vatten som lätt kan tillsättas till produkten när den ska användas. Efter tillsats av vatten blir den frystorkade varan mycket lik den färska."

(http://epubl.luth.se/1404-5494/2000/69/index.html, 2007-06-15)


--------------------------------------------------------------------------------
Korthet...
Torkning av fryst mat bör ske under "trippelpunkten".

Sublimering uppnås vid torkning (av fryst mat), då tryck och temperatur är lägre än trippelpunkten.

Sublimering är när fruset vatten (fast) övergår till förångat vatten (gas) med en gång.

Trippelpunktens tryck är: 610,8 Pa (Pascal)

Trippelpunktens temperatur är: 0,010 C (Grader celcius)

Tryck vid jordytan är: 101 300 Pa (Pascal), 14,69 Psi (Pound per square inch)

Skillnaden mellan 101 300 Pa (jord) och 610,8 Pa (trippelpunkten) är 100 689,2 Pa. Detta "tryck" är mycket mindre än vad som förekommer i cykeldäck. Ett cykeldäck kan vara pumpat med 300 000 Pa.

Svårigheten är väl att uppnå ett undertryck lägre än 689,2 Pa (trippelpunkten). Dvs. lätta atmosfäriska trycket med mer än 100 689,2 Pa.


--------------------------------------------------------------------------------
Princip och praktik
-----------steg

"1. Freezing: The product is frozen. This provides a necessary condition for low temperature drying.

2. Vacuum: After freezing, the product is placed under vacuum. This enables the frozen solvent in the product to vaporize without passing through the liquid phase, a process known as sublimation.

3. Heat: Heat is applied to the frozen product to accelerate sublimation.

4. Condensation: Low-temperature condenser plates remove the vaporized solvent from the vacuum chamber by converting it back to a solid. This completes the seperation process."

(http://inventors.about.com/library/inventors/blfrdrfood.htm, 2007-06-15)


-----------forum-tips

"Din frys är en fenomenal torkmaskin. Bred ut på gladpackfilm eller smörpapper och frystorka. Glöm inte att frosta av!"

"Feta livsmedel som glass går bäst att frystorka. Torra som köttfärssås lämpar sig bättre för torkning i torkugn."

(http://www.utsidan.se, johankse (Johan K Persson))


-----------historia

"The Low-Tech Version
Freeze-drying, as a general concept, has actually been around for centuries. The ancient Incas of Peru used mountain peaks along the Andes as natural food preservers.

The extremely cold temperatures and low pressure at those high altitudes prevented food from spoiling in the same basic way as a modern freeze-drying machine and a refrigerator freezer."

(http://home.howstuffworks.com/freeze-drying2.htm, 2007-06-15)


--------------------------------------------------------------------------------
Illustration
Följande: En bild som visar trippelpunkten, den punkt under vilket det underliggande atmosfäriska trycket tillåter "sublimering".

Sublimering innebär att fast materia (i det här fallet vatten) övergår till gas utan att hinna vara flytande. Detta är en viktigt, men inte nödvändig aspekt, vid konserveringstekniken frystorkning.

Bilden:
http://static.howstuffworks.com/gif/freeze-drying-graph.gif


--------------------------------------------------------------------------------
"Det borde väl inte vara så svårt att konstruera en burk som man kan sänka trycket i och ställa i frysen. En glasburk, eller en kraftigare plastburk borde fungera. Lite torrbollensalt innuti torkar den lilla luft som finns inne i burken. Nån borde ha försökt?"

(http://www.utsidan.se, timothy_s , 2007-06-15)
 
Senast redigerad av en moderator:
Idé!

Med tanke på ovanstående uttdrag från en tråd (skapad av mig själv) i "matlagnings-forumet" tänkte jag mig nu kolla om det är någon som har idéer här.

En sorts frystorkar-burk har jag också funderat lite på, men jag är inte 100 på någon teknik än.

Förutsättningarna för en frystork borde vara följande:

* Negativa differensen är mer än -14,60 Psi (-100689,2 Pa) mot normalt tryck 14,69 Psi (101300,0 Pa).

* Temperaturen lägre än 0 C.

* Torr (eventuellt cirkulerande) luft, så den inte mättas av vattenånga.

MvH/ Emil P.
 
Har en gång lekt med tanken på att själv bygga en frystorkningsapparat. Man behöver en fryslåda med starka väggar och med kylslingorna kanske lämpligast placerade nedtill, bl a för att kall luft/vattenånga sjunker. Korg för matvarorna upptill. Frys ned dem, pumpa sedan ut luften och ta bort isoleringen i taket. Tar kanske ett par dagar att torka färdigt och elräkningen kommer att påverkas. Men vad gör man inte för att efterlikna teknik som ingenjörsvetenskapen haft minst hundra år på sig att fullkomna. :)

Vill man lära sig lite mer om frystorkning (lyophilization) verkar länkarna nedan (med underlänkar) räcka en bit på väg.
http://www.rpi.edu/dept/chem-eng/Biotech-Environ/LYO/
http://en.wikipedia.org/wiki/Freeze_drying
 
idé-spåning

Så som jag har funnit det, genom att titta på bilden (http://static.howstuffworks.com/gif/freeze-drying-graph.gif), behöver en frystorkande "situation" bestå i följande:

1. Av, för frystorkning, funktionellt skäl ska trycket vara lägre än trippelpunktens (punkten där dem 3 fälten samlas) tryck, 610,8 Pa. Av tidsekonomiska skäl ska trycket vara nära trippelpunktens tryck (för att kunna jobba med lite högre temperaturer), Dra en horisontell linje strax under trippelpunkten.

2a. den djupfrysta maten som ska torkas ska ha en temperatur som ligger, på det horisontella strecket (det du ritade/tänkte dig), inom det gröna området på bilden.

2b. kondensatorn ska ha en temperatur som ligger, på det horisontella strecket (det du ritade/tänkte dig), inom det röda området på bilden.

Genom dessa 2 "principer" (tryck och temperaturdifferens) blir is till ånga (maten), och återgår från ånga till is (kondensatorn). Isen transporteras från den djupfrysta maten till kondensatorn, frystorkning uppstår!

mellpat; sa:
Har en gång lekt med tanken på att själv bygga en frystorkningsapparat. [...]

Citatet härör från tidigare inlägg om konstruktionen för en frystork som skulle kunna fånga de 2 "principerna" för frystorkning.

Jag skulle kunna tänka mig att en liten kyl med frysfack är en bra grund att modifiera. Frågan är dock om den skulle tåla undertrycket.

MvH/ Emil P.
 
Hobby frystork

Jag har bara sett två riktiga frystorkar, den ena var på en livsmedelsindustri och tämligen stor och rejäl, den andra var avsedd för laboratorium och kunde måhända frystorka uppskattat 2 liter.
Den senare vägde enligt tillverkarskylten 150 kg. Vad den första vägde vet jag inte den var som stora maskiner oftast är bultad till betonggolvet. Men om det skall hålla för undertrycket utan att kollapsa av atmosvärtrycket så får det byggas och dimensioneras rejält!
Att tro att det är bara att räkna och bygga har sannorlikt aldrig jobbat med R&D. Men utan glada amatörer hade vi sannorlikt bara haft ca en tredjedel av alla praktiska prylar runt om oss....
Ett bra tips när vi pratar om undertryck i denhär skalan är givetvis att börja i pumpdelen, för det går åt en del pumpande och täta ventiler som tål kyla.
Innuti lådan/kärlet skall du förutom grejorna även ha en microvågsugn, men det är nog bland det mera lätta i övningen...Ett studium av trycklära verkar vara behövligt...0,75mm plåt räcker näppeligen.

go tur

[Ändrat av johankse 2007-06-17 kl 15:37]
 
Resurser och annat

Cykelventiler och bilventiler fungerar med högt atmosfäriskt tryck. Dessa ventiler används både sommar och vinter. Inga problem med kyltåliga ventiler, enligt mig (men jag gissar mig mest fram).

Däremot återstår det andra delar. Trycktålig tork med kapacitet för både en kall yta (kondensator, -10) och en varm yta (mat, +-0).

Temperaturerna är jag osäker på, men något måste man gissa på utifrån beskrivna förutsättningar (graf på trippelpunkten, se länk till illustration i tidigare inlägg).

Får se vart ambitionerna i detta slutar.

MvH/ Emil P.
 
Frystorkning

Jag har gjort en stor efterforskning om frystorkning som metod vid begravning. Jag baserade sedan en artikel på den research jag gjort. Frystorkning som begravningsmetod, sk promession är redan på väg i sverige. En pilotanläggning tas i bruk nu i vinter och man planerar att frystorka den första människan i Jönköping inom ett år ungefär. Denna frystorkning baseras på flytande kväve som är en restprodukt från syrgastillverkning.

Innitiativtagaren tlll detta, Susanne Wiigh-Mäsak tror att frystorkningen kommer att ersätta många hems komposter i framtiden. Med samma metod borde man alltså även kunna frysa ner mat för sina vandrignar osv. Om ni är intresserade av att veta mer om ämnet kan ni maila Susanne på: info@promessa.se

/jennie
 
Jag har gjort en stor efterforskning om frystorkning som metod vid begravning. Jag baserade sedan en artikel på den research jag gjort. Frystorkning som begravningsmetod, sk promession är redan på väg i sverige. En pilotanläggning tas i bruk nu i vinter och man planerar att frystorka den första människan i Jönköping inom ett år ungefär. Denna frystorkning baseras på flytande kväve som är en restprodukt från syrgastillverkning.

Innitiativtagaren tlll detta, Susanne Wiigh-Mäsak tror att frystorkningen kommer att ersätta många hems komposter i framtiden. Med samma metod borde man alltså även kunna frysa ner mat för sina vandrignar osv. Om ni är intresserade av att veta mer om ämnet kan ni maila Susanne på: info@promessa.se

/jennie

Menar du att anläggningen skulle kunna ha lite överkapacitet, så att man kunde passa på att frystorka sin friluftsmat där under tider när de inte har så många kroppar att frystorka?

Och hur skulle frystorkning kunna ersätta komposter? Även om man tar bort vattnet som utgör ca 80% av komposten så måste det ju ändå brytas ned, och då måste man ju ha tillbaka vattnet?
 
Menar du att anläggningen skulle kunna ha lite överkapacitet, så att man kunde passa på att frystorka sin friluftsmat där under tider när de inte har så många kroppar att frystorka?

Och hur skulle frystorkning kunna ersätta komposter? Även om man tar bort vattnet som utgör ca 80% av komposten så måste det ju ändå brytas ned, och då måste man ju ha tillbaka vattnet?

Jag antog att frystorkningsbegravning gick till så att man efter att ha frystorkat kroppen vibrerar den så att den sönderfaller i ett pulver. På samma vis kunde ju kompostmaterial frystorkas+finfördelas. Det pulvret borde kunna brytas ner rätt snabbt om det komposteras med lite fukt.
 
... hur skulle frystorkning kunna ersätta komposter?

Frystorkning som begravingsmetod innehåller flera steg. Efter att kroppen har frystorkats så fragmenteras den genom vibration till ett fint stoft.
Skulle man göra samma sak med hushållskomposten så skulle stoftet sannolikt kunna användas direkt som marktillskott, alternativt så skulle slutnedbrytningen gå mycket fortare pga finfördelningen.
 
Om det bara handlar om att finfördela materialet så finns det betydligt billigare sätt än att frystorka det! Att ens fundera på det är bara dumt, om man inte kommer på något mycket billigt sätt att frystorka ENORMA mängder komposterbart material.
 
Använda en massa energi för att göra något som naturen sköter själv...

Men för att återgå till trådens ämne, att själv frystorka mat, så undrar jag: Varför?
Är det helt enkelt för att det är intressant att se om man lyckas bygga något som fungerar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.