Bygga träpulka

Tänker bygga en Olle "Rimforspulka" i trä.
-vill ha ett glidbelag mellan plywood botten och styrlister i något slitstarkt plastmatrial.
Tips på plaster och inköpsställen,tas gärna emot.
 
Tänker bygga en Olle "Rimforspulka" i trä.
-vill ha ett glidbelag mellan plywood botten och styrlister i något slitstarkt plastmatrial.
Tips på plaster och inköpsställen,tas gärna emot.

jag har absolut ingen aning om vare sig mått eller om det är praktiskt /tekniskt genomförbart men det som slog mig direkt och spontant var att försöka hitta en 50-kronors snowboard på nån sportbytardag och slakta för att förhoppningsvis kunna föra över belaget + det som binder upp belaget.

när du bygger pulkan bör du se till att du får tag på riktigt torrt virke för möbelsnickeri och inte åker till vilken brädgård som helst. men det vet du kanske
 
Medar/Styrlister

Hej,
Jag reparerade för många år sedan en svårt skadad Segebaden träpulka. Vi har sen använt den under alla år. Medarna eller kanske det heter styrlister var på originalet "skodda" med metallskenor, vilka var helt utslitna. Materialet var mässing. Jag trodde rostfritt stål eller aluminium skulle vara bättre men det var totalt fel. Snön fryser fast på ett helt annat sätt så pulkan får dåligt glid. Mässing är oslagbart enligt min erfarenhet. Jag rekommenderar dej att studera valet av träslag, speciellt i detaljerna undertill. Om du sedan ytbehandlar genom att värma in riktig trätjära tror jag du blir nöjd med både doft och glidegenskaper.
P-O
 
Hej!

Jag har en kompis som jobbar på ett pappersbruk som brukar kunna fixa remsor av slitplast som sitter som skrapor på valsarna i pappersmaskinen.

Jag tror att plasten kallas rubadur eller solidur och är otroligt slitstark. Den är svindyr att köpa men kasseras på bruket när remsan blivit för smal.

Hör dig för om du har vänner inom industrin så kanske dom kan hjälpa dig.

VH//Anders
 
När jag byggde min pulka använde jag, efter tips från skoterägare, Robalon eller fusk-teflon som det kallades. Skoterägarna använder det på medar och liknande. Fungerar kanonbra.
/p-a
 
Teflontape

kan det vara något? http://www.adtech.co.uk/AdtexPage.html

Skidbelag polyetylen finns till försäljning till snöskoterkälkar etc men jag hittar inga vettiga dimensioner för Toboganpulkor.

Hundslädar har ofta QCR-skenor* Lösa belag finns att köpa

http://www.oinakka.com/tillbehor.htm
http://www.danlersled.com/tillbehor-medar-2010.html

* http://www.srlee.net/FAQs/sleddog_FAQ.html#S2

"10. What is a QCR system? Should I use that or conventional sled runners?

Answer: The QCR or Quick Change Runner system, developed by Tim White, is one of the better innovations to have come along in recent years. Very simply, the QCR is two aluminum pieces that are screwed into the runner bases where you can slide runner plastic on and off. This eliminates the need for gluing or bolting and unbolting sled runners when you need to change them -- many sprint mushers now put on new runner plastic before each race to give them an extra edge. QCR plastic is available in a number of sizes and densities and the system fits both basket and toboggan sleds."


Thure
 
den som söker skall finna...?

info om pulkan hitta jag på: http://ollerimfors.com

efter ett besök hos ett företag som servar en stor verkstadsindustri,tror jag mig hittat vad jag söker!

Polykarbonat,(handelsnamn :makrolon) i 3mm,plasten har exceptionell hållbarhet ,temp.resistent mellan -100 till +120C.
Används till cd-skivor,hjälmar ,visir.flygplansfönster mm. killen jag pratade med hade makrolonen
i sina ralley bilar som vindrutor.
..Lite tveksam var jag ändå...skulle den här tunna&genomskinliga skivan hålla för det..
Efter en demo.uppvisning från honom på en spill bit ,är jag såld.
Han tog fram en stor yxa,la biten på ett upplag och högg med full kraft som vid vedhuggning.
döm av min förvåning,,inga sprickor,visst blev det småmärken och plasten buktade ytterst lite,men sånt övervåld kommer nog pulkan inte behöva utsättas för.:)
Skivornas mått 2050x1250 .3mm tjock pris: 1200:-
Han hade en spill bit som räcker för mitt ändamål som pulkbotten för 300:-
Köper den på fredag...om ingen här på "utsidan" har någon dålig erfarenhet av makrolon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
såg tänker bygga en tork Gör det själv 7
Hubbehub Bygga fjällpulka av takbox..... Gör det själv 13
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
samme83 Bygga gaskök? Gör det själv 10
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
brandmansmicke Bygga skidpulka? Gör det själv 9
Bygga om kök Gör det själv 1
såg göra en plastpulka från en träpulka som mall. Gör det själv 1
Nwapas Träpulka Gör det själv 5
Anda Underhåll av träpulka. Gör det själv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.