Bygga gaskök?

Hej.
Det kanske låter dumt, men hur funkar egentligen ett gaskök (som går på propan/butan mix). Nog förstår jag att det är en förbränning... men hur? Måste gasen förvärmas eller går den rätt ut till ett munstycke? Blev nämligen lite sugen på att bygga ett kök efter egen design när jag kom att tänka på hur mycket kulor man kan spara in!
Om det är nån som har konkreta tipps att ge lyssnar jag gärna. Pessimister som tror det är för svårt kan knipa igen!

mvh/samme
 
Jag tror att munstyckena är utformade för att ge en viss underhållsvärme men samtidigt är det viktigt att det inte blir för varmt.

Lämpligt är nog att man tittar in lite på strömningslärar för gaser om man ska bygga något som är tillräckligt bra för att ens vara värt att använda. För om du inte erhållen en vettig förbränning kommer du troligtvis att slösa så mycket gas att du ändå i längden går back.

Enklare är nog då att köpa en konstruktion som är hyfsat billigt och enkel att modifiera.
 
samme83; sa:
Hej.
Det kanske låter dumt, men hur funkar egentligen ett gaskök (som går på propan/butan mix). Nog förstår jag att det är en förbränning... men hur? Måste gasen förvärmas eller går den rätt ut till ett munstycke? Blev nämligen lite sugen på att bygga ett kök efter egen design när jag kom att tänka på hur mycket kulor man kan spara in!
Om det är nån som har konkreta tipps att ge lyssnar jag gärna. Pessimister som tror det är för svårt kan knipa igen!

mvh/samme

Jag spekulerar fritt: principen är att man har bränslet i en behållare där det alltid är en jämvikt mellan vätske- och gasfas. Vid ett givet tryck kommer man att ha en viss andel vätska och en viss andel gas, och om trycket sjunker (dvs när man eldar) förgasas mer av vätskan för att återställa jämvikten (jämvikten är statistisk, precis som diffusionen i gtx - friluftsliv är i stort sett bara matematik!). Det är övertryck i gasflaskan, så när man öppnar ventilen strömmar ju gasen genom slangen till brännaren, och åtminstone på min Trangia gastillsats går röret i en liten böj ovanför brännarhålen, innan det mynnar i själva brännaren. Jag antar att det är för att förvärma gasen en smula innan den bränns. Men jag skulle tro att det funkar utan förvärmningen också, för gasen är ju redan ute ur behållaren så det är inget problem. Kanske blir det lite energisnålare med förvärmningen, men jag är inte insatt.

Rent spontant är min tanke: brandfarlig gas under tryck och en eld är en dålig kombination om något blir fel. Nackdelen med att bygga själv är kanske att man inte har koll på vad material tål och vilken konstruktion som är säker, så risken är att man råkar ut för ett oförutsett missöde varpå allting går åt skogen :) Men jag säger inte att det är för svårt. Lite sunt förnuft är på sin plats - som t ex att man inte värmer på gas som inte kan utvidgas (explosionsrisk) etc.

Lycka till och pang bom :)

MVH
 
En gas-brännare är ganska enkel, och med de gaser vi pratar om nu är det inte så stor risk om man ser till att hålla värmen borta från behållaren.

Det är nämligen så att för att en sån gas skall brinna så krävs ett visst blandningsförhållande med luft (syre egentligen). Är det för lite syre brinner det inte, och är det för mycket syre brinner det inte heller. Det innebär att gasen kommer aldrig att brinna bakvägen ner i slangen, vilket t.ex. acetylen kan göra.

En cigarettändare är ju en enkel gasbrännare, fast den brinner ju med gul låga och är inte särskilt effektiv. Men det finns ju såna här små "mikroblåslampor" som använder en engångständare som gasflaska.

Jag har ett par såna av olika modeller, bland annat en som jag köpte på Biltema. Den från Biltema slutade av nån anledning fungera efter en vecka, jag TROR att det kom skräp i munstycket, så jag har slaktat den för att försöka hitta felet. Och konstruktionen är ganska enkelt, det handlar helt enkelt om att blanda gas och luft i rätt mix.
 
millimeter; sa:
på min Trangia gastillsats går röret i en liten böj ovanför brännarhålen, innan det mynnar i själva brännaren. Jag antar att det är för att förvärma gasen en smula innan den bränns. Men jag skulle tro att det funkar utan förvärmningen också, för gasen är ju redan ute ur behållaren så det är inget problem. Kanske blir det lite energisnålare med förvärmningen, men jag är inte insatt.

Jag har uppfattat förvärmningsslingan som en säkerhetsdetalj.
Den gör att gasbehållaren kan ligga ner eller vara upp och ner - och alltså leverera flytande bränsle till brännaren - utan att du får en eldspruta.
Det ger också fördelen att du i lägre temperaturer eller med tommare gasbehållare ändå kan få tillräckligt mycket bränsle till munstycket (genom att vända behållaren).
 
Lycka till

En idealisk brännare skall vidarebefodra värmen till kolkkärlet utan att brännaren själv bli speciellt varm. Den blåa lågan skall ha precis rätt avstånd till kokkärlet för att inte störas av detta så att effektiviteten minskar. Vindskydd kan öka effektiviteten en hel del men risken är att värmen leder till att det börjar läcka ut gas okontrollerat.

Biltemas gaskök verkar felkonstruerat se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28442 där jag redogör för en ytterst obehaglig incident.

Thure
 
Det stora problemet med gasol (blandning av butan och propan) är det låga trycket vid temperaturer under 4°C. Jag utvecklade själv ett stormkök för denna gas för många år sedan och jag har kunnat använda det tills gasflaskorna försvann från marknaden. Genom att med en speciell tillsats leda värme från lågan till tuben och ev även isolera tuben mot kyla fick jag köket att fungera långt under 0°.

Trangias gastillsats som ersätter spritbrännaren är en elegant lösning. Man kan nämligen försiktigt värma gastuben antingen innanför kläderna eller i varmt vatten (max 50°C!) och på så sätt få upp trycket.
 
Nordesjö; sa:
Jag har uppfattat förvärmningsslingan som en säkerhetsdetalj.
Den gör att gasbehållaren kan ligga ner eller vara upp och ner - och alltså leverera flytande bränsle till brännaren - utan att du får en eldspruta.
Det ger också fördelen att du i lägre temperaturer eller med tommare gasbehållare ändå kan få tillräckligt mycket bränsle till munstycket (genom att vända behållaren).

Aha, det hade jag ingen aning om! Tack. Jag har tittat på den lilla slingan och tänkt att det måste vara en "tuff grej" bara. Där ser man. :)

MvH
 
Förvärmare

På sidan 312 i boken The Complete Walker 4 av Fletcher och Rawlins finns en hemmagjord förvärmningsanordning. Den är gjord för kök där gasbehållaren står direkt under brännaren.

Enkelt uttryckt består den av en tunn plåt som viras runt gasbehållaren. I denna plåt är några metallpinnar fästade som går upp bredvid stödet för kokkärlet. När man eldar värms pinnarna som värmer gasbehållaren.

Författarna varnar för att man inte får ha för många pinnar eller för grova, så att gasbehållaren överhettas och exploderar.

Det hela verkar lite vanskligt, men om någon händig människa vill testa och, mer eller mindre posthumt, meddela Utsidan så...
Jörgen
 
Det lär tydligen räcka med en koppartråd (2-3 mm) som lindas ett par varv runt behållaren och sen får gå upp i lågan.

Men det är som sagt var väldigt viktigt att hålla koll på temperaturen. Det bästa vore väl nån slags övertemperaturskydd. Om man t.ex. klipper av tråden och mjuklöder ihop den så kommer ju lödningen smälta (och tråden trilla i backen) om det blir för varmt. Frågan är ju bara var man skall placera lödningen så den "löser ut" vid rätt temperatur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
såg tänker bygga en tork Gör det själv 7
Hubbehub Bygga fjällpulka av takbox..... Gör det själv 13
summitfox Bygga träpulka Gör det själv 14
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
brandmansmicke Bygga skidpulka? Gör det själv 9
Bygga om kök Gör det själv 1
avslutat medlemskap 131216 Vindskydd toppmonterat gaskök. Gör det själv 25
hodder vindskydd-toppmonterat gaskök Gör det själv 17
ruovatj Modifiera brännarmunstycke på gaskök, risker? Gör det själv 6
m4rt1n_a Vindskyddsmaterial till gaskök Gör det själv 19
Carlarmfelt vindskydd för gaskök Gör det själv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.