Bygga rygga

Jag har en gammal fjälleräven ramryggsäck hemma, men tyvärr har nån backat på den så ramen är trasig och desusutom är det hål i själva säcken.

Men det fick mig att börja fundera på att bygga en egen ramryggsäck.

Först och främst, vad är smartast att göra ramen i för material?

Har tittat på kolfiber - till en ram blir det inte mycket så pris är inga problem, sen har jag en känsla av att rören som går horisontellt måste vara lite böjda för att inte ta.

Titan - samma där, inte särskilt dyrt för en säck men då går det ju iallafall böja till ramen

Aluminium - det enklaste.

Alternativt går jag på loppis och köper en ramsäck.

Påsar då.

Hur skulle du konstruera din påse att fästa i ramen. (jag funderar i flera banor lösa packpåsar att stapla på varann mot ramen. en stor påse, påse med fack. En liggande påse i botten, två stående på¨. Hur skulle ni göra?

Vilket material gör man påsen, påsarna i?
 

avslutad210712

Gäst
Har också länge funderat på en egen ramsäck och efter Fjällrävens senaste utspel så blir det en träram OM jag någonsin kommer till skott.
 
Ja vafan, trä är inte fel, lätt och hållbart, lite elastiskt. Tack för tipsen.

Är också lite sugen på att försöka fördela vikten lite jämnare likt Aarns ryggsäckar.

Lisa-cl5clear.gif


MM33_2010_400.jpg


Dvs sy någon typ av extern ficka på axebanden för att få en jämnare viktfördelning.
 
Jag har ett bygge (om man kan kalla det så) på gång som påminner lite om dina tankar.

Jag har skaffat en gammal haglöfs alaska med trasig säck för en billig penning. Säcken har jag lagt åt sidan och istället spänner jag fast saker direkt på ramen. Längst ned spänner jag fast en rulle med liggunderlag odyl.
Ovanför detta en tålig torrsäck med allt som behöver vara torrt, denna spänner jag fast liggande, precis som rullen i botten.
Högst upp sätter en (relativt) stor magväska för lättåtkomliga saker som inte behöver hållas torra såsom matsäck, regnjacka etc. Denna kan också användas separat vid kortare turer då man klarar sig med matsäck och ett förstärkningsplagg.

Min budget är ungefär en femhundring totalt just nu. Tanken är att ryggsäcken ska vara modulär, så jag kan anpassa den för olika typer av aktiviteter genom att ta bort och lägga till saker. Grundvikten för ram och bärsystem är knappt 1.3Kg. Jag har provat lasta den med 15Kg och promenerat en slinga på ungefär en mil vilket var bekvämt och problemfritt även för mig som är otränad och ovan vid vandring. Mer än så har jag tyvärr inte hunnit med.

Jag har funnit en herre som tänkt i ungefär samma banor som jag, kanske kan hans reflektioner vara intressanta för dig:
http://dutchunlimited.com/english/2012/01/18/external-frame-pack/
 
Söker man på nätet finner man endel enklare trärmar, oftast ej fanerlimmade, men trä är lätt och kan ju verkligen formas mycket fritt.

http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php/21322-Wooden-frame-for-a-Swedish-LK35-backpack
Min lösning ovan är enkel, lätt och snabbt reparerbar om olyckan skulle vara framme. Still going strong...
Söker man på bushcraftusa på 'Wood frame', 'pack frame', finns det ett gäng med trådar om ramar i olika svårighetsgrad. En sån här drömmer jag om att göra nån dag:)
http://bushcraftusa.com/forum/showt...oject-(work-in-progress)?highlight=Wood+frame
 
Arns ryggsäck

Lyckas de lasta ner vikten till midjebätet på ett vettigt sätt på Arns? Jag fäste vattenflaskor (2x1l) fram på min ryggsäck i bärremmarna och i midjebältet mha elastiska snöre, Men det kändes som all last togs av axelremmarna vilket inte var så skönt. Man vill ju lasta av så mkt som möjligt på midjebältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
såg tänker bygga en tork Gör det själv 7
Hubbehub Bygga fjällpulka av takbox..... Gör det själv 13
summitfox Bygga träpulka Gör det själv 14
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
samme83 Bygga gaskök? Gör det själv 10
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
brandmansmicke Bygga skidpulka? Gör det själv 9
Bygga om kök Gör det själv 1
BadCash Hemmabyggd vattentät rygga Gör det själv 3
bergh sy rygga! Gör det själv 7
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.