Bygga tryckkokare

Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av tryckkokare för utebruk. Kanske byggt en?

Jag funderar om jag ska göra ett försök. Tycker Zebra Billy verkar vara en bra grund att starta på. Sen täta och sätta dit tryckventiler. Någon som gjort detta?
 

Bilagor

  • Zebra-Billy-Cans1.jpg
    Zebra-Billy-Cans1.jpg
    32.5 KB · Visningar: 973
Beror lite på vad du skall ha för temperatur men kylarlock till Mc/moped kanske donar det.
Dom har ju funktionen att blåsa övertryck.

Tänk på att du kanske behöver en nödsprängningsventil också , nån försvagning i gods eller dubblera kylalockena.

Blir lätt piss annars http://www.youtube.com/watch?v=jbreKn4PoAc

Hehe, dom börjar på drygt 20 Bar :) En tryckkokare ska upp i knappt 2 Bar men man lär ju se till att man inte det inte kan sticka iväg.
 
Ångexplosioner förekommer flitigt i teknikhistorien. Berätta var du avser driva dina försök så att vi andra kan välja ett säkrare parti av terrängen.
Tunt lätt gods gör det extra spännande.
go tur

PS glöm det där med hörselskydd
 
Proffs = 25 l tryckkokare
Lekmän = 2,7 l

Länken finns redan såg jag, men om man köper färdig tryckkokare så blir det ju inget gör-det-självprojekt. Dock skulle jag tänka till både 1 och 2 gånger innan jag labbar med det, ånga kan man bränna sig rätt ordentligt på.
 
hmmmm
om TS vill ha en tryckkokare för trycket så rekommenderar jag en WMF 2,5 .eller varför inte en GSI 2,7.
om syftet är att spara bränsle så rekommenderar jag en grytmysare... tveklöst...alla borde ha en... :cool:
go tur
mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.