Bygga Pulka med strip-metoden

Hej alla,
jag har länge beundrat de strip byggda kajaker som jag sett i verkliga världen och på nätet.

Jag funderar själv på att använda tekniken för att bygga en fjällpulka. Har någon annan gjort det och har erfarnheter att dela med sig?

Tackar på förhand
/Dag

Använd rejäla förstärkningar

Det låter som en god idé att bygga en egen pulka. Om jag gjorde det skulle jag definitivt förstärka den med kevlar eller något annat segt/nöttåligt material.

Joakim Ekendahl

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bygget?

Tittade på äldre inlägg och hittade diit om byggplanerna på pulka.....
Har du byggt färdigt....?

har samma funderingar.

Kalle

Jag tar över tråden.

Undrar om någon har nån erfarenhet på området?
Jag är sugen på att bygga en pulka, och har några olika idéer.

1. Som tråden antyder, bygga en pulka i stripmetod. Byggvaruhandel har gott om trästrips i gran, vilket skulle ge en lätt och seg pulka. Kan armerad med glasfiber vb.
2. Hitta en plasttunna som kapad på längden. Skruva fast 2 längdskidor undertill som glidyta.

Att använda gamla skidor som medar känns som en enkel metod oavsett vilken av alternativen som väljs.

Blev avbruten sedan jag börjat skriva sen gick postningen iväg.

.Barnfordon menar jag med skidor som medar mest för is men också för fjällbacka. Spana av byggplywood. Nackdel på snö är att de lätt blir för kursstabila och svåra att svänga med jämfört med pulkor. Också risk för tippning vid skarpa svängar nedför.

Thure

Blir förföljd av stavningsterroristen. Fjällterräng blev Fjällbacka spant blev spana. Den enkla form av plywood som används för betongformbyggen. Borde vara 8 mm tjock.

Thure

Båtplywood fanns som 6 lagers 6 mm, mycket brukbar. Själv fick jag en armepulka som med lättare drag och tätare kapell blev riktigtt brukbar. Att låna en plastpulka och göra en betongavgjutning av ytterformen går oxså om man känner för en glasfiberspulka..

Har byggt en. Har funkat bra, men nu står den mest på vinden. Bor du i Göteborg kan du komma förbi och kolla. Har nog kvar glasfibermatta du kan få för en billig peng

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips