Underhåll av träpulka.

Som nybliven förälder med stort friluftsintresse men liten plånbok så har jag letat fram familjen gamla träpulka. Vet ej vad den heter eller kallas men den är av samma typ som militärens. Vill nu börja med sonens blivande (?) skidintresse. Pulkan är inte trasig på något vis men själva trät är ganska så slitet. Funderar nu på hur man bäst underhåller en sådan pulka. Olja eller lack eller ngt annat?
 
Underhåll av träpulka

Den är byggd av obehandlat trä.
Invändigt så oljar du den med linolja utspätt med terpentin.
Utvändigt så vallar du den med trätjära, uppvärmd, som du gnider in. Gummihandskar, oömma kläder, trasor, pensel och en vallvärmare, med gasoldrift, underlättar.
Smörj in skinnremmar och kapellbrätte med eskimåfett eller mink oil. Laga ev revor i kapellet och byt ut trasiga snören för pinnhållningen.

Go tur

Johan K
 
Been there done that

för några år sedan. Antagligen är det en segebadenpulka du har. Se till att allt är helt, spänn skruvar som ev släppt etc. Jag sydde helt nytt kapell. Det var inte så svårt. Genom att låta ett hålband gå hela vägen runt och sätta i kabinhakar i nylon får man bra möjligheter att anpassa kapellet efter innehåll i pulkan. Lättare än det gamla systemet. I pulkan gav jag en blandning av linolja, dalbränd tjära (är bäst men dyr och svår att få tag på) och balsamterpentin. Värms in. Jag bytte ut de slitna metalskoningarna på medarna under pulkan och satte även en ny skoning på mitten. Rostfritt stål (hårt att jobba i) istället för mässing. Har hållt fenomenalt i alla år. Botten behandlas med dalbränd tjära som värms in. Torka av överskott.

Om du inte har skaklar kan jag rekomendera dem till norska fjällpulken. Du måste dock vända dem upp och ner för att passa, men fördelen är att de är hopfällbara till ungefär pulkans längd. Du får in allt på tvären i en kombi.

Dragsele är en historia för sig. Ofta är de gamla sladdriga utan polstring ungefär som bilbälte. Jag sydde om en stridssele: D-ringar i sidorna och slakta ammofickorna fram så du kan ha axelremmarna. I sidorna satte jag axelpolstringar från militärens gamla päronsäck. En kanonsele för under hundralappen och lite skomakarfix.

Lycka till!
 
Segebaden

Sannolikt är det en Segebaden barnpulka eller transportpulka du har.

Du har redan fått en del tips. Det jag tycker man bör överväga att förbättra på Segebaden är vindskyddet för barnet.

Kolla på Fjellpulken barnepulk den norska glasfiberpulkan för att få idéer. http://www.fjellpulken.no/

En liggvagnssuflett ger bra lä.

Jag föredrar ett ordetligt höftbälte framför sele som går över axlarna när jag drar pulka.

Jag har helt enkelt tagit en rejäl läderlivrem med spänne som jag sätter runt mina höfter utanpå jackan. Jag har gjort slingor av nylonlina som sticker ut 2-3 cm på sidorna av bältet där jag hakar i karbinhakarna som sitter i ändorna på rottingskaklarna.

Jag har inte sett någon anledning att byta ut mässingmedarna på de två träpulkor vi har i familjen. De har tålt mycken användning under nära 50 år.

Kapellet på den mest använda har bytts och skaklarna har behövt renoveras.

Segebadens hemsida: http://home.swipnet.se/segebaden/Index.html

Thure
 
Mera Ute!

I Torvald Wermelins bok "Mera Ute" finns en beskrivning av hur man bygger och underhåller en pulka. Där borde du kunna hitta en del nyttiga tips, även om det kanske har hänt en del på materialsidan sen -64. Mera Ute finns också i senare utgåvor, men då med annan författare om jag inte minns fel.

Hörde förresten fablas om att trätjära skulle förbjudas för att den innehåller så mycket giftiga ämnen, då blir det till att bränna hemma!

A.
 
trätjära

axel_broman; sa:
Hörde förresten fablas om att trätjära skulle förbjudas för att den innehåller så mycket giftiga ämnen, då blir det till att bränna hemma!

A.

Vad jag har hört var det ett EU-förslag och skulle gälla behandling av båtar. Den tjärade ekan skall förpassas till historieböckerna. Nog tycker jag som kemist att det finns viktigare ämnen att begränsa i vår miljö. De gifter som finns i trätjära finns ju också i träden och kommer ju ut i naturen iallafall.
 
Någon som testat vanlig valla

Har en segenbaden som funkar toppan - använde rmest till långfärdsgrillor och har byggt ett eget vindskydd av vattenrör (böjs över knäna till lagom stl) och en tillsågad plexiskiva - grymt enligt dottern.

Men lurar lite på snö användningen och då verkar det vara väldigt bökigt krågligt etc med tjära. Någon som har provat köra med vanlig valla för att få glidet - ej för underhålletsskull dvs
 
Har en segenbaden som funkar toppan - använde rmest till långfärdsgrillor och har byggt ett eget vindskydd av vattenrör (böjs över knäna till lagom stl) och en tillsågad plexiskiva - grymt enligt dottern.

Men lurar lite på snö användningen och då verkar det vara väldigt bökigt krågligt etc med tjära. Någon som har provat köra med vanlig valla för att få glidet - ej för underhålletsskull dvs

Tjära gör du max en gång per säsong om ni inte är inte väldigt mycket. Värm tjäran och pensla på. Värm in med varmluftspistol. Torka av överflödet. Gnid på lite stearinljus om du vill ha mer glid. Att använda dyra glidvallor är over kill. De är gjorda för plastbelag.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.