Bygga fjällpulka av takbox.....

Hej alla,

Min undran och tankeställare är varför man packar ner ett tält i en fjällpulka istället för att att bo i pulkan.

Jag har två exempel:

rtt_open.jpg


Ser kanon ut, men dyr och tung.

show_image_in_imgtag.php


Så här ser en fjällpulka ut i värstingutförande.


Nu är det så att jag har en stor takbox till förfogande + en verkstad med mycket plexi och liknande matrial.

Så tänk er att jag ska sammanfoga dessa två egenskaper till en, och här är målbilden:

Takboxen kommer att isoleras i underdelen med : http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21007

Sedan kommer det att ligga någon typ av väv på det, segeltyps-liknande.
Så här ser takboxen ut, ungefär:

1900857267.jpg


Mitt problem är följande:

Hur ska jag göra med medarna, höga eller låga, hur breda?

Tyg runt om öppningen, vilket?, kanske köpa beggat tält och använda det...

Vilka solpaneler, ska täcka toppen med det. vill ha mobilladdare och ljus drivna av sol.

En annan inspirationsbild för att se en färdig produkt :
skoterpulka-nila-4-sits.jpg


Så tanken är att maten och övrig packning ligger i boxen under färd och ligger i bivack under natten.

I boxen kommer det att finnas följande :
Mobilladdare
Lampa
Batteri med laddnings regulator för solcell.

Om någon har en länk till liknande projekt uppskattar jag det, inte hittat något.

MVH/

Hub
 
Vet att folk sovit i pulkan med ett tält/tältduk över sig. Verkar rätt smart eftersom man får extra isolering från markkylan, samt rimligen får ett väldigt lättflyttat läger.

Ditt projekt ser riktigt intressant ut, det som möjligen kan bli problematiskt är vikten misstänker jag.
 
Tänk på att effekten i en solpanel är obefintlig på vintern och vaknar kanske bara kring vårvintern. Under de polarexpeditioner som gjorts där folk sovit i sina pulkor har de använt bomullsväv troligen för att det andas bra.
 
Skall du dra

konstruktionen med skoter? Med skidor torde det bli för tungt med IKEA-takboxen.

Att använda pulkan att sova i är vanligt / har varit vanligt vid polarexpeditioner och hos jagande eskimåer.

Thure
 
Hur går det??

Jag har tänkt precis som du :)
Vi är ett gäng som ska skida och tälta i fjällen till vintern och jag har tänkt göra om en skidbox till fjällpulka. Jag har tänkt att använda en lite smalare, i ABS-plast (lättare än glasfiber) och modifiera så att man kan få ut 2 fjällpulkor av en takbox - men att den fortfarande går att använda som takbox på vägen upp till fjällen. Styrskenor ska monteras och vindskydd ska nitas fast. Fästen ska förberedas för skaklar samt att man ska kunna koppla den till skoter om det finns tillfälle, men även fäste baktill för att kunna koppla på pulka nr. 2 eller om man vill kunna tolka efter pulkan. Med bara styrskenor så blir den ju inte bra efter en skoter, men om den ska fraktas nånstans.

Hur går det för dig??
 
Långa pulkor blir tunga. Terrängen brukar bestå av 3/4 uppförslut, minst. Sjukvårdspulkan som tjänat som underlag mången natt väger kring 10 kg med draganordning. Men berätta gärna om processen.
go tur
 
En får inte packa så mycket....

Långa pulkor blir nog tunga för att man helt enkelt har så mycket plats att man stoppar ned lite extra gosaker ;-) . I övrigt så skiljer det inte mycket när pulkan är tom (jag har gjort en del pulkor som jag använt till att frakta fiskegrejjer på) bara den inte är för bred och för fullastad. Man får nog göra som man göra på sommarturerna - tänka lite på vikten.

Så fort jag hittat en lämplig, billig och begagnad takbox i Borås-området så sätter jag igång!
 
Det står nog en och annan tung lång pulka och samlar damm. En bekanting byggde en av en takbox, han var mäkta stolt ända till jag drog fram badrumsvågen och den visade sig väga 15 kg utan skackel. Tror inte den blivit brukad sen hans barn slutade på dagis.
 
Vikten!

Om man tittar på en standard takbox som är 50-60 cm bred så väger den 12-15 kg .... av den får du ju ut 2 pulkor :) Jag tror att jag skulle få en färdig pulka av en halv takbox att ligga under 10 kg. En Fjellnes pulka ligger förvisso på halva den vikten, men 5 kg gör inte lika mycket på pulkan som det skulle göra i en ryggsäck man bär. Han kanske gjorde pulkan av en box som hade 90-bredd?? Dom takboxarna ligger mellan 25-30 kg ....

Sen är det så att jag har testat fjellnes pulkan, å ska jag va ärlig så tycker jag faktiskt att den är för liten :-D (en sjukvårdspulka kanske man skulle försöka få tag i :)
 
Fel tänk hos både dig och pulkabyggaren, gör man varje tillägg lite väl rejält stiger vikten snabbt.
Sjukvårdspulkor finns säkert hos något överskott.
 
Du har säkert rätt, men vad är det för vikttillägg du pratar om då? Halv takbox, 7,5 kg (som mest), fästen för skacklar 200 gr, vindtyg med nitar 1 kg, styrskenor i plast ca 600 gr, snören för vindtyg 150 gr. Allt som allt under 9,5 kg OCH då har jag en pulka som lastar mer (om jag skulle vilja) än Fjellnes pulkan. Du får förklara dig lite mer.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
såg tänker bygga en tork Gör det själv 7
summitfox Bygga träpulka Gör det själv 14
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
samme83 Bygga gaskök? Gör det själv 10
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
brandmansmicke Bygga skidpulka? Gör det själv 9
Bygga om kök Gör det själv 1
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
kanis material till skacklar på fjällpulka? Gör det själv 25
John_T Köpa material till fjällpulka i Stockholm? Gör det själv 2
Blekingepaddlare Fjällpulka i strip Gör det själv 6
Smogz Skoterkälke för Takbox Gör det själv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...