Bygga skidpulka?

Jag har funderingar på att bygga en egen skidpulka i plast/glasfiber. Är det någon som har några ideer om hur man går till väga? Lönar det sig? (Det verkar vara ganska svårt att få tag i något bättre begagnat.) Några andra uppslag på pulka?
 
Inte enkelt.

Att bygga en pulka i plast/glasfiber är väl inte det enklaste. Först måste du få tag på en gjutform (den svåraste biten), sedan måste du ha någonstnas att hålla till där det är MYCKET goda vädringsmöjligheter. Har du dock lyckats med dessa två punkter kan du nog låna böcker på biblioteket som beskriver hur du går till väga vid själva tillverkningen.

Håller just för tillfället på att bygga en egen pulka i 6 mm:s formplywood, så vi får väl se hur bygget utvecklar sig. Har faktiskt bara kapellet kvar att sy sen är det bara att ut och testa.
 
Gör en egen form

Hej,

Jag har byggt ett par stycken pulkor i glasfiber. Om du har någon bekant som har en glasfiberpulka av en modell som du gillar så går det fint att göra en form av den om nu personen kan tänka sig att låna ut pulkan, det finns en viss risk att den blir kletig på kapellet om man är slarvig men det är du nog inte.

Momenten är:

1. vaxa hela pulkan så att alla repor blir släta
2. stryk på släppfilm (tror jag att det heter)
3. måla pulkan med gelcoat
4. lägg på polyester och väv, var noga med skarpa kanter så att det inte bildas luftbubblor.
5. ta av formen när den härdat och vips så har du en kanonfin form.

Gör gärna formen betydligt kraftigare än en vanlig pulka, jag gjöt in förstärkningar i botten så att den inte deformeras när man flyttar den.

När du ska gjuta din pulka så gör du alla moment igen fast inuti formen.
Det hela är ganska enkelt men kladdigt, det enda kritiska momentet är att inte slarva när man ska forma "skenorna" under pulkan det blir lätt luftbubblor om man har brottom.

Om man ska göra bara en pulka så lönar det sig inte nå´t vidare men om man väl har en fin form så brukar ryktet sprida sig snabbt och ju fler pulkor man gör desto lönsammare blir det eftersom det är till formen det mesta materialet går åt.

/Lycka till!
 
Nja lightpulka har nackdelar

Vi var 3 st som provade "lightpulkor" från Kvikkjokk till Saltoluokta via två höghöjdspassager och ganska mycket åkande på skrå inne i Sarek. Vi ångrar inte det, men riktiga pulkor är helt enkelt bättre!

Pulkorna är mycket billiga typ en hundring styck. De är helt klart bättre än ingen alls mnen efter en tur med lightpulka har jag dock bestämt mig för att skaffa en riktig. Skälen är följande:
* Lightpulkan välter så fort det går lite grann på skrå.
* Lightpulkan blir väldigt svår att kontrollera vid färd nerför. Vi hade delux-varianten med 2 skaklar av elrör. Dessa gav en viss kontroll om man höll hårt i dem. Vid nedfärd till Saltoluokta så pajade pulkan helt.
* Ryggsäcken jag hade packat i utsattes för ganska hårt slitage.
 
Hur tjock?

Hej Hans!
Jag har stora funderigar på att bygga en i glasfiber.
Hur tjock måster formen var tycker du, räcker det med ett lager glasfiber kanske lite tjockare i botten?
Och hur tjock måste sen pulkan vara i mm?
Hur har du löst det med infästnings punkterna för draget?

Mvh
Jocke
 
Hej Jag plastade egen glasfiberpulka förra hösten och använde den under tre långturer med mkt gott resultat. Problemet är skackeln. Nu till dina frågor min form var ordenligt tjock minst tre lager skulle jag tro... Själva infästningen för skackeln konstrurerade jag som ett ett u med den ena sidan mkt. längre vilken jag plastade på "däck" på pulkan själva läppen plastade jag i kolfiber, vilket verkar hålla.
lycka till /Johan
 
Kan man bygga skakeln i glasfiber?

Ja jag funderade själv på att bygga en fjällpulka med ribbor-galsfiber-epxoy, men som vanligt är bristen på tid allt för stor. Snubblade då över armens begagnade Segebaden pulkor för 250:-/st! Lite slitna, men med lite mindre jobb ska det nog bli bra pulka av den jag köpte. Skakeln däremot är bedrövligt tung! Gjord i stål och tjock så det förslår. Nä här behöver man något bättre. Segebaden själva gör och säljer skaklar av glasfiberstänger (http://w1.225.telia.com/~u22503268/Man.html).

Nu undrar jag, är det möjligt att göra en sådan skakel själv? Alltså kan man få tag på glasfiberstänger eller kan man göra sådana själv? En färdig kostar i och försig bara 575:-, men det vore kul om man kunde göra en själv. Kanske även i något annat material?
 
Tjocklek på pulkan mm.

Hej,

Till pulkan räcker det gott med två lager väv, man kan precis som du säger göra bottnen lite tjockare för att få vridstyvhet.
Jag fyllde igen "skenorna" och la en extra väv i botten och det känns lagom.
Gör den inte överdrivet tjock för materialet är starkt och pulkan blir lätt klumpig och överarbetad. (beror lite på pulkmodell, stor/hög pulka bör göras lite kraftigare)
Till formen använde jag nog fyra lager+förstärkning och det håller väldigt bra.

Som infästning för skakel använde jag 20mm plexiglas, utsågat som vanliga i trä. (trä går minst lika bra) Dessa är fästa med bult och mutter+stor bricka och lim i den förstärkta bottnen.
Jag skar upp två skåror för remmar och har en lös rundstav på insidan att dra mot.
På en pulka drog jag upp bottnen framtill och böjde den runt en rundstav och fick därigenom draget fäst lite längre upp och det är ganska bra i djup lössnö.

Det polyester och väv som blir över kan man med fördel lägga ut på en bit byggpapper med samma längd som pulkan och sedan skära remsor (c:a 5cm) att användas till att klämma fast kapellet.
Kapellet har jag alltid haft med rullstängning för det är det som passar mig bäst.

Min favoritmodell är en gammal försvarets pulka som jag målat med gelcoatliknande båtfärg. Den går att lasta så tung som det kan tänkas vara hälsosamt att dra och ändå flyter den bra. Ful och klumpig men en suverän modell, speciellt i djup snö.

Nästa projekt blir att göra en form av den.... Kan bli mycket spännande.
Tidigare pulkor har varit 125cm och passar till max 30-35kg i lös snö tycker jag.

/Lycka till med bygget!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
Fawkes Bygga eldstad av natursten Gör det själv 6
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
insco Bygga tryckkokare Gör det själv 21
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Bygga rygga Gör det själv 15
såg tänker bygga en tork Gör det själv 7
Hubbehub Bygga fjällpulka av takbox..... Gör det själv 13
summitfox Bygga träpulka Gör det själv 14
Johan Åberg Bygga ryggsäcksram. Gör det själv 38
greendanger Bygga om rygga. Gör det själv 7
novas husse Bygga surfkajak Gör det själv 2
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
ctve8n Bygga Isjakt Gör det själv 1
EvilEmil Bygga frystork Gör det själv 35
Hutt Bygga batteriladdare med LM317 Gör det själv 1
samme83 Bygga gaskök? Gör det själv 10
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
z95nida Bygga kajakroder Gör det själv 1
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
OffPist2000 Bygga Pulka med strip-metoden Gör det själv 10
Anders V Bygga hopfällbar kajak Gör det själv 11
Johan_olsson Bygga pannlampa? Gör det själv 8
Bygga om kök Gör det själv 1
MBac Barnkapell till skidpulka Gör det själv 18
Aki Skidpulka i plast Gör det själv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.