Barnkapell till skidpulka

Hej!
Köpte inför säsongen en begagnad Segebaden-pulka i glasfiber, korta modellen, i finfint skick. Planen är ffa att ha den att dra dottern i, men att det ska gå att ha som vanlig packpulka vid vinterturer också. Därför är orginalkapellet kvar tills vidare. Dottern har nu åkt flera turer i den och stormtrivs. Hon sover mest och ligger inpackad under kapellet, som lämnas öppet runt ansiktet. Däri ligger problemet. När det snöar finns det inget som hindrar att snön hamnar direkt i ansiktet. Det går inte att lägga över kapellet (antingen hamnar det i ansiktet eller så blir det otätt).

Har funderat över lösningar. En är att helt enkelt sy ett nytt kapell. Men i så fall skulle det helst lätt gå att byta till originalet, alt skulle det nya funka lika bra vid vanlig packning. Det andra är att ordna någon form av ”tak” över ansiktet. Mina idéer blir dock svåra att hålla på plats (vill inte borra i pulkan).

Är det någon som löst ett liknande problem? Idéer och synpunkter?

MVH
/Mikael
 
Håller själv precis på med ett liknande projekt men jag gör om pulkan helt till en barnpulka med ryggstöd och skärm enligt fjellpulken-modellen.

Om jag ville ha pulkan som du beskriver det skulle jag nog göra någon lösning med bågar över ansiktet. Om man göra några korta rörbågar, ungefär som korta tältbågar och fäster dessa genom att trä över en kort bult som skruvats i pulkan sida. Bågarna sätts med, typ en ansiktslängds avstånd, och tvärs pulkan. Bågarna får löpa i en kanal på vardera sidan om tyget. Över ansiktsdelen syr man in ett tunt plastfönster, plast finns på löpmeter hos tygaffären, i fönstret sticker man små ansamlingar med luftningshål.

Spekulerar bara i hur det skulle kunna se ut, kanske något att spinna vidare på. Att det tunna plastfönstret finns insytt i kapellet hindrar ju inte till att använda det som vanligt senare.

Lycka till!

Mvh Daniel S
 
Tack för synpunkter! Hade lite funderigar liknande dina med bågar, som ett mindre "tunneltält". Får se vad det blir. Hur gör du själv med din ombyggnad? Tips du vill dela med dig av? Hur gör du sitsen? Skärmen?

Fler idéer?

MVH
/Mikael
 
Hej,

jag formar min pulka utifrån en "ren" plastpulka. För att hålla nere kostnaderna har jag valt att använda en del grejer som redan finns hemma. Till sitsen använder jag ihoplimmat liggunderlag i vilken jag skär en liten typ av sittgrop för att sitta stabilt. till ryggstöd använder jag ryggstödet från en gammal klassisk cykelbarnsadel (orange). ryggstödet kommer gå att ställa och fälla. Ryggstödet fäster jag via gångjärn och aluminiumbitar i botten på pulkan. infästningen blev genomgående försänkt skruv i linje med pulkans medar, på så sätt kan jag "fälla in" skruvskalle och bricka mellan plastmeden och pulkbotten.

Till skärm kommer jag använda en rak plexiglasskärm. Skärmen kommer ha två fäst och vridpunkter på var sida om pulkan. Infästningen kommer jag göra med snabblås, såna som används till sadelstolpar, som klämmer fast skärmn i den vinkel som passar. Det kommer även gör att den är hyffsat lätt att montera av.

Kapellet sys med lite överblivande tyg på främre delen med knappfästning i skärmen, bakre delen av kapellet vet jag inte riktigt hur jag ska utforma än. Blir mycket tyg iallafall, så jag har möjlighet att täcka hela ungen.

Ger en lite bild av hur jag tänkt, jag kör med active design-metoden. Löser problemen allteftersom och bygger ut ideen hela tiden, man kan bli rätt less på alla halvbra ideer som man sedan slänger i papperskorgen... Köra fast är bara förnamnet...

Angående ditt eget problem så kanske det går att köra något mellanting. Antingen att du gör en typ av tippskärm som går lätt att ta av. Skärmen är alltid bra att ha för vindskydd om barnet sitter bland annat. För att skydda barnet när det ligger ner så fäller du skärmen och spänner det vanliga kapellet runt så att det sluter någorlunda tätt. Bra med luft-hål i skärmen hur som helst.

eller att du gör en skärm enligt bågmodellen som vi pratat om tidigare, och sedan spänner det vanliga kapellet runt.

Spånar bara lite, berätta gärna hur det går.

Mvh Daniel
 
Jag drog mina barn i en segebaden när dom var små utan att jag behövde ändra på kapellet. Den pulkan var utrustad med ryggstöd och vindruta(genomskinlig plast) och vi upplevde aldrig att det behövdes något ytterligare skydd. Både ryggstöd och vindruta finns nog att köpa som tillbehör hos Segebaden.
 
Jag drog mina barn i en segebaden när dom var små utan att jag behövde ändra på kapellet. Den pulkan var utrustad med ryggstöd och vindruta(genomskinlig plast) och vi upplevde aldrig att det behövdes något ytterligare skydd. Både ryggstöd och vindruta finns nog att köpa som tillbehör hos Segebaden.

Vindrutemodellen skulle ju vara en bra lösning även på sikt. Har aldrig sett Segebadens ruta, går den att fälla när barnet ligger ned? Hade ni vanligt lastkapell till er pulka eller ett med "krage" bak?

Fler idéer?

MVH
/Mikael
 
Tack för svar! Har sett din lösning tidigare. Intressant alternativ, ffa om det ska med fler småttingar. Annars gillar jag den isjaktsmodell som det länkas till från samma sidor. Snodde lite idéer till min egen issläde därifrån. Men just kapellet blir ju sämre för vanlig packning.

Har börjat fundera i lite andra banor efter alla svar. Det kanske är lika bra att hitta en lösning som funkar även nästa vinter, med sittande barn (inkl ryggstöd, således). Jag funderar vidare, alla tips mottages tacksamt!

MVH
/Mikael
 
Segebaden träpulka med hemmasytt kapell för barn

Jag håller just nu på att fixa ett barnkapell till en Segebaden träpulka. Jag behåller befintligt kapell, främst eftersom det har tre D-ringar längs sidan ca 15 cm upp från sargen, men också för att jag ska kunna använda pulkan även till materieltransport.

Jag kommer att sy en tunneltältskonstruktion över hela pulkan som jag spänner upp med hjälp av två stycken plaströr, formade i en båge och som löper i kanaler i kapellväven. Inte ännu klart hur jag fäster plaströren i skrovet (eller om det faktiskt behövs - det kanske räcker att ha dem i kanaler i kapellet).

Barnkapellet hålls ner mot pulkan genom att jag krokar i det i befintligt kapells D-krokar, samt att jag använder de genomgående hålen i fören (för skakelremmarna). Förhoppningsvis ger det rätt kombination av skydd mot yrsnö och god ventilation.

Framdelen har ett sluttande parti med en fönsterruta, där också en dragkedja är fäst längs sidan så att man kan öppna upp och komma åt barnet, samt för i-/urlastning av barn/mtrl.
Fönsterrutan köpte hos ett företag som bl.a. syr båtkapell. Kostnad ca 100 kr.

Ytterligare en dragkedja kommer att fästas i bakstycket för att komma åt lutningsmekanismen, samt eventuell materiel packad där bakom.

Sits/ryggstöd är tre masonitskivor kopplade med gångjärn, dvs en sits, ett ryggstöd, och ett ryggstöds-stöd. Den senare används för att reglera lutningen på ryggstödet (sitt-/sovläge).

Julia (nu 7,5 mån) kommer att sitta på ett renskinn, i barnvagnens åkpåse, vilket borde ge bra isolering från markkyla. Eventuellt kompletteras konstruktionen med liggunderlag av cellplast.

Har inga bilder än eftersom jag än så länge snarare är i idéstadie än prototypbyggande. Planerar dock att börja sy imorgon....

/Per
 
Har inga bilder än eftersom jag än så länge snarare är i idéstadie än prototypbyggande. Planerar dock att börja sy imorgon....

/Per

Din idé låter spännande! Du får gärna berätta hur det går. Själv klurar jag nu på om det blir bäst med nytt kapell (har funderat på en kort tunnel- eller sufflettkonstruktion) eller om jag ska montera någon form av fällbar vindruta. Någon som har tips på var man kan hitta lämpligt (styvt) material? Funderar också på hur jag ska sätta ryggstöd för att undvika att det kommer för långt fram och samtidigt inte slår i baksargen när det fälls ner. Har du nån bra lösning?

MVH
/Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11

Liknande trådar