Bygga frystork

Frystorkning ger vad jag förstått en del fördelar jämfört med vanlig torkning, framförallt när det gäller strukturen hos maten.

Mat som torkas på vanligt sätt skrumpnar ju ihop väldigt mycket, men om jag inte missupfattat det hela så innebär frystorkning att maten behåller sin ursprungliga form (eftersom vattnet i den frusna maten går direkt från fast form till gasform).

Det gör då också att rekonstitutionen går lättare eftersom maten så att säga är mer "porös" är vanlig torkad mat.

Frystorkning funkar ju också med livsmedel som blir förstörda väldigt fort (läs: på några timmar) i rumstemperatur.
 
Använda en massa energi för att göra något som naturen sköter själv...

Syftar du på begravning eller kompostering av mat? Kremering är väl inte energisnålt direkt. "Promessionen" sägs ju också kunna använda kväve som biprodukt från t ex syretillverkning.

Åtminstone i storstäder vore det ytterst obehagligt om människor bara skulle bli liggande att förmultna där de dött - på naturens sätt :) Att begrava konventionellt är iofs symboliskt trevligt, men rätt platskrävande. Där människor bor tätt blir kyrkogårdarna stora - Kviberg, Östra och Västra(?) i Göteborg.

För kompostering av mat hemma på gården känns det kanske som overkill, men det kanske finns nån som har behov av snabb nedbrytning pga platsbrist eller så.
 
Senast ändrad:
Syftar du på begravning eller kompostering av mat?
Kompostering naturligtvis!

Angående kremering så har det alldeles nyligen kommit en gravurna i 100% nedbrytbart material. Företaget som har uppfunnit den planerar även att börja tillverka kistor för kremering och jordbegravning i samma material.


MEN jag vill veta mer om fördelarna med frystorkning gentemot torkning. Att konsistensen blir bättre låter troligt. Mer?

Detta undrar jag över: "Frystorkning funkar ju också med livsmedel som blir förstörda väldigt fort (läs: på några timmar) i rumstemperatur." Visst, det gör det naturligtvis, men det gör ju torkning också. Finns det någon skillnad där, som jag inte tänker på?
 
Detta undrar jag över: "Frystorkning funkar ju också med livsmedel som blir förstörda väldigt fort (läs: på några timmar) i rumstemperatur." Visst, det gör det naturligtvis, men det gör ju torkning också. Finns det någon skillnad där, som jag inte tänker på?

Hur ska du kunna torka ett livsmedel som hinner bli förstört på ett par timmar i rumstemperatur? Det hinner ju bli förstört innan det hunnit torka.

Nu kommer jag inte på nåt exempel såhär på rak arm... yoghurt?? :)

Det frystorkade är ju fryst under hela torkningsprocessen, det blir aldrig utsatt för värme.
 
Hur ska du kunna torka ett livsmedel som hinner bli förstört på ett par timmar i rumstemperatur? Det hinner ju bli förstört innan det hunnit torka.

Nu kommer jag inte på nåt exempel såhär på rak arm... yoghurt?? :)

Det frystorkade är ju fryst under hela torkningsprocessen, det blir aldrig utsatt för värme.

Men vid ugnstorkning i säg 55 grader är det väl lite för varmt för nån större bakterietillväxt. Eller menar du att maten förstörs på annat sätt?
 
Nu kommer jag inte på nåt exempel såhär på rak arm... yoghurt?? :)
Aaah, jag trodde ett tag att du menade glass :)
Mjölkprodukter är svårt att torka i vanlig ugn, det håller jag med om och är det sådant man är intresserad av att torka själv, så...

Men när det gäller livsmedel till vanliga maträtter, alltså kött, fisk och vegetabilier, vilket jag personligen tycker är mer intressant, får jag fortfarande inte kläm på skillnaden, mer än konsistensen då. Ja och så hur lätt/svårt det är att genomföra förståss.. Blir det lättare? (Köpt frystrokat är kanske vanligen något lättare än hemtorkat?) Hållbarare? (Är det i så fall nödvändigt?) Behålls näringsvärdet bättre? (Svårt att tro om man inte torkar på för hög värme.)

Skulle vara intressant att höra vad trådskaparen hade i åtanke, men tråden är ju inte ny ser jag, så han kanske inte finns kvar och kan berätta.
 
En låda...

Hejsan,

Utsidan är platsen där kreativitet flödar, det märks. :)

Min tanke med tråden var att höra efter om förslag för en hemmabyggd burk för frystorkning. Skulle vara att fylla med mat eller vad man vill frystorka. Stänga, pumpa ur all luft och sedan slänga in i frysen.

Ta fram efter några veckor i frysen, tryckutjämna och öppna, kasta ut isblocket från kondensatordelen av burken och skaka ur den frystorkade maten från torkdelen av burken. Sedan får man förpacka all mat bäst man vill.

Alltså förslag på frystorkar-burk man kan ha i frysen.

Den bör ha kondensatordel (jättekallt), torkdel (kallt) och vara trycktålig av bara den. Dessutom en teknik som suger ut luften.

Har du något förslag på frystorkarburk är det bara o skicka hit det.

MvH/ Emil P.
 
Bara för att en cykelventil väl håller för 8 atm övertryck betyder inte att den är en lämplig för undertryck. Ventiler på cyklar och snabba mc har skruvförslutning av ventildelen. Normallufthavet väger ca 760mm Hg, hur mycket hade du tänkt sänka trycket till? Din undertryckskammare bör du nog kunna hantera med ngn form av containergaffelprincip så att du inte får belastningsskador.
Ser fram mot rapport när du börjat dina praktiska försök.
//J
 
Välj sida!

Det är bara o se det så här, om det är övertyck på ena sidan är det undertryck på andra sidan av ventilen. Gissar jag mig fram till! ;)

MvH/ Emil P.
 
Det är bara o se det så här, om det är övertyck på ena sidan är det undertryck på andra sidan av ventilen. Gissar jag mig fram till! ;)

MvH/ Emil P.

En asymmetrisk ventilkonstruktion kan göra din gissning missriktad.

En diskpropp håller inte emot om det pressas vatten upp ur röret.

För övrigt fyller man väl cykeldäck just genom att skapa undertryck på insidan ventilen?
 
En asymmetrisk ventilkonstruktion kan göra din gissning missriktad.
En diskpropp håller inte emot om det pressas vatten upp ur röret.

Nej, men den håller emot om du försöker suga i röret. D.v.s. den håller emot lika bra för undertryck lågtryckssidan som för övertryck på högtryckssidan. Det handlar alltså bara om att vända ventilen åt rätt håll.
 
Jodå visst är det enkelt att suga bort trycket, bara det inte blir som när vår fysikmagister skulle demonstrera och lyckades fylla hela dragskåpet med glasspitter! Och i det sprang undertrycket ut och jämnade till saker och ting....så undertyckskärl av glasskålar rekommenderas inte. Mycket olämpligt med glassplitter i maten också miljöaspekten. På den tiden i förra årtusendet var dragskåp förhållandevis billiga.... Ingen blev skadad utom möjligen i hörseln men sånt kvittade på den tiden...ingen hade Mp3 eller mobil då.
Har du Emil räknat på behållaren så att den pallar för ditt beräknade undertryck x4?
Vem hade du tänkt skall svetsa den åt dig? Rf arbeten brukar ju bli kostsamma speciellt på R&D nivån....
Ser fram mot dina empiriska erfarenheter när de kommer....
//J

PS nej jag är inte emot experimentlusta och gör det själv, snarare tvärt om, men jag har gjort en del rimliga grejor själv och försökt mig på en del svårare. Vilka visade sig än dyrare att genomföra än vad som det var värt....även om även de blev genomförda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.