Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering?

Snart är det dags för årets vandring och vi sitter och slipar lite på reseplaneringen. Vi väger lite mellan att åka buss till Grövelsjön (vi är bosatta i Dalarna) eller att åka bil. Den avgörande biten är för oss om det finns bra parkering däruppe. Vi planerar att vara borta en veckan, så det bör ju vara någon slags "långtidsparkering" som är ägnad för just det ändamålet och inte bara en parkeringsficka vid sidan av vägen.

Är det någon som vet mer om hur det är?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bussen är bekväm

men det kanske är smidigt för er med bil. Flera parkeringar finns. Mot Långfjället finns en liten nästan vid trädgränsen med infart på grusväg mittemot avtaget mot sjöstugan.

Thure

Jag var i Grövelsjöfjällen och vandrade förra veckan, det finns som sagt en stor parkering vid fjällstationen som bör ha plats. Dock så var det rätt mycket bilar där både när jag gick upp på kalfjällen och när jag kom ned igen. Men jag tittade inte så noga, jag tror det fanns gott om parkeringsplats över iaf :)

Det finns tre stora parkeringar man kan välja efter behov:
1. Vid sjöstugan (som tidigare nämnts)
2. Några hundra meter ned i backen från fjällstationen
3. Precis innan Lövåsgården (sväng av vid Sågliden (norrut), ca 10km öster om vägen upp till fjällstationen). Parkeringen ligger direkt vid fjällfoten.

1 och 2 ligger nära varandra, dvs samma utgångspunkt. 3 ger en lite annan utgångspunkt 10km österut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips