Bushcraft - överlevnad!!!

Videoutrustning för att dokumentera
Bensindrivet elverk till videoutrustningen
Bensin till elverket
Helikopter för att transportera ut utrustningen

Man kan ju va lite gammaldags, varför inte två rejäla Nordsvenskar som drar en täckt vagn ?

Bärbar dator för bildredigeringen och utsättningen av det digra materialet till nätet (läs utsidan.se)
Mobil + extra batterier.
Spett, ett antal olika
Korp.
Stolpspadar
Rejäl omgång spik
Fransk träskruv, lång kraftig.
Rejäl skiftnyckel
Montagejärn 10mmX 70mmx30 meter ca, bra o ha till allt möjligt, hålad förståss till franska skruven.

En sådan här satsning skulle ge eko i den urbana miljön många pryltokiga människor lever i nuförtiden, då det dräller av prylar för att vi ska kunna klara oss...här är ju alternativet för den hugade...
 
Senast ändrad:
Om man ska vara seriös så skulle du satsa på unika prylar, Rog på Bison Bushcraft har t.ex. tagit fram riktigt bra och snygga ylleskjortor som är tillverkade lokalt, en bra sak med tanke på att Swanndri numera tillverkas i kina.

När det gäller övriga produkter som kan vara intressant som Zebras billy cans och bra och billiga tarpar m.m. så är det så pass billigt och enkelt att beställa från England.

Ryggsäckar tillverkar man lättast själv, en roycroft frame tar inte mer än 30 min att göra med lite träning och ärä så gott som gratis. Det är bushcraft och inte buycraft =)
 
Original moraknivarna hade vart kul att kunna köpa enkelt utan att behöva be någon beställa speciellt till en. Annars får man väl hålla med sajberjohan, det mesta är ändå enklare och billigare att beställa från england/usa. Speciellt litteratur.
 
Jag vet vad bushcraft innebär.

Om man ska vara seriös så skulle du satsa på unika prylar, Rog på Bison Bushcraft har t.ex. tagit fram riktigt bra och snygga ylleskjortor som är tillverkade lokalt, en bra sak med tanke på att Swanndri numera tillverkas i kina.

När det gäller övriga produkter som kan vara intressant som Zebras billy cans och bra och billiga tarpar m.m. så är det så pass billigt och enkelt att beställa från England.

Ryggsäckar tillverkar man lättast själv, en roycroft frame tar inte mer än 30 min att göra med lite träning och ärä så gott som gratis. Det är bushcraft och inte buycraft =)

Tack vare att jag är född i England och har hela min släkt kvar där så tänkte jag att se om jag kunde skaffa billy cans, tarpar m.m lite billigare. Jag har även tagit fram vissa andra produkter själv som jag inte riktigt vill avslöja just men det har bland annat med ett sov system att göra. Men butiken skall också rikta sig till scouter som faktiskt använder lite mera material än en ensam bushkrafter.
 
Kunskap är A och O

Hej alla bushcrafter och överlevare, men även ni som bara gillar att vara ute i naturen.

Jag skall starta en Bushcrafts E-butik så detta är en liten undersökning vad ni som utövar bushcraft skulle vilja att en sådan butik skall innehålla. Men även vad ni skulle vilja ge för 70l rygga egentligen? (säg inte gratis utan seriösa svar tack) Vill ni ha dyra märkes grejor eller lite mer överkomliga priser och produkter?

På återseende
Enligt mig så är det absolut viktigaste: Kunskap.
I din butik borde det innebära ett utbud av böcker, DVD och kurser i ämnet bushcrafting.
 
Viktigast att få in snabbt i sortimentet är nog förbrukningsmaterial till bra pris...det ger dig kunder som kommer tillbaka.

Se till att du har lite bas prytlar av god kvalite och lämna det breda utbudet därhän till att börja med. Men goda kontakter/kanaler/möjligheter så att du kan ta in "ALLT" vid efterfrågan är mycket viktigt.

En kniv är en kniv och de flesta behöver inte mer är en eller kanske två, sen finns det de som köper de pga GAS. men det är knappast ett beteende som du vill mata och du vill göra anspråk på att vara en seriös återförsäljare och aktör.

Att ha mer än 2-3 knivar i utbudet är nog överdrivet, och likaså kan det vara bra att begränsa sig till ett par olika tarpar. Det viktiga är att kristallisera koncepten och ta fram de bästa representanterna för dessa.
Tex:
Konceptet oförstörbar kniv som håller livet ut:
Fällkniven F1
Konceptet prisvärd baskniv som duger till allt:
Mora 2000

eller

Konceptet multifunktionellt regnställ:
Poncho + byxholkar.
Konceptet optimalt skydd för alla väder:
- valfritt bylsigt texmex plagg som går ner över rumpan + byxor-

eller

Konceptet rejäl vattenrenare som klarar mycket och tickar länge:
MSR - Waterworks
Konceptet enkel grej man förde mesta kan ha med sig:
- valfritt halvkemiskt mumbojumbo som kräver extra filtrering-
Konceptet alltid rent vatten i fickan:
Vattenreningstabletter + kaffefilter

Ja du fattar, krångla inte till det. Om nån frågar efter nått speciellt kan du ta in det på förfrågan.

Kolla på att få vara återförsäljare till nån riktigt bra mattork, mig veteligen är evermat bäst men jag har inte kollat in i frågan efter det att jag köpt min.

En stor sida av Bushcraft är DIY så material och "projekt-paket" kan vara en god ide att kolla in på.

Kunskap är viktigt, anordna gärna många förevisningsdagar och korta dags-kurser avgiftsfritt, det är nått som kostar dig lite tid (och inte är det alltid det värsta man kan göra med sin tid) men du vinner troligen många framtida kunder på det.

Se också till att du kontinuerligt lägger upp tips och trix, länkar, roliga projekt, nya tänk på gamla problem osv...ge folk en anledning att kolla in din sida nån gång i veckan.

Lycka till, det finns en herrans massa butiker som vill kasta på en så dyra nya prylar som möjligt så jag hoppas du skapar en du kan vara stolt över!
 
jag tror det är viktigt att välja en profil och en kundgrupp annars blir det svårt att konkurrera med tusentals andra webshoppar med större utbud och bättre priser.. jag tror det blir svårt att blanda högt och lågt.
 
Tack vare att jag är född i England och har hela min släkt kvar där så tänkte jag att se om jag kunde skaffa billy cans, tarpar m.m lite billigare. Jag har även tagit fram vissa andra produkter själv som jag inte riktigt vill avslöja just men det har bland annat med ett sov system att göra. Men butiken skall också rikta sig till scouter som faktiskt använder lite mera material än en ensam bushkrafter.

Zebras kokkärl görs i thailand, så det kan nog inte engelska släkten hjälpa dig med. Tatonkas görs i Kina, det är också rätt långt från UK. Vet inte ens om det finns någon engelsk tillverkare av kokkärl eller tarpar? Hmm, katmandu tarparna görs väl iofs i wales, men de är ju gjorda i sil-nylon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.