Bunnerfjällen!

Vore fint att få tips om Bunnerfjällen, de där knallarna mellan Storulvån och Vålådalen. Om vadet är lätt vid den trasiga bron över handölan ska jag gå den här vägen i nästa vecka. Vad tror ni? Något jag bör tänka på? Något man inetsa missa?
 

Bilagor

  • bunnerfjällen.jpg
    bunnerfjällen.jpg
    67.5 KB · Visningar: 1,262
Hur det är att ta sig över handölan låter jag vara osagt...
Men vandringen är hur fin som helst.
Dun kan gå över på näset mellan sjöarna om du vill. Fortsatt i samma riktning finns det en bäck som inte finns med på kartan. Fin tältning om du går upp längs med den en bit upp i sluttningen. Fin utsikt över sjöarna.

Fanns en lite renstig norrut, var lätt att gå längs med den och få fortsatt utsikt. Isf att gå nere i dalgången.
Jag gick över lite tidigare än du ritat, strax efter den C-formade sjön.

Östra Bunnerskalets mellersta del minns jag som lite sank och med ganska mycket vide. Ett alternativ kan vara att gå lite längre söderut på höjd. Strax efter små-sjöarna vid 1274 tältade jag med fantastisk utsikt.
/Peter
 
Tusen tack Peter! Jag mailade samerna och frågade helt enkelt och just nu var det ok att använda bron! Bra info om sankt o vide i ö bunker skalet! Ska absolut kolla in tältplatsen du föreslog. Här kommer uppdaterad färdplan, jag går långsamt med barn på axlarna och tung ryggsäck så pilarna är tänkta lägerplatser.
 

Bilagor

  • bunnerfjällen tur m otto.jpg
    bunnerfjällen tur m otto.jpg
    65.3 KB · Visningar: 1,061
Hur gick det med vandringen? Jag planerar att gå ungefär samma rutt, fast andra riktningen, från Vålådalen till Storulvån. Några tips på tältplatser mellan Stendalsstugan och Storulvån? Något misstag man kan undvika?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...