Bro vid Alkavare Kapell?

Hej!
Jag skall upp till Padjelanta till helgen och hade tänkt ta någon avstickare in i Sarek. På min nya karta finns ingen bro vid Alkavare kapell, men den finns med på en lite äldre karta. Är det någon här som vet hur det är i verkligheten med bron? Är det månne möjligt att vada över till Padjelanta-sidan, om inte bron är kvar?
Från Alkavare till Akkastugorna har vi inte riktigt bestämt hur vi skall gå, så lämna gärna förslag på det också!
 
Hej på er,
Igår lördag den 7:e juli kom jag hem från en Sarek-tur. /..
.. / Så en liten men viktig detalj.
På fjällkartan BD10, daterad december 2006 så finns inte bron över Mielätno utmärkt.
Bron finns i verkligheten, den går att använda för att gå över.
Bägge sidorna av bron har tydliga skyltar där det står "Tillträde förbjudet" , "Får ej användas" osv osv /...

Hej!
Jag skall upp till Padjelanta till helgen och hade tänkt ta någon avstickare in i Sarek. På min nya karta finns ingen bro vid Alkavare kapell, men den finns med på en lite äldre karta. Är det någon här som vet hur det är i verkligheten med bron? Är det månne möjligt att vada över till Padjelanta-sidan, om inte bron är kvar?
Från Alkavare till Akkastugorna har vi inte riktigt bestämt hur vi skall gå, så lämna gärna förslag på det också!

Ett svar jag hittade med sökfunktione :- ) Det finns fler trådar om detta. Tydligen har även kyrkan båtar vid Mielätnos utlopp från sjön.
 
Hej!
Jag skall upp till Padjelanta till helgen och hade tänkt ta någon avstickare in i Sarek. På min nya karta finns ingen bro vid Alkavare kapell, men den finns med på en lite äldre karta. Är det någon här som vet hur det är i verkligheten med bron? Är det månne möjligt att vada över till Padjelanta-sidan, om inte bron är kvar?
Från Alkavare till Akkastugorna har vi inte riktigt bestämt hur vi skall gå, så lämna gärna förslag på det också!

Jag pratade med en Skarjamedlem uppe vid kapellet för cirka 2 veckor sedan och han sa att bron finns där och går att använda alldeles utmärkt.

Jag vadade vid Mieloätnos utlopp, lite "in i sjön" så att säga. Det var nog lägre vattenstånd än normalt. Det gick alldeles utmärkt. Från söder gick jag från roddbåten ut till en sten. Drygt knädjupt, svag ström och kvicksand. Från stenen gick jag rakt in mot stranden, fast, synlig stenbotten som till en början var midjedjup (jag är 1,80 lång) och grundade upp hela vägen.

Jag provade att ro över men då roddbåten på norrsidan visade sig läcka rätt hyfsat och det dessutom bara fanns 2 halvor av en åra och inget öskar så rodde jag tillbaks och vadade över.

Mvh
Peter P.
 
Bron fanns

fortfarande kvar den 2 augusti.
Två roddbåtar finns, men bara åror till en. Har man tur så ligger den på rätt sida...
 
Citatet stämmer - bron finns. Ligger enligt vår bedömning på samma plats som på gamla kartor. Skicket på bron är inte det bästa - bl.a. hängde och slängde räckena lite halvt ihopsatta i slutet av juli. Där finns också skyltar som säger att "bron är en arbetsplats" som "absolut inte får beträdas"... men, men... då alternativen är läckande båtar, med eller utan trasiga åror, eller midjedjupt vad på kvicksandsbotten... så skulle jag nog ändå rekommendera bron som minst-sämst-val.
 
Bron vid alkavare kappel

Hej,

Bron finns på den platsen där den har funnits på äldre kartor samt den senaste revideringen. med den är en arbetsplats och får inte användas :)..... men den fungerar alldeles utmärkt, vi använde den för ca 2 veckor sedan.
 
Ett vadställe till

Om bron känns för rickig :) finns det ytterligare ett bra vadställe (utöver det som beskrivs härovanför): det ligger ca 10 m "ner" i Mielnäta, från sjön räknat och går rakt över från ena strandsidan till den andra. Det är inte så lätt att se men om man kikar noga hittar man det.

Något år då vi inte kunnat vada över "in" mot sjön p g a högt vattenstånd har det här stället ändå fungerat. Strömt, men genom att man kan gå på stenar hela vägen sällan djupare än knähöjd.

Charlotte
 
Hej!
Jag skall upp till Padjelanta till helgen och hade tänkt ta någon avstickare in i Sarek. På min nya karta finns ingen bro vid Alkavare kapell, men den finns med på en lite äldre karta. Är det någon här som vet hur det är i verkligheten med bron? Är det månne möjligt att vada över till Padjelanta-sidan, om inte bron är kvar?
Från Alkavare till Akkastugorna har vi inte riktigt bestämt hur vi skall gå, så lämna gärna förslag på det också!
Jag är just kommit hem efter en tur i Sarek och bland annat var jag i området vid Alkavare kapell. Kan därför intyga att både bro och båtar finns kvar! Båtarna användes tämligen flitigt och efter vad jag kunde se utan några som helst problem.
Bron finns kvar, observerade den på håll med kikaren. Bron ligger ca. 1,5-2 km uppströms Mielädno från kapellet. Såg dock inte om någon använde den.

God tur!
 
Kan som förtydligande bifoga följande bild på de aktuella båtarna. På bilden ligger det två båtar på den bortre stranden. En plastbåt(privat antar jag) och en aluminiumbåt samt att det på den närmare stranden ligger en liknande aluminiumbåt. Jag såg att båda båtarna roddes samtidigt så det bör således finnas åror till båda båtarna!
Till höger i bild så kan man skönja 3 vandrare på väg till den första båten. På andra sidan ser man två vandrare som precis har nyttjat dem också!

God tur!
 

Bilagor

  • IMG_0163b.jpg
    IMG_0163b.jpg
    58.4 KB · Visningar: 1,153
Det finns tre båtar, alla tillhör kyrkan men är till för att användas! "Plastbåten" läckte friskt och hade bara en och en halv åra då vi rodde över efter besök vid kyrkhelgen.
De andra två är bra aluminiumbåter, den ena ny för året.

Bron finns som sagt och visat på bild. Den finns även utmärkt igen på allra senaste upplagan av Sarek-kartan.

Hälsn. BritMarie
 
Nu finns det en bro

Numera (2010) finns en bro på det ställe som markeras på äldre fjällkartor. Ca 2 km nedströms Alkajaure,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
tercr560 Bro vid Ulvåtjärn? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
peter1969 Bro öster om Gardaure? Fjällvandring 2
anojak Hulke, vad eller bro Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
thegedd Bro i Sarek..... Fjällvandring 6
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
libo475 Vad vid Valfojåkka Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.