Breda kängor?

Hejsan!

Jag skulle vilja ha lite bra tips på sköna kängor till mina ankfötter. Har inte hunnit med att prova så väldigt mycket än men kan konstatera att Meindl kängor är för smala förutom Dovre Extreme GTX -wide- som passar riktigt bra. Frågan är om det finns några mer som man skall prova innan man springer och handlar.

Kängorna behöver inte alls vara riktigt så höga eller fullt så kraftiga som Dovre Extreme. Jag vill ha något som funger till kortare vandring (med sonen på ryggen) samt till promenader i snö och slask.

Ha det gott.

//Martin

MIna "kalleankafötter" trivs bra i Meindl Tofana som är en känga utan membran men med bred gummikant runt hela skon. Inte så extrem som Dovre, utan lägre skaft och vardagligare framtoning. Trots att den saknar membran fungerar den mycket bra i väta och jag har gått många mil i våta sommarfjäll utan problem med den kängan :).

Lundhags kängor går också att få med den bredaste lästen, om man frågar. Den funkar på mina fötter, vilket inte är så vanligt ;).

//J

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jörn fungarar bra på breda fötter. Men utländska kängfabrikanter har betydligt fler läster, vida som smala än vad du finner i fackhandeln här!
//J

Bild på järnkängan!

Hade svårt att hitta bilder på jörnkängan så jag tog och fotade av flickvännens nu imorse lite snabbt och slarvigt, ni får väl tjata lite på mig så jag får tumen ur och lägger ut några bättre bilder såsmåningom.

Album med stora bilder på Vinter och Sommarkänga (utan näbb). Båda är ca två år gamla.

DSC_2059.JPG

DSC_2060.JPG

DSC_2061.JPG

Hittar man inget som är brett nog kan man konakta "skomakarn i järpen" så måttsyr de. Lite dyrare men alltid ett alternativ.

Snackade med dem igår...vandringsvarianten finns inne men bara ett par antifrys i strl 44 om jag inte missminner mig. (näbblösa)

...hörde också av dem att jörn tydligen ska sluta med mottbeställningar!?! Tror ifs inte att det är omöjligt att få sådanna ändå om man är beredd att betala lite extra men tråkigt är det ju onekligen.

De hoppades att de skulle få in lite nytt nu i januari...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips