Bräsleflaska till Trangia?

Varför behöva hälla över T-Röd till en separat flaska? Har frågat i butik, men inte fått något riktigt svar.

Bränsleflaska

Hej!
Jag använder Trangias röda bränsleflaska med säkerketskork därför att det är mycket lättare att fylla på brännaren utan att slabba.Och så håller den absolut tätt!
Hälsn. BrittMarie

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Håller helt med ovanstående, mindre spill och
tätslutande.

Dessutom så är bränsleflaskor mer hållbara än
originalflaskan du köper på macken.
Har i misshugg råkat träffa min SIGG-flaska
med yxan, det blev en liten intryckning på
ca 3-4 mm. (plötslig vindby som slog omkull
flaskan varpå den rullade ovanpå vedstycket
jag skulle hugga, träffade rakt på, tur det
var en liten handyxa och inte en klyvyxa)

/mats

Överdrivet

Jag tycker att flaskhysterin är överdriven. Jag använder ofta originalflaskan i plast, och det brukar gå hur bra som helst. Möjligen har en dyr bränsleflaska bättre kork, vilket minskar risken för läckage.

Peter

..men

är det inte så att konstruktionen av korken även skall förhindra att innehållet antänds OM det trots allt fortfarande skulle brinna ni brännaren när man fyller på. Att den är tät så länge man inte lossar/trycker ner och vidare att portionering underlättas en bra, men var inte det primära att förhindra ovavsiktlig antändning? Har för mig att de gick ut med den marknadsföringen.

Hej Giraffen!

Jag tror som du att det är så att korken skall förindra att bränslet i flaskan antänds - det är väl det benämningen säkerhetskork antyder - vilket ju är jättebra! Anledningen till att jag använder de här flaskorna - jag har både en stor och en liten - är att det är lättare att sikta rätt i brännaren, T-röd har ju så låg ytspänning att det ofta rinner på utsidan av den vanliga flaskan och T-röd på fingrarna är ju inte gott. Det är sällan jag behöver fylla på brännaren under pågående matlagning. På längre turer har jag med extra sprit i vanlig flaska och fyller på i säkerhetsflaskan när den är tom. Fast jag funderar på gasbrännare....

Hälsn. BrittMarie

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips