Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bränsle till multibransleköket
- Trådstartare federico
- Start datum
Alkylatbensin med T-röd som förvärmning.
Till er som använder kemiskt ren bensin framför alkylat: varför föredrar ni kemiskt ren bensin?
Till er som använder kemiskt ren bensin framför alkylat: varför föredrar ni kemiskt ren bensin?
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag köper akrylatbensin på pump för 25 kr/liter till gräsklipparen och tar en skvätt till köket därifrån där det behövs. Jag köpet akrylatbensin på pump hos en trädgårdsredskaps-affär/-verkstad och tankar det i mina tomma aspendunkar.
Lagring kan nog bli uppåt två år men ha rinte märkt problem i varken kök eller gräsklippare. Dock kör jag sällan varken gräsklippare eller kök i extrem kyla
/Patrik
Har nu lärt mig att prefixet till min bensin heter alkylat och inte akrylat - har gått omkring och sagt fel länge och skyller inte på något stavningsprogram utan ren och skär okunskap.
/Patrik
avslutad210712
Gäst
Har nu lärt mig att prefixet till min bensin heter alkylat och inte akrylat - har gått omkring och sagt fel länge och skyller inte på något stavningsprogram utan ren och skär okunskap.
/Patrik
Välkommen in i gänget
avslutad210712
Gäst
Dum fråga men förvärmer du med ett bränsle och eldar med ett annat?
Det gör jag definitivt inte när jag kör med kemiskt ren bensin.
Flygbensin och Jetbränsle duger oxså.
Bensin underlättar att man har tändvätskan i tanken.
För att evt spill av kemiskt ren bensin inte luktar och dunstar på ett par sekunder. ALKYLATbensin är också okay men inte riktigt lika luktfritt som kemiskt ren...och sotar dessutom också om man förvärmer med det.
Men som sagt jag använder båda bränslena till mitt Svea och 8r kök, kemiskt ren bensin på "finturer".
Jag gillar inte att förvärma med T-röd för att jag tycker det sotar. Föredrar då Tenol som sotar absolut minst av det jag prövat. Förvärmer alla mina kök med Tenol även om jag skulle kunna använda kemiskt ren bensin de gånger det finns i tanken. Blir så besvärligt med tex Svea 123(r) då jag oftast inte använder pump. Har jag glömt Tenol så är nödlösningen att skruva av tanklocket och blåsa hårt in i tanken för att pressa fram förvärmningsbränsle.
Dum fråga men förvärmer du med ett bränsle och eldar med ett annat?
Det gör jag definitivt inte när jag kör med kemiskt ren bensin.
Jag undrar också verkligen varför du förvärmer ett bränsle som har så låg flampunkt som benin, oavsett banlig bil-dito, kemiskt ren eller alkylat - och nu fick nog rätt på prefixen
Känns som en omväg i min tankevärld och dessutom kånka två bränslen med risk för förväxling etc
/Patrik
Jag kör med Alkylatbensin för 4 takts motorer, den utan olja till mitt Omnifuel och det funkar perfekt. För 33:- litern så har jag inte hittat nåt bättre. Jag har provat med fotogen men det är lite stökigare att få eld på vid förvärmningen samt att det kräver lite längre tid att förvärma. Nu kan man ju ha en skvätt vanlig T-röd till förvärmningen men jag vill inte släpa med mej flera bränslen så då blir det bensin.
När jag och en kompis köpte våra kök så ville han snåla lite och fyllde bränsleflaskan med E85 och det funkar inte, det går att förvärma och starta köket men det slocknar efter bara några sekunder. Det skall visst vara nåt med bränsle/ luft samt värme som inte vill sig riktigt.
Som sagt, jag ser ingen som helst anledning att gå till färghandeln för att köpa "fin bensin" för dyra pengar.
Sommartid så blir det med gas för enkelhetens skull och det är samma där, det finns billiga alternativ som har samma blandning som Primus egen.
Nu till vintern så skall jag prova Primus NYA vintergas fast det egentligen inte behövs då Omnifuel fungerar med upp och nervänd tub så köket matas med flytande gas. Detta har jag provat med frusen gastub (-18 grader från frysboxen) och koktiden för en liter vatten blir någon minut längre men bränsleåtgången blev densamma...
När jag och en kompis köpte våra kök så ville han snåla lite och fyllde bränsleflaskan med E85 och det funkar inte, det går att förvärma och starta köket men det slocknar efter bara några sekunder. Det skall visst vara nåt med bränsle/ luft samt värme som inte vill sig riktigt.
Som sagt, jag ser ingen som helst anledning att gå till färghandeln för att köpa "fin bensin" för dyra pengar.
Sommartid så blir det med gas för enkelhetens skull och det är samma där, det finns billiga alternativ som har samma blandning som Primus egen.
Nu till vintern så skall jag prova Primus NYA vintergas fast det egentligen inte behövs då Omnifuel fungerar med upp och nervänd tub så köket matas med flytande gas. Detta har jag provat med frusen gastub (-18 grader från frysboxen) och koktiden för en liter vatten blir någon minut längre men bränsleåtgången blev densamma...
Flygbensin och Jetbränsle duger oxså.
Det går (gick?) även att förvärma med fotogen (Statoil blå), åtminstone med en MSR XGK II. Tar dock lite tid, varför jag generellt övergått till kemisk ren bensin för både matlagning och förvärmning..
/Niklas
Dagens pappersskräp, thepåseomslag, boksidor, passerade kartbitar etc går också att bruka som förvärmning. Slår flera flugor med en smäll.
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg