Bränsle till multibransleköket

Hej,

vilken bränsle använder du som har ett multibränslekök? Vad tycker du om dem i låg temperatur?

Och var köper du den i Sverige?

Tack
Feedrico
 
Kemiskt ren bensin

Hejsan,

Jag kör uteslutande på kemiskt ren bensin. Vanligast brukar vara att jag handlar på en vanlig färghandel eller välsorterad järnhandel. Men har även hittat den på andra "proffsbutiker", typ sådana som säljer olika kemikalier/lösningsmedel osv till yrkesfolk.

Enda nackdelen med kemiskt ren bensin är att den är relativt sett ganska dyr. Fast å andra sidan om man jämför med kostnaden för en resa upp till fjällen är merkostnaden helt obetydlig. Fördelarna är framför allt att den är lätt att hantera, inte avger några farliga ämnen då den förbränns och inte sotar igen köket. Vid riktigt låga temperaturer är en annan god sida att viskositeten bara påverkas litet, så kökets funktion blir densamma. Vill nog påstå att kemiskt ren bensin rent tekniskt är det bästa bränslet man kan ha till ett kök på vintern, men det lär väl finnas det som inte håller med...det brukar det ju göra :)

/ Stefan
 
Den gode "seaobserver" satte fingret på det hela. Vanlig bensin (typ 95/98 oktan) håller inte att lagras. Här har kemiskt ren bensin en fördel, liksom Aspen-bensinen (alkylat). De båda sistnämnda sorterna är ju dessutom renare. Jag kör mitt Explorer på Aspen, då jag använder Aspen till andra mackapärer, allt från kök till snöslunga.
 
Jag använder mest fotogen och köper det t ex på Statoil.

Vad det gäller bensin så har jag saxat det följande på http://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/bensin

"Lagring ska ske i ett för lagring av bensin godländ cistern eller kärl. Längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader i ett icke helt tillslutande kärl och 18 månader i ett tättslutande kärl. Alkylatbensin klarar normalt flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.

Om bensinen inte har lagrats längre än rekommenderad tid och är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdunstat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad."


Lite om skillnaden mellan alkylatbensin och vanlig bensin http://www.aspen.se/Aspen/Templates/GuidePrint.aspx?DXNI=229546

Thure
 
Hej,
vilken bränsle använder du som har ett multibränslekök? Vad tycker du om dem i låg temperatur?
Och var köper du den i Sverige?

Blir oftast Petro Blå från ÖB eller Aspen akrylatbensin. En kommunarbetare glömde en femliters dunk (Aspen akrylat) på gräsrefugen där jag bodde tidigare. Efter en dag eller två när den stått där bortglömd så tog jag vara på den och den är inte slut ännu.

Till förvärmning blir det alltid Tenol som jag tycker sotar minimalt.

Har hört att kvalitén på olika fotogen-typer kan variera mkt och att en del kör med tändvätska. Har glömt vad man ska se efter för att vara säker på att det är "rätt typ" (kanske ngn här kan komma med info?) men eftersom jag inte upplevt några problem med Petro Blå så kör jag vidare med det. Märker inte att det sotar/koksar igen brännare eller blir påverkat av kyla. Men visst, skulle jag ge mig ut på en flerveckors fjällvintertur så hade jag nog lagt in en flaska i frysen och studerat/testat den noga.

Vad tycker du om dem i låg temperatur?

Föredrar fotogen om vintern då det brinner snällast. Bensin antänds så häftigt och explosivt vid låga temperaturer om man har otur...Och får man läckage så brinner det ju också...Evt läckande fotogen brinner inte.
Om vintern förvarar jag oftast en liten flaska med Tenol (till förvärmning) i bröstfickan på mellanlagret. Någon gång kanske jag slår en skvätt rakt ner i lådan på 111t køket som jag antänder för att förvärma inför förvärmningen ;)

Har också kommit över fotogen av vad jag misstänker "gammal typ" då jag fyndade ett 535 køk som stått i många år. Denna fotogen eldar jag inte utan förvarar bara i en flaska för att lukta på ibland :) Bättre än vissa tantparfymer i allafall.

Ska jag på fintur så blir det Kemiskt ren bensin som jag senast köpte på Bauhaus (i Norge eller Sverige, minns inte). Har också köpt kemiskt ren bensin i en grön dunk på Flugger färg. Hade bra pris där en gång då vi handlade mkt till vår lokala klätterklubb.
 

Bilagor

  • Bränsle.jpg
    Bränsle.jpg
    129.8 KB · Visningar: 2,377
Jag använder olika fabrikat av Alkylatbensin ofta Aspen (givetvis den utan oljetillsats för motorsågar etc.) aldrig akrylatbensin eftersom den inte är uppfunnen än😉. Eftersom jag har det i en del maskiner på jobbet blir det bara så och året runt dessutom. Jag kör i gång med en sprut av bensinen också. Aldrig något annat.
Jag tycker det funkar bra och känner ingen anledning av att hålla på och byta bränsle. Möjligtvis kanske det blir lite gas på sommaren om man har bråttom o koka upp lite kaffevatten på rasten.
 
Akrylat på pump

Jag köper akrylatbensin på pump för 25 kr/liter till gräsklipparen och tar en skvätt till köket därifrån där det behövs. Jag köpet akrylatbensin på pump hos en trädgårdsredskaps-affär/-verkstad och tankar det i mina tomma aspendunkar.
Lagring kan nog bli uppåt två år men ha rinte märkt problem i varken kök eller gräsklippare. Dock kör jag sällan varken gräsklippare eller kök i extrem kyla :)

/Patrik
 

avslutad210712

Gäst
Hejsan,

Jag kör uteslutande på kemiskt ren bensin. Vanligast brukar vara att jag handlar på en vanlig färghandel eller välsorterad järnhandel. Men har även hittat den på andra "proffsbutiker", typ sådana som säljer olika kemikalier/lösningsmedel osv till yrkesfolk.

Enda nackdelen med kemiskt ren bensin är att den är relativt sett ganska dyr. Fast å andra sidan om man jämför med kostnaden för en resa upp till fjällen är merkostnaden helt obetydlig. Fördelarna är framför allt att den är lätt att hantera, inte avger några farliga ämnen då den förbränns och inte sotar igen köket. Vid riktigt låga temperaturer är en annan god sida att viskositeten bara påverkas litet, så kökets funktion blir densamma. Vill nog påstå att kemiskt ren bensin rent tekniskt är det bästa bränslet man kan ha till ett kök på vintern, men det lär väl finnas det som inte håller med...det brukar det ju göra :)

/ Stefan

Copy and paste dvs håller med till 100%
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinbengt Bränsle till bensinkök Allmänt om friluftsliv 7
MariaairaM Köpa bränsle Kungsleden Allmänt om friluftsliv 4
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.