Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
bränsle i fotogenkök
- Trådstartare ollefisk
- Start datum
avslutad210712
Gäst
Själv kör jag på heptan i mitt omnifuel och det fungerar perfekt. Förvärmning och matlagning med samma bränsle. Ingen sotning av kärlen. 50:-/liter kanske låter dyrt men en liter räcker ungefär 1,5 vecka för tre personer.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
avslutad210712; sa:Själv kör jag på heptan i mitt omnifuel och det fungerar perfekt.
Heptan fungerar nog fint i omnifuel som ju är ett multibränslekök, men det är inte att rekommendera i ett rent fotogenkök.
ollefisk; sa:Hej
Vilka vätskor är bäst att använda i fotogenkök?
Man vill undvika fotogenlukt och sot!
Lysfotogen? Lampolja? T-blå?
Om du vill använda fotogen i ett fotogenkök är det naturligtvis svårt att unvika fotogenlukt ,eftersom fotogen luktar...fotogen.
Om det däremot är ett kök avsett för även andra bränslen så funkar som tidigare nämnts heptan, sk white gas. Oförbränd luktar naturligtvis även det, dock inte fotogen. Avgaserna från ett bensin/fotogenkök luktar väl hur som haver inte speciellt mycket om förbränningen är bra.
Lite konstig fråga eftersom det finns många trådar om ämnet, men jag kanske missuppfattade frågan?
/K
carvingkimbo (Kim Pantzar) skrev
Lite konstig fråga eftersom det finns många trådar om ämnet, men jag kanske missuppfattade frågan?
/K
Trådar har jag letat efter men det jag har hittat är vilka kemikalier som ska användas för att göra rent fotogenkök eller hur man förvärmer köket.
Att man använder fotogen i fotogenkök är rätt standard men jag har hört talas om att spolarvätska kan användas!
För fotogenlampan hemma använder man ju "lampolja" (n-paraffin) just för att slippa fotogenlukten, men hur bra det är i ett fotogenkök vet jag inte.
Förmodligen är det tillräckligt bra om man är ute efter att slippa fotogenlukten.
Men med tanke på att det är ett fotogenkök du har är grundtipset: fotogen.
T-gul har färre aromater än andra (enligt Kemetyl) och borde därför lukta mindre. Men luktar gör det nog ändå.
Spolarvätska är väl alkohol? Det är inget vidare i ett förgasarkök - energiinnehållet är för lågt.
Förmodligen är det tillräckligt bra om man är ute efter att slippa fotogenlukten.
Men med tanke på att det är ett fotogenkök du har är grundtipset: fotogen.
T-gul har färre aromater än andra (enligt Kemetyl) och borde därför lukta mindre. Men luktar gör det nog ändå.
Spolarvätska är väl alkohol? Det är inget vidare i ett förgasarkök - energiinnehållet är för lågt.
Allt brinner
All fotogen duger, men det finns olika renhetsgrader. Den man köper för 7 kr/liter i Costarica ryker mer än den man köper på macken som det står "för innomhusbruk" på. Biltema har billig fotogen, har inte testat den än.
Hur mycket det osar beror också på hur bra kök man har, de trattbrännare som blir riktigt heta (MFS t.ex) luktar mindre än de av hattbrännartyp, t.ex optimus explorer och MSR whisperlite.
Om man förvärmer med sprit så slipper man de sotiga lågorna som man kan få om man förvärmer med fotogen.
All fotogen duger, men det finns olika renhetsgrader. Den man köper för 7 kr/liter i Costarica ryker mer än den man köper på macken som det står "för innomhusbruk" på. Biltema har billig fotogen, har inte testat den än.
Hur mycket det osar beror också på hur bra kök man har, de trattbrännare som blir riktigt heta (MFS t.ex) luktar mindre än de av hattbrännartyp, t.ex optimus explorer och MSR whisperlite.
Om man förvärmer med sprit så slipper man de sotiga lågorna som man kan få om man förvärmer med fotogen.
Jag har fått tips av folket på Optimus att använda Alkylatbensin. Det är den miljövänliga sorten som används till gräsklippare, motorsågar mm. Det är fyrtaktsvarianten som gäller (inte oljeblandad 2-takt!)
Fungerar mkt bra. Sotar absolut ingenting och luktar ingenting om förbränningen funkar korekt. Pris/L blir ca 20:-
Testa detta och du kommer att bli nöjd!
Fredrik
Fungerar mkt bra. Sotar absolut ingenting och luktar ingenting om förbränningen funkar korekt. Pris/L blir ca 20:-
Fredrik
Varför rekommenderar du bensin till ett fotogenkök???Maua; sa:Jag har fått tips av folket på Optimus att använda Alkylatbensin. Det är den miljövänliga sorten som används till gräsklippare, motorsågar mm. Det är fyrtaktsvarianten som gäller (inte oljeblandad 2-takt!)
Maua; sa:Jag har fått tips av folket på Optimus att använda Alkylatbensin.
I fotogenkök? Går det lika bra? Då är väl saken biff!
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg