Nu sa du lite mer än förrut. Vi är i stort överens och jag har inte heller lust att prova.crazy; sa:Undrar vad som är mest dumt.
Hela grejen är ju just att väven inte "brinner" (fjong, fjon, två citattecken, det betyder att man inte menar brinner exakt). Den tar inte eld en längre tid. Tar du en låga på tältduken smälter det ett hål men tältet börjar inte brinna. För de som har svårt att fatta principen så ta lite plasfolie och spänn upp det. Försök sedan få det att brinna. Det tar inte eld utan smälter bara. Jag har hört att det är likadant med bra tältväv. Det finns inte tillräckligt material för att det skall ta eld ordentligt.
Men jag vet inte säkert. Jag har hört alt sett det någonstan men tänker inte prova.
Mao tror jag inte det är någon fara för huruvida man hinner ut eller inte.
Sen förstår jag inte direkt varför man skulle vilja lägga sitt tält i en brasa.
Personligen är jag mer oroad av att välta köket så att man får värsta eldflamman i tältet och kanske gastuben expoderar. Brrr.
[Ändrat av crazy 2006-05-26 kl 18:47]
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Brända tält?
- Trådstartare Staffan Andersson
- Start datum
Re: brand i tält
Nja, det var den jag delvis refererade till. Där var det tjockare goretex och andra klädesplagg som gällde.
Jag har mejlat hilleberg i alla fall för att kolla med deras väv. Det kan nog skilja en del mellan vävar.
petmeu; sa:Jag hittar det inte just nu, men vill minnas att det för ett par år sedan fanns en filmsnutt här på Utsidan med ett brinnande tält i nåt slags test. Är det någon annan som mommer ihåg?
Nja, det var den jag delvis refererade till. Där var det tjockare goretex och andra klädesplagg som gällde.
Jag har mejlat hilleberg i alla fall för att kolla med deras väv. Det kan nog skilja en del mellan vävar.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Åhhh, mitt ämne *dräggel på tangentbordet*
Men precis som du säger är det däremot inte så lätt att få ett uppslaget tält att gå till övertändning just på grund av att tältdukarnas material normalt smälter så att flamspridning minskas eller uteblir helt. Det krävs helt enkelt lite större låga än vad du normalt får av ett friluftskök vid hyffsad försiktighet. Om du däremot spiller bensin i absiden och lyckas få fjutt på det torde din initialbrand utan tvekan skapa mycket stora problem. Det är ju t.ex. inte alla tält som har en alternativ utrymningsväg ;( När det väl tagit sig kommer de flesta moderna tältdukar att bidra till att alla dina fina friluftsprylar brinner upp helt!
Gaskök är något säkrare vid bruk i absid, med undantag för att många är toppmonterade och därmed instabila. Dock elimineras risken för vätskespill och brand därigenom. Jag använder dock mitt bensinkök flitigt i absiden.
Min slutsats är att brand i tält är mycket ossanolikt men att konsekvensenserna därav i vissa lägen kan vara helt förödande, t.ex. vintertid utan tillgång till stugor eller annat skydd. Därför skall alltid försiktighetsåtgärder vidtas när man använder öppen låga i tält.
Du har rätt i sak här Crazy, allt brinner det är bara en fråga om temperaturcrazy; sa:Allt brinner (nästan) under rätt omständigheter. Polyester, nylon mm som tält är gjorda av brinner dessutom väldigt bra. Dock är tält formade så att de kanske inte har så lätt att "ta fart". En liten låga i tältduken vandrar förmodligen upp till högsta punkten och slocknar (gissar jag, om det inte blåser) med ett avlångt hål som följd. Kanske värre om innertältet tar eld.
Men precis som du säger är det däremot inte så lätt att få ett uppslaget tält att gå till övertändning just på grund av att tältdukarnas material normalt smälter så att flamspridning minskas eller uteblir helt. Det krävs helt enkelt lite större låga än vad du normalt får av ett friluftskök vid hyffsad försiktighet. Om du däremot spiller bensin i absiden och lyckas få fjutt på det torde din initialbrand utan tvekan skapa mycket stora problem. Det är ju t.ex. inte alla tält som har en alternativ utrymningsväg ;( När det väl tagit sig kommer de flesta moderna tältdukar att bidra till att alla dina fina friluftsprylar brinner upp helt!
Gaskök är något säkrare vid bruk i absid, med undantag för att många är toppmonterade och därmed instabila. Dock elimineras risken för vätskespill och brand därigenom. Jag använder dock mitt bensinkök flitigt i absiden.
Normalt sett ser jag inte heller denna risk, med undantag just för brand i spill av brännbar vätska. Då kan det gå riktigt fort.crazy; sa:Mao tror jag inte det är någon fara för huruvida man hinner ut eller inte.
Detta är en klart överdriven risk. Ett brinnande gaskök kan nästan inte explodera. Så länge lågan finns tryckavlastas flaskan. För att flaskan skall explodera måste en kraftig yttre uppvärmning ske, dvs den måste vara omgiven av en kraftig brand. Dessutom måste ventilen vara stängd eller att flaskan ligger upp och ner, så att gastrycket inte kan minska med utsläppet. Dock kan man i sammanhanget nämna att små gasolflaskor, i Sverige under 1 kg, INTE har säkerhetsventil. Alltså INGA friluftsgasflaskor har säkerhetsventiler.crazy; sa:Personligen är jag mer oroad av att välta köket så att man får värsta eldflamman i tältet och kanske gastuben expoderar. Brrr.
Min slutsats är att brand i tält är mycket ossanolikt men att konsekvensenserna därav i vissa lägen kan vara helt förödande, t.ex. vintertid utan tillgång till stugor eller annat skydd. Därför skall alltid försiktighetsåtgärder vidtas när man använder öppen låga i tält.
brandmansmicke; sa:...Det är ju t.ex. inte alla tält som har en alternativ utrymningsväg ;(
Härav nyttan med stor kniv i skogen!
Eller mer specifikt, i brinnande tält med brasan mellan sig och utgången.
Och den kunskapen har du suttit och smyghållit på hela tiden, medan de andra stackars satarna försökte övertyga oss om vad vitsen egentligen är med en stor kniv, utan att lyckas.Mezzner; sa:Härav nyttan med stor kniv i skogen!
Hur är det med dunsovsäckar, nån som vet om de brinner bra?
brandmansmicke; sa:Detta är en klart överdriven risk. Ett brinnande gaskök kan nästan inte explodera. Så länge lågan finns tryckavlastas flaskan. För att flaskan skall explodera måste en kraftig yttre uppvärmning ske, dvs den måste vara omgiven av en kraftig brand. Dessutom måste ventilen vara stängd eller att flaskan ligger upp och ner, så att gastrycket inte kan minska med utsläppet. Dock kan man i sammanhanget nämna att små gasolflaskor, i Sverige under 1 kg, INTE har säkerhetsventil. Alltså INGA friluftsgasflaskor har säkerhetsventiler.
Grejen är att om man välter tex ett pocketrocket som jag äger så skall det enligt utsago bli en riktig rocket. Gasen strömmar ut i flytande form vilket torde hetta upp själva flaskan. Men jag vet inte om det är tillräckligt för en explosion. Men något som är tillräckligt läskigt är nog den enorma eldslåga som kommer från köket.
avslutad210712
Gäst
Körde mitt OmniRules på gasol i absiden på ett Staika i sommar. Går hur bra som helst OM man tömt slangen på bensin innan man fjuttar på ifall man kört på bensin gången innan. Annars får man en härligt hög låga som med lite otur kan göra ett tält onödigt luftigt.
Strykarräven; sa:Hur är det med dunsovsäckar, nån som vet om de brinner bra?
Har eldat upp en 30 år gammal Caravan-dunsovsäck, genom att slänga den på ett skapligt bål. Yttertyg syntet, innertyg troligen bomull. Resultat: nerknölad i packpåsen brann packpåsen och yttertyget upp på ett litet kick (inte helt överraskade, brasan var av modell Valborgsmässoeld) men dunet var svåreldat. Mycket petande för att få allt att brinna upp. Å andra sidan var den väl impregnerad med smuts också, det kanske fungerade som flamskydd? Troligen skulle det gått snabbare med en utrullad och fluffig säck, men dunet i sig verkar vara förhållandevis svårantänt.
Bensin blir bara "kaasjoff" det, sen är tältet å håret på dig borta.öringen; sa:Känner själv en viss tveksamhet inför att pusta igång ett bensinkök inne i tältet. Hur fort brinner ett modernt tält egentligen, hinner man ens ut?
Så det ska vara ganska häftigt väder kombinerat med rejäl förvärmning, inget spill och god kontroll över kök å fingrar innan man ens bör överväga att dra igång det -inne- i tältet.

"Only ashes remain at Mike’s campsite, position N69°48’830” W086°02’611”
“I wasn't able to do a thing! I was changing the fuel bottle on my stove and on opening the screw top, the fuel sprayed out under high pressure all over the tent. The tiny flame still remaining on the stove was enough to set the whole tent alight in a flash. It ravished everything inside the tent within seconds. It was so quick the only reaction I had was to save myself! My sledge and its contents are all that I have at present. My sleeping bag went up in smoke, my down jacket, maps, argos, everything that was in my tent! Luckily, my telephone and GPS were safe so I was able to ring my friend in Arctic Bay who has arranged for help to be sent from Igloolik."
http://www.mikehorn.com
Mezzner; sa:
Hur skulle det annars kunna bli en satans eldflamma?
Den går ju över i gasform direkt förstås.
Det var någon här på forumet som råkat ut för det.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg