Strykarräven; sa:Samtidigt måste man ju svara för att jämna ut statistiken, annars får du bara in svar från de som bränt sina tält...
Räknar bort dom som bränt tält från de 1100 drygt som läst tråden
Strykarräven; sa:Samtidigt måste man ju svara för att jämna ut statistiken, annars får du bara in svar från de som bränt sina tält...
JonathanW; sa:Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter.
brandmansmicke; sa:får jag det till att en full 225g propanbehållare ger motsvarande drygt 5 m3 av brännbar blandning med luft förutsatt att ingen ventilation sker. Det motsvarar kanske storleken av ett större tält. Notera då skall hela flaskans innehåll ha läckt ut och ingen ska ha märkt detta under läckagets gång och tältet skall hålla gastätt.
thureb; sa:Antändningsområdet är enligt databladet 1,7-9,5 vol.% i luft. Densiteten är 1,5 ggr den som luft har. Luft väger 1,25 kg per m3. Propan väger då 1,875 kg per m3. Därmed så har 225 gram propan volymen 83 liter vilket ger en brännbar volym med luft på 5 m3. Men i och med att det är en tung gas så kan man anta att det är större koncentration basalt vilket också stämmer med erfarenheter av explosioner i t ex båtar.
Thure
Tommy E; sa:Thures volymsberäkningar utifrån ett säkerhetsdatablad bör åtminstone en utexaminerad gymnasist från det naturvetenskapliga området kunna ta till sig och förhoppningsvis vara intresserad av.
Tommy E; sa:Att empiriskt testa om det går att få en explosiv blandning i tältet är ju direkt olämpligt. Och dyrt.
Prova.öringen; sa:JonathanW; sa:Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter.
Hur menar du då? Brännaren står ju där den står iaf..eller?
JonathanW; sa:Prova.öringen; sa:JonathanW; sa:Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter.
Jag menar att det inte slår upp några farligt stora lågor, utan köket tuffar på som vanligt. Är köket inte varmkört blir det däremot lite värre...
Självklart står brännaren kvar där den står.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-30 kl 18:26]
Jag förstod inte vad du menade, och gör nog fortfarande inte det. Så jag förtydligar det jag skrev.öringen; sa:JonathanW; sa:Prova.öringen; sa:JonathanW; sa:Att välta gastuben på ett varmkört omnifuel ger därför inte så dramatiska effekter.
Jag menar att det inte slår upp några farligt stora lågor, utan köket tuffar på som vanligt. Är köket inte varmkört blir det däremot lite värre...
Självklart står brännaren kvar där den står.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-30 kl 18:26]
Mjo, men det var ju det jag menade, att inget händer![]()
thureb; sa:brandmansmicke; sa:får jag det till att en full 225g propanbehållare ger motsvarande drygt 5 m3 av brännbar blandning med luft förutsatt att ingen ventilation sker. Det motsvarar kanske storleken av ett större tält. Notera då skall hela flaskans innehåll ha läckt ut och ingen ska ha märkt detta under läckagets gång och tältet skall hålla gastätt.
Antändningsområdet är enligt databladet 1,7-9,5 vol.% i luft. Densiteten är 1,5 ggr den som luft har. Luft väger 1,25 kg per m3. Propan väger då 1,875 kg per m3. Därmed så har 225 gram propan volymen 83 liter vilket ger en brännbar volym med luft på 5 m3. Men i och med att det är en tung gas så kan man anta att det är större koncentration basalt vilket också stämmer med erfarenheter av explosioner i t ex båtar. Klassningen är ju också extremt brandfarlig.
http://www.airliquide.se /Våra produkter/Säkerhetsdatablad
Citerar databladet:
"5 Åtgärder vid brand
Stäng av gastillförseln om möjligt. Forsla bort brandutsatta gasflaskor om detta kan ske utan risk. Annars måste kylning av gasflaskorna ske från skyddat läge.
Specifika risker: I kontakt med eld kan gasolflaskan brista, med explosionsartad brand, s.k. bleve som följd.
Farliga förbränningsprodukter: Kolmonoxid kan bildas vid ofullständig förbränning.
Lämpliga släckningsmedel: Alla kända släckningsmedel kan användas. Observera dock att en brinnande gasolflaska aldrig skall släckas om den utan risk för brandspridning kan låtas brinna ut. Gasolgasen är tyngre än luft och skall vädras ut innan vidare åtgärder tillåts."
Thure
JonathanW; sa:Det jag skrev var att om man välter gastuben på ett varmkört omnifuel så händer inget dramatiskt.
Comprende?![]()