rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring

Postade följande på fiske forumet,

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39250

----
Hej!

jag har fiskat en hel del i mitt liv, ich varit på vandring i både fjäll och skog, men alla dessa ggr jag fjort detta så har det antingen varit lånade saker eller militärens utrustning som jag har nött sönder. (Älskade m90 sommar kängorna).

Så, nu har jag börjat kolla på det som finns i rubriken. Jag söker saker som dels är lätt och dels är smått för att kunna få en så smidig och litet baspaket som möjligt. Jag köper ingen ryggsäck för 10' men är det bra grejer så är jag berädd att betala en del. Så, till min önskan och förhoppning med denna tråd är att få några riktigt bra tipps på vad man bör inhandla.

Några pkts som man bör ha i åtanke. Jag är inte speciellt tränad. Är ca 180cm lång.

Saker jag tittat på är följande:

tält:
2 mans: Hilleberg, Kaitum grön, 2.7kg (brutto), (5690kr hos http://www.hilleberg.se)
1 mans: KIMM Sub kilo tent, 970g,
2 mans: Hogan Ultra Light Argon, 1.37kg, (3470kr hos http://www.wildoutdoorlife.se)

sovsäck:
Mountain Equipment Dewline, 640g, (2995kr hos http://www.litepac.com)

liggunderlag:
therm a rest, Z-lite, 430g, (400 kr hos addnature)

väska:
?

Då det gäller tält så är det i första hand 2 mans jag söker med absid/absider. Föslag på kängor som är gämförbara med m90 tar jag också gärna emot.

Tack på förhand,
Tobias S
---


, kanske kan hända att det finns någon som kan hjälpa mig på fjällvandrings sidan som inte tittar in på fiske forumet?

Tacksam för all hjälp..

/Tobias S


[Ändrat av tsd 2006-07-28 kl 20:20]
 
När det gäller sovsäck och liggunderlag tycker jag att du valt rätt. Det är klart att ett uppblåsbart liggunderlag är ännu bekvämare, men knappast i förhållande till prisökningen.
Jag minns inte vilken temperaturgräns som anges för ditt sovsäcksval (var det inte -10?). jag har sovit i den i ca -5. Om det blir kallare klarar inte jag mig med ett tunt underställ som pyamas - då behöver jag ullunderställ eller tunn fleece. Säcken saknar dragkedja, vilket en del tycker är jobbigt. för mig fungerar det perfekt. En stor fördel är den minimala packvolymen.

När det gäller Hilleberg tror jag att jag törs säga att de inte gör några dåliga grejer. jag är själv Hilleban - har ett 2- och ett 4-mans, men inte av det märke du föreslog. Använd sökfunktionen här på Utsidan så hittar du säkert synpunkter.

HåkanF

PS Kängor är ju mycket personligt. efter att ha använt Lundhags i "hela mitt liv" har jag nu gjort två vandringar med Hanwag Light (1790 kr). jag har aldrig tidigare varit helt utan fotproblem på mina vandringar, men det har jag nu.
[Ändrat av MAJJEN 2006-07-29 kl 20:09]
 
Smaken är som baken

Ditt tält val är super men varför inte ta ett Nallo istället? Det är både lättare och billigare.

Sovsäcken är oxså ett jätte bra val men varför dun?
Vad jag förstår så kommer du att ofta befinna dig i närheten av vatten (mycket fukt o kondens) och då kan en syntetsäck kanske vara ett bättre val. TNF har tex ett antal bra och lätta syntetsäckar.

Jag har iofs själv en dunsäck men använder den oftast inte när jag vet att jag skall uppehålla mig på fuktiga ställen en längre tid utan väljer då att ta min syntetsäck.

Kängor..ja inte för att vara dum men m90 är i mina ögon de sämsta kängorna som finns för vandring och de är ju desutom inte spec vattentåliga (läs gärna även recensionerna här på utsidan) så i det fallet kvittar det nog vad du väljer. Dvs. vad du än köper så kommer du att få betydligt bättre kängor. I mina ögon är det en av de viktigaste prylarna för friluftsliv så köp några med bra kvalite. Om du behöver spara in på kostnaden så välj i så fall hellre ett billigare tält, snåla inte när det gäller ditt val av kängor..det är ialla fall min rekommendation.

Lundhags,Hanwag,Garmont har bra kängor i olika prisklasser..Lundhags är dyrast och håller hög kvalite medan Garmont är billigare men väldigt sköna. Garmont kängor behöver desutom ej (oftast) bli "ingångna" och krymper inte som "gummi" kängor.

Ryggsäck.. mina favoriter är haglöfs TOPO och Lundhags Troja. TOPO tål ordentligt med vikt (helt underbar om du tänker bära tungt) medan Troja är lättare och lite smidigare att hantera (TOPO har ett styvt höftbälte)

Prisbilden på dessa är desutom rätt så human..men tänk på att det viktigaste vid val av ryggsäck är passformen. Prova ett antal innan du köper någon,skit i märke och pris utan välj helt enkelt den som sitter bäst på ryggen (med packning).

Liggunderlag..Även jag har ett Z-Lite och gillar det skarpt men eftersom jag är typen som gärna vill ha allt i säcken så använder jag det sällan när jag är ute och vandrar och absolut inte under vintern när jag tex åker skidor pga vindfånget och risken att fastna i grenar o annat löst. Ett Pro Lite är visserligen dyrare o tyngre men ack så gudomligt..och mindre..och går lätt ner i säcken :)


Jag tror att du kommer att hamna på ungefär samma pris o vikt om du väljer ett par dyra kängor (bra kvalite), ett lättare(super bra) HB tält,ett tyngre men mer packbart och mjukt liggunderlag och en lika dyr syntetsäck (kanske lite tyngre) som du slipper lufta/torka varje morgon (håller värmen även om den är lite fuktig).

Lycka till och välkommen till prylbögarnas drömvärld :)

/Robban

Ett tips. På http://www.getout.se har de rea på en del HB tält och Garmont kängor de har desutom bra priser på Haglöfs och Lundhags ryggsäckar.

[Ändrat av Roberth 2006-07-29 kl 22:25]
 
Glöm inte GT-modellerna

Jag har själv ett Nallo 3 som jag är mkt nöjd med. Men med facit i hand så hade jag nog valt en GT-modell. Mycket mer plats med liten viktökning.

Fundera lite längre än du själv vill, "extrapriser" återkommer regelbundet...
 
MAJJEN; sa:
När det gäller sovsäck och liggunderlag tycker jag att du valt rätt. Det är klart att ett uppblåsbart liggunderlag är ännu bekvämare, men knappast i förhållande till prisökningen.

Jag tror nog att det kanske lutar åt ett uppblåsbart liggunderlag.

Jag minns inte vilken temperaturgräns som anges för ditt sovsäcksval (var det inte -10?). jag har sovit i den i ca -5. Om det blir kallare klarar inte jag mig med ett tunt underställ som pyamas - då behöver jag ullunderställ eller tunn fleece. Säcken saknar dragkedja, vilket en del tycker är jobbigt. för mig fungerar det perfekt. En stor fördel är den minimala packvolymen.

Komfort temperaturen på just den jag nämnde ligger på -5. Jag är lite osäker på om det är utan eller med dragkedja jag vill ha. Alla sovsäckar som jag sovit i har varit med dragkedja, så frågan är i så fall om det finns någon som kanske motsvarar denna i tyngd och packfårmat som kör med dragkedja?

När det gäller Hilleberg tror jag att jag törs säga att de inte gör några dåliga grejer. jag är själv Hilleban - har ett 2- och ett 4-mans, men inte av det märke du föreslog. Använd sökfunktionen här på Utsidan så hittar du säkert synpunkter.

HåkanF

PS Kängor är ju mycket personligt. efter att ha använt Lundhags i "hela mitt liv" har jag nu gjort två vandringar med Hanwag Light (1790 kr). jag har aldrig tidigare varit helt utan fotproblem på mina vandringar, men det har jag nu.
[Ändrat av MAJJEN 2006-07-29 kl 20:09]

Tack för allt...

/Tobias S.
 
Re: Smaken är som baken

Roberth; sa:
Ditt tält val är super men varför inte ta ett Nallo istället? Det är både lättare och billigare.

Sovsäcken är oxså ett jätte bra val men varför dun?
Vad jag förstår så kommer du att ofta befinna dig i närheten av vatten (mycket fukt o kondens) och då kan en syntetsäck kanske vara ett bättre val. TNF har tex ett antal bra och lätta syntetsäckar.

Jag har iofs själv en dunsäck men använder den oftast inte när jag vet att jag skall uppehålla mig på fuktiga ställen en längre tid utan väljer då att ta min syntetsäck.

Kängor..ja inte för att vara dum men m90 är i mina ögon de sämsta kängorna som finns för vandring och de är ju desutom inte spec vattentåliga (läs gärna även recensionerna här på utsidan) så i det fallet kvittar det nog vad du väljer. Dvs. vad du än köper så kommer du att få betydligt bättre kängor. I mina ögon är det en av de viktigaste prylarna för friluftsliv så köp några med bra kvalite. Om du behöver spara in på kostnaden så välj i så fall hellre ett billigare tält, snåla inte när det gäller ditt val av kängor..det är ialla fall min rekommendation.

Lundhags,Hanwag,Garmont har bra kängor i olika prisklasser..Lundhags är dyrast och håller hög kvalite medan Garmont är billigare men väldigt sköna. Garmont kängor behöver desutom ej (oftast) bli "ingångna" och krymper inte som "gummi" kängor.

Ryggsäck.. mina favoriter är haglöfs TOPO och Lundhags Troja. TOPO tål ordentligt med vikt (helt underbar om du tänker bära tungt) medan Troja är lättare och lite smidigare att hantera (TOPO har ett styvt höftbälte)

Prisbilden på dessa är desutom rätt så human..men tänk på att det viktigaste vid val av ryggsäck är passformen. Prova ett antal innan du köper någon,skit i märke och pris utan välj helt enkelt den som sitter bäst på ryggen (med packning).

Liggunderlag..Även jag har ett Z-Lite och gillar det skarpt men eftersom jag är typen som gärna vill ha allt i säcken så använder jag det sällan när jag är ute och vandrar och absolut inte under vintern när jag tex åker skidor pga vindfånget och risken att fastna i grenar o annat löst. Ett Pro Lite är visserligen dyrare o tyngre men ack så gudomligt..och mindre..och går lätt ner i säcken :)


Jag tror att du kommer att hamna på ungefär samma pris o vikt om du väljer ett par dyra kängor (bra kvalite), ett lättare(super bra) HB tält,ett tyngre men mer packbart och mjukt liggunderlag och en lika dyr syntetsäck (kanske lite tyngre) som du slipper lufta/torka varje morgon (håller värmen även om den är lite fuktig).

Lycka till och välkommen till prylbögarnas drömvärld :)

/Robban

Ett tips. På http://www.getout.se har de rea på en del HB tält och Garmont kängor de har desutom bra priser på Haglöfs och Lundhags ryggsäckar.

[Ändrat av Roberth 2006-07-29 kl 22:25]

Tack för utförligt och mycket bra svar. Då det gäller m90 kängorna så har jag förvisso inte testat något annat så stämmer det att det bara kan bli bättre så är det ju förståss bara bra :)
Jag börjar nog ana att jag dras åt prolite liggunderlag då det som du säger går få ner i ryggsäcken. Och då det gäller rryggsäck så skall jag kika närmare på TOPO. Tack för ALLT!!

/Tobias S.
 
Re: Glöm inte GT-modellerna

Saltis; sa:
Jag har själv ett Nallo 3 som jag är mkt nöjd med. Men med facit i hand så hade jag nog valt en GT-modell. Mycket mer plats med liten viktökning.

Fundera lite längre än du själv vill, "extrapriser" återkommer regelbundet...

Sant, skulle absolut vara värt att kolla på en GT-modell...
Då det gäller att avvakta med köp och invänta specialerbjudanden så är det förstäss smart, men jag själv tenderar att vilja ha då jag väl bestämt mig vilket leder oftast till ordinarie priser.
Tack för ditt tipps..

/Tobias S.
 
Av en hilleban...

Jag är inte bara hilleban, är också väldigt betuttad i deras modultält (själv äger jag muddus) och vill tala lite för dem:

Alla de olika sätt som är möjliga att använda delarna på gör tälten till nått av det bästa du kan välja, specielt om du är reda att släppa på prestigen och köpa muddus istället för stallon combi, med mitt muddus har jag bland andra följande möjligheter:

1. Grundtältet
2. Grundtältet + extra takdel (du får en gt-absid som är enorm, mycket större än gt-absiden på flaggskeppet keron4gt)
3. Grundtältet med en eller ingen absid (här snackar vi ventilation och utsikt!! Men utan att behöva oroa sig för en skur under natten.)
4. Bara yttertält + extra takdel (ca 3x5m tält, där har du en perfekt matsal/kök när man vandrar och stannar till för föda mitt i ruskvädret)
5. Takdelarna för sig är bra som tarpar antingen en och en eller båda två hopkopplade. (blir det sämre väder går det ju fort att dra på absiderna och sova vidare sedan)
6. Koppla bara ihop absiderna och du har ett enkelt solotält med stor golvyta.
7. En absid kan (med en snörstump på 2dm) användas som enkelskydd för en liten person. (jag är 160 och har inga problem att rymmas, borde funka få länge man inte är över 180) Perfekt för om man ligger brevid elden!

Sen finns det så klart fler sätt att använda dem om man vill...det är nog egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Det ovanstående fyller iaf mina behov just nu, skulle jag behöva mer kan jag ju alltid fantisera lite till!

Stalon combi har bättre vinterprestanda i vissa lägen (väggarna blir ju vertikala i början så man kan skotta mer snö på det och så har det höga ventilationsöppningar) men är inte på länga vägar lika flexibelt.

/lycka till.
 
Re: Re: Re: Smaken är som baken

-PaTRiC-; sa:
tsd; sa:
Och då det gäller rryggsäck så skall jag kika närmare på TOPO. Tack för ALLT!!

/Tobias S.

4kg för en rygga, det kan omöjligt finnas en anledning till att en ryggsäck ska väga 4kg..


Om man nu tvunget skall bära med sig en massa grejor (+30kg) så är det den säck som jag helt klart kan rekomendera..Det finns säckar som är ett antal 100gr lättare och sen kan man ju strippa sina säckar om man nu är UL fanatiker eller helt enkelt välja att ta med sig mindre prylar och välja en annan säck.

Skall jag iväg på en helgtur/kortare vecko tur använder tex jag min lättare och mindre Macpac eller Troja

Fast som sagt, smaken är som baken, jag bara berättade vad jag gillade..Jag vidhåller fortfarande att trådskaparen skall skita i märken och pris och välja den som sitter bäst på hans rygg.

TOPO: 90 liter Ca: 3 800 g (Höftbälte i Aluminium)
TROJA: 80 liter Ca: 3 500 g

P.S Prova gärna en TOPO i några mil med lite vikt..Jag testade en Berghaus Vulcan och gillade inte den alls..
[Ändrat av Roberth 2006-07-30 kl 18:57]
 
Hej,

om de är jämförbara med M90 vet jag inte alls, men jag har sett att bla Naturkompaniet rear ut Lundhags Fjell. Har gjort ett flertal vandringar med mina nu och de är fortfarande i fint skick, klafsar över bäckar utan att det läcker och fötterna mår finfint efter nästan 2 veckor. Rekommenderas.

Ryggsäck på 4 kg...... Skall det verkligen med +30 kg i ryggsäcken? Kolla begagnatmarknaden. Förutom Vulcan som många tycks gilla så kolla även gamla ramryggsäckar typ Alaska och Skarja. Själv har jag en Alaska (3,4 kg, 15 år gammal) och den är fortfarande suverän. Det är skönt med ytterfickor så man slipper gräva inne i säcken efter lunchfika, chokladkaka, jordnötter, pannband, vantar, termos, kaffe osv osv när det spöregnar. Annars är den stora hypen just nu Basks ryggsäckar.

Jag håller inte med om att uppblåsbart är mer bekvämt än z-rest. Jag har gått ifrån uppblåsbart. Det funkar väl så länge man ligger på rygg eller mage men när man som jag gärna ligger på sidan så vaknar man av att man fryser. Axel och höftben ligger då praktiskt taget på marken utan någon som helst isolering (den trycks bort).

Jag tipsade en kompis om Bergans Kompakt 2. Hans erfarenhet var då från mitt HB Nallo 2. Nu har han testat det på en korttur och han var helnöjd. Skulle jag själv köpa nytt tält i dag blev det en kåta tror jag.

Lycka till
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
Lappen69 Vandringstur med bra fiske i Norrbottensfjällen Fjällvandring 2
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Trimokasi Fjällvandring med fiske??? Fjällvandring 7
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
svebban Vandring/fiske Børgefjell Fjällvandring 7
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
andreas_lund fiske kring jämtlandstringeln v28 och v29 Fjällvandring 0
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Unnah Fiske vid Kebnemassivet Fjällvandring 18
IntMurr Fiske i Padjelanta Fjällvandring 6
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
Mackan99 Fiske Fjällvandring 3
Marcus_bw Fjällvandring kombinerat med fiske? Fjällvandring 5
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
mickesommar Sjöar runt grövelsjön med bra fiske Fjällvandring 3
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
majjen Fiske i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 11
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
greendanger fiske... Fjällvandring 6
greendanger Vassijaure och fiske Fjällvandring 10
shadowfire Sylarna - Toppstigning o fiske? Fjällvandring 16
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
peter notstrand fiske ark Fjällvandring 1
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
Önskar tips på fiske i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 6
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
Homie Vandra 7-10 dagar med inriktning mot fiske! Fjällvandring 0
nisse_ Fiske i Jotunheimen Fjällvandring 0
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.