Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var?

Hejj, jag har fastnat i vinkelvolten lite. Ska iväg med sambon/särbon och vår hund till fjällen ca 10 juli. Då jag har Sarekvandring "bokad" en vecka senare så tänkte jag eventuellt lyxa till med helikopterlyft och fiske. Kan jag få lite spontana tips på ställen i Jämtland eller i alla fall relativt nära österut från Sundsvall.

Tåssåsen och området där i krokarna kan ju vara nåt. Jämtlandstriangel lockar inte riktigt, vill ev. ha lite glesare med folk och få flugfiska ifred (om vi får till fiske också). Helikopter är inget måste men kan vara bra för "vara ifred"-faktorn. Jag ska läsa lite mer men har fastnat lite i alternativen och kan norra Jämtland bäst, men vill inte åka dit denna gång.
 
Just fasen, jag har ju kontaktat en sameby där tidigare. Ska följas upp. Det är prio på att må bra och inte slita så mycket på den här turen. Tar gärna fler tips av de som har, gärna inriktning flugfiske men att man får ta upp någon matfisk om dagen.

Området kring Anaris ska tydligen ha bra fiske.
 
OK, jag vill troligen ha lite folk runtikring så blir troligen tält och inte STF men tack för tips i alla fall. Jag ska sätta av en kväll och kolla runt lite mer.

Å andra sidan, när det gäller just Anarisstugan behöver man sällan bekymra sig om folksamlingar ;)
 
Ah, är det den jag läste om som är minst besökt av alla. Bara 200 gästnätter per år, jag lyckas inte öppna länken till ÖP just nu. Då kan det vara mer aktuellt!

StorlienVaalaadalenLjungd.gif


Å andra sidan, när det gäller just Anarisstugan behöver man sällan bekymra sig om folksamlingar ;)
 
Senast ändrad:
Jag klurar på om man skulle åka till Tossåsen och gå därifrån till Anaris och tillbaka. Synpunkter på det? Om någon har fisketips, som man vill dela med sig av, så skicka gärna PM. Det lutar åt tält men skönt med stugor i krokarna om det blir tråkväder, ska vara en skön tur utan alltför mycket umbäranden.
 
Är det inte smidigare att gå från Höglekardalen? Närmare från Sundsvall och jag tror att du passerar mer fiskevatten den vägen.
 
Tänkte så först men det ser väldigt grönt och risk för platt ut på den lilla kartan. Får kanske tänka om för det är ju kvickare att ta sig till Höglekardalen som du skriver.

Är det inte smidigare att gå från Höglekardalen? Närmare från Sundsvall och jag tror att du passerar mer fiskevatten den vägen.
 
En kompromiss är att gå från Vallbo. Det är lite längre än till Tossåsen men mer varierad terräng än vad det verkar vara från Höglekardalen. Jag utgick därifrån när jag var till Anaris för två år sen. Det går dessutom två leder dit så man kan ta olika vägar dit och hem. Den via issjödalen och över Anarisfjället är mer fjällterräng och går över myrar medans den "nedre" är hälften skog och hälften fjäll över trädgränsen.
 
Har du till och med fisketips (fluga helst)?. Det blir eventuellt en kortare variant med att gå ut, upp med tält och fiska och se sig om i omgivningen och sen hem. Dvs. kanske inte prio på vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Eilert Fjällvandring med möjlighet till att ta lite matfisk. Fjällvandring 1
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.