Sylarna - Toppstigning o fiske?

1) Jag är fiskeveteran, men har dålig koll på fiskevatten runt Sylarna. Någon som har några tips? (vi kommer gå triangeln). Har sökt på forumet och även hört med Sylarnas fjällstation, men inte fått några konkreta tips. Vet inte om jag ska satsa på fluga eller spinnare eller var jag ska fisk.

2) Fjällstationen rekommenderar en guidad tur för toppbestigning av Storsylen. "Hah, Säljtrick!!" var det första jag tänkte, men som gröngöling börjar jag nu fundera efter att ha läst trådar här på forumet... Törs man göra en toppstigning som gröngöling utan guide? Blir det dimma eller dåligt väder får man väl avbryta och i lugnt tempo ta sig ner igen? Eller rekommenderar ni guider till oss nybörjare?
 
shadowfire; sa:
Törs man göra en toppstigning som gröngöling utan guide?

Ja, utan tvekan. Jag gjorde det som tonåring. Storsylen är idealisk som första bergsbestigning. Samtidigt ska man dock vara klar över att det är ett högt fjäll, att väder och snöförhållanden kan utgöra svårigheter, och man inte kan räkna med att komma upp.

Sist jag var där kom jag inte upp. Jag nådde vattendelaren, kammen, men de sista metrarna upp till högsta punkten bestod av stenhård, brant snö, och jag hade skor som inte alls var lämpade för sådana förhållanden, så jag vände. Det var så hårt att man i princip behövde isyxa och helst även stegjärn för att vara säker på att inte rutscha iväg.
 
shadowfire; sa:
2) Fjällstationen rekommenderar en guidad tur för toppbestigning av Storsylen. "Hah, Säljtrick!!" var det första jag tänkte, men som gröngöling börjar jag nu fundera efter att ha läst trådar här på forumet... Törs man göra en toppstigning som gröngöling utan guide? Blir det dimma eller dåligt väder får man väl avbryta och i lugnt tempo ta sig ner igen? Eller rekommenderar ni guider till oss nybörjare?

Förr i tiden var det vandring som räknades, visst gjorde folk toppbestigningar men det var nog minder viktigt. Mitt eller snarare min fars försök att ta mig upp på lilsylen en snöig midsommarafton avslutades någonstans på vägen i ett moln. Farsgubben hade inte gjort många fjällvandringar men kunde orientera.

Idag har vi mer förväntningar på något mätbart, en topp. Fler människor utan fjäll/friluftsvana och orienteringskunskaper ger sig ut för att nå ett sådant mål (eller har jag fel i min spekulation här?)

Guidade turer fyller nog en funktion för många att tordas ta ett steg som man kanske inte annars skulle ha gjort. Det kann dessutom vara rätt så lärorikt. Är det nödvändigt för syltopparna? Jag tror inte att det var (enbart) Pers alpina kunnskaper som fick honom att vända några meter innan målet, det var snarare ett sunt förnunft.

Att sedan guidade turer kan vara ett välkommet tillskott i STFs kassa är väl OK.
 
MW; sa:
Idag har vi mer förväntningar på något mätbart, en topp. Fler människor utan fjäll/friluftsvana och orienteringskunskaper ger sig ut för att nå ett sådant mål (eller har jag fel i min spekulation här?)

Ja, det tror jag, eller rättare sagt, det kan vara ett motiv, men det finns ett otal andra: äventyrsupplevelsen, utsikten, självhävdelse, komma "närmare gud", eller vad du vill. I någon mening finns det lika många motiv som det finns bergsbestigare.

Jag tror inte att det var (enbart) Pers alpina kunnskaper som fick honom att vända några meter innan målet, det var snarare ett sunt förnunft.

Jag skulle nog närmast säga, att fjällvett och sunt förnuft sammanfaller. Det var isigt och såphalt, och mina skodon var allt annat än gjorda för sådana omständigheter. Jag fick inget fäste, och det var så brant att man lätt kunde glida iväg ... så det var ett lätt beslut att fatta.

Just att kunna vända, har jag fått lära mig från barnsben, är det som kännetecknar en god alpinist (som blir långlivad).
 
MW; sa:
Idag har vi mer förväntningar på något mätbart, en topp. Fler människor utan fjäll/friluftsvana och orienteringskunskaper ger sig ut för att nå ett sådant mål (eller har jag fel i min spekulation här?)
ipg289h; sa:
Ja, det tror jag, eller rättare sagt, det kan vara ett motiv, men det finns ett otal andra: äventyrsupplevelsen, utsikten, självhävdelse, komma "närmare gud", eller vad du vill. I någon mening finns det lika många motiv som det finns bergsbestigare.
Jovisst, men är det inte också så att det kortsiktiga snabba blir mer och mer viktigt får många i den tidsstress som vi lever i. (MW)

MW; sa:
Jag tror inte att det var (enbart) Pers alpina kunnskaper som fick honom att vända några meter innan målet, det var snarare ett sunt förnunft.
ipg289h; sa:
Jag skulle nog närmast säga, att fjällvett och sunt förnuft sammanfaller. Det var isigt och såphalt, och mina skodon var allt annat än gjorda för sådana omständigheter. Jag fick inget fäste, och det var så brant att man lätt kunde glida iväg ... så det var ett lätt beslut att fatta.

Just att kunna vända, har jag fått lära mig från barnsben, är det som kännetecknar en god alpinist (som blir långlivad).
Att gå en en rejeäl uppförbacke i några timmar för att sedan se att toppen består av glansis är naturligtvis en besvikelse. Beslutet för dig att vända kan och vill du förbinda med din erfarenhet. För andra tas samma beslut på grund av deras oerfarenhet. (MW)
 
MW; sa:
Jovisst, men är det inte också så att det kortsiktiga snabba blir mer och mer viktigt får många i den tidsstress som vi lever i. (MW)

Jo, det stämmer. Folk har för lite semester samtidigt som ambitionerna i någon mening verkar ha höjts.

Att gå en en rejeäl uppförbacke i några timmar för att sedan se att toppen består av glansis är naturligtvis en besvikelse.

Visst hade det varit roligare att komma upp. Men det var uselt väder. Molnbankarna låg tjocka över Sylarna. Sannolikt var det därför som det var så blodigt isigt. Men, på det hela taget hade jag en fin dag i storslagen natur.

En annan sak slår mig: bestigningar görs i allmänhet utan bagage. De är angenäma avbrott efter att ha lunkat längs en led med 20 kg, eller vad man bär, på ryggen. Inte minst efter ett par dagar när det blivit pinsamt tydligt att man är en skrivbordsmänniska som inte alls är van att bära bördor dagligen. Då är det ett sant nöje att få gå upp där det är högt och vackert utan bagage.
[Ändrat av ipg289h 2007-07-06 kl 16:58]
 
ipg289h; sa:
Att gå en en rejeäl uppförbacke i några timmar för att sedan se att toppen består av glansis är naturligtvis en besvikelse.

Visst hade det varit roligare att komma upp. Men det var uselt väder. Molnbankarna låg tjocka över Sylarna. Sannolikt var det därför som det var så blodigt isigt. Men, på det hela taget hade jag en fin dag i storslagen natur.
Fast besvikelsen är ett minne i sig, snögloppet på lillsylen glöms aldrig och det är egentligen inte så negativt ... det hör bara till.
 
shadowfire; sa:
Törs man göra en toppstigning som gröngöling utan guide?

Ja, absolut! Jag gjorde min första riktiga fjällvandring i sylområdet och traskade lätt upp till storsylen med en kompis. Titta in på stationen först så kan du få lite tips om vägen upp.
 
Jonas Tobin; sa:
Ja, absolut! Jag gjorde min första riktiga fjällvandring i sylområdet och traskade lätt upp till storsylen med en kompis. Titta in på stationen först så kan du få lite tips om vägen upp.

Ja, det bör framhållas att normalt går man upp på den utan svårigheter.
 
Jonas Tobin; sa:
shadowfire; sa:
Törs man göra en toppstigning som gröngöling utan guide?

Ja, absolut! Jag gjorde min första riktiga fjällvandring i sylområdet och traskade lätt upp till storsylen med en kompis. Titta in på stationen först så kan du få lite tips om vägen upp.

Tack och bock för intressant läsning!
Det kanske inte är hela världen att göra ett försök själv först, och hittar man inte så får man väl traska ner o tigga en guide då...
 
Vi fick förklarat två olika vägar för oss när vi skulle upp. Antingen går du upp till lillsylen och går på kammen söderut till storsylen, eller så kan du gå upp via Pyramiden, som är toppen på 1624 möh och ligger sydöst om lillsylen. Kommer man ifrån norska sidan finns det en led man kan följa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
jimtoy Traversera Sylarna? Fjällvandring 1
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.