Fjällvandring med fiske???

Hej!
Särbon och jag har börjat planera årets fjällvandring. Vi gick Abisko- nikkaloukta i början på juli förra året och tog vägen över vistadalen pga all snö. Fantastisk tur där vi i stort var ensamma!
Vi tänker oss en vandring utan allt för mkt folk. Tält såklart och så helst där man kan fiska. Vi tänker oss en tur på ca en vecka direkt efter midsommar. Är det nån som kan rekommendera något?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Direkt efter midsommar hade jag nog planerat i södra änden av fjällkedjan. Men är ju olika från år till år hur tidig avsmältningen är
/Peter

Direkt efter midsommar hade jag nog planerat i södra änden av fjällkedjan. Men är ju olika från år till år hur tidig avsmältningen är
/Peter

Grövelsjön/Hävlingen/Rogen området erbjuder både vandring och fiske, och jag instämmer att det kan vara bra att söka sig söderut så tidigt som kring midsommar. En bra tur kan vara en cirkel Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen-Skedbrostugan-Rövollen (N)-Svukuriset (N)-Grövelsjön.

Padjelantaleden rekommenderar även jag då det är en vacker led med fiskemöjligheter, dock gärna lite senare på säsongen då stora delar av leden ligger kring 900m nivån. Ytterligare ett alternativ är Hemavan-Ammarnäs.

/Peter

Så här såg det förra året ut: 20:e Juli, sjön Duottarjavrre, vid Tuottarstugorna. Det var inte så lätt med att fiska...

Bilagor

• P7200094.jpg
    P7200094.jpg
    14.9 KB · Visningar: 1,194
Fjellfiske (det stavas så i Norge :)

Hej Trimokasi.
Om ni kan flytta på vandringen en månad så kan jag varmt rekommendera Nordnorge/Alta.
Fantastiskt fiske och så lättillgängligt. Om ni bokar tidigt flyger ni dit för 500kr och resan tar 2 timmar från Oslo. Lite osäker om det går att flyga direkt från Sverige.
orret-webb.jpg
Vi fick så mycket fisk vi orkade äta :). Dessa är från Stabbursälvens övre del.

Ja Helsing, det heter fjellfiske i Norge. Et annet stort område som også egner seg svært godt for vandring og fiske, er Saltfjellet. Du skaffer deg fiskekort her https://www.inatur.no/fiske/51111895e4b039803a95fc40 Der ser du også hvor kortet gjelder. Området er enormt!

Et tysk par jeg har hjulpet litt med praktiske ting i forbindelse med turer, fisket både på Saltfjellet og i Sulitjelma området. Hun fortalte meg at hun ble lei av stadig nyfisket ørret til middag, så jeg tror de fikk mer enn nok.

Området er også variert med både litt skog og mest høyfjell. En mengde hytter er det også. Selv om dere kanskje tenkte å bo i telt, kan en hytte være god å ty til om vær eller annet skulle hende.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips