Fjällvandra - var?

Det är inte jättemycket folk på Stordalsstua och Lappjordhytta om du vill gå mer åt det hållet. Detr en omarkerad led mellan de två stugorna. Det är också fint på norra sidan av Träsket. Det gick i gamla dagar daglig turistbåt över sjön.

Det skulle ju kunna vara ett attraktivt alternativ att göra en avstickare från Lappjordhytta. Jag funderar på om man då måste gå fram och tillbaka. Det ser ut att vara ganska mycket spärrande vattendrag och terrängformationer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag minns att några har diskuterat färdväg mellan Lappjord och Stordalen antingen här på utsidan eller på fjellforum.no. Minns inte helt var som blev sagt, men du kan ju söka. Men ja, det ser ut att göra det till en rundtur.

Det är i alla fall en bro, enligt min karta, över Njuoraluspi och en över Njuoraetnu vid Torneträsk. Den sistnämnda faller nog inte med sista eftersom den är en del av Nordkalottlede .

Kalfjället öster om Lappjord tror jag ska vara ganska lättgånget. Det är i alla fall det i Vaggi/Vakke/Svenskedalen ca mitt på träsket och vidare norrut och nordost. Skogen väst om Lappjord är dessvärre ganske kuperad och småjobbig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips