Fjällvandra - var?
- Trådstartare Vindskydd
- Start datum
funderat på det någon gång men det finns väl några rätt besvärliga vattendrag? Eller har du gått in och ut från norska sidan?Västra Padjelanta, alltså mellan sjöarna och gränsen?
@Vindskydd Vi fick båtskjuts från Stalo till Duvggeluokta, och gick norrut till Vaisaluokta, sommaren 2019. Inga särskilt svåra vad, och jag är ändå ganska kort och gillar inte turbulenta jokkar. Jag vet dock att det finns ngt-några som kan vara luriga. @hansnydahl är den verklige experten på detta område dock. Sök i hans turbeskrivningar, eller i Padjelantagruppen på Facebook där han just nu lägger ut fina bilder. Det är ett otroligt fint område som jag bara kan rekommendera. (Jag skrev om vår tur i Fjället nr 1/2020, den hittar du här: https://www.fjallklubben.se/medlem/fjaellet )funderat på det någon gång men det finns väl några rätt besvärliga vattendrag? Eller har du gått in och ut från norska sidan?
Hejsan,
Om du inte vandrat i området norr om Silvervägen kan jag varmt rekommendera det. Gjorde tur enligt bilden nedan, med fortsättning in i Sarek på en helt underbar 3-veckors tur för 10-talet år sedan. Och på dessa 21 dagar såg vi inte en enda människa, men då var vi förvisso där sista 2 veckorna i September och 1:a i Oktober.
Var inga riktigt svåra vad vad jag kan minnas på den turen. Men desto mera helt orörd och mycket sällan besökt natur
Visa bilaga 43428
Största utmaningen på turen var passagen över Årjep Savllo, där vi gjorde misstaget att ta oss ner på östra sidan av bäcken markerad med grönt. Det såg betydligt enklare ut att ta sig ner på västra sidan när vi kollade nerifrån.
Visa bilaga 43429
Nu ska det inte stickas under stor stol att detta är en ganska utmanande vandring där man måste bära med sig allt man behöver, men detta verkar du ju vara van vid.
/ Stefan
Kanske i kombination med Gråsjö- och TrondfjällenLunndörrsfjällen med Anaris? Fina områden i Jämtland.
Verkligen fina områden...Kanske i kombination med Gråsjö- och Trondfjällen
Hej!Verkligen fina områden...
Visa bilaga 43572