Fjällvandra - var?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
funderat på det någon gång men det finns väl några rätt besvärliga vattendrag? Eller har du gått in och ut från norska sidan?
@Vindskydd Vi fick båtskjuts från Stalo till Duvggeluokta, och gick norrut till Vaisaluokta, sommaren 2019. Inga särskilt svåra vad, och jag är ändå ganska kort och gillar inte turbulenta jokkar. Jag vet dock att det finns ngt-några som kan vara luriga. @hansnydahl är den verklige experten på detta område dock. Sök i hans turbeskrivningar, eller i Padjelantagruppen på Facebook där han just nu lägger ut fina bilder. Det är ett otroligt fint område som jag bara kan rekommendera. (Jag skrev om vår tur i Fjället nr 1/2020, den hittar du här: https://www.fjallklubben.se/medlem/fjaellet )

Hejsan,

Om du inte vandrat i området norr om Silvervägen kan jag varmt rekommendera det. Gjorde tur enligt bilden nedan, med fortsättning in i Sarek på en helt underbar 3-veckors tur för 10-talet år sedan. Och på dessa 21 dagar såg vi inte en enda människa, men då var vi förvisso där sista 2 veckorna i September och 1:a i Oktober.

Var inga riktigt svåra vad vad jag kan minnas på den turen. Men desto mera helt orörd och mycket sällan besökt natur :)

Visa bilaga 43428

Största utmaningen på turen var passagen över Årjep Savllo, där vi gjorde misstaget att ta oss ner på östra sidan av bäcken markerad med grönt. Det såg betydligt enklare ut att ta sig ner på västra sidan när vi kollade nerifrån.

Visa bilaga 43429

Nu ska det inte stickas under stor stol att detta är en ganska utmanande vandring där man måste bära med sig allt man behöver, men detta verkar du ju vara van vid.

/ Stefan

Ser ut som en fin - och stenig - tur!

En enklare tur i området, om man vill ha det, är att gå leden från kvikkjokk via vaimok- mavas- ikesjaure - silvervägen. Kanske hela vägen till Vouggatjålme, antingen via Jorun eller över fjället.

Det är led hela vägen till silvervägen. Ett par stf-stugor med kort säsong. Inte speciellt välbesökt. Ca 1 dags vandring genom Tarradalen dock.

Så har jag gått en gång. Bussen kör bara varannan dag från Vioggatjålme så vi fick ta taxi till Arjeplog. Går man åt andra hållet kan man åka hem varje dag.

Riktigt fint. Inga komplikationer.

Tack för alla förslag. Just nu funderar jag på ett varv runt Vadvektjåkkå från Björkliden till Vassijaure med en tur via Trollsjön och så kanske tillbaka via Låktatjåkkastugan, vilket skulle bli en blandning av ödsligt och överbefolkat tänker jag, men jag ska sätta mig med en bunt kartor och begrunda era idéer. Om det inte blir i år kanske det blir ett annat år.

HasseQ

Temp. avstängd
Om du sett allt i Sverige är det väl dags att omgruppera till Norge eller Österrike ---

I somras gick jag ifrån Katterat ner till Unna Allakas via Oallavaggi och sen upp till Katterjåkk och vidare Rallarvägen och upp till Låktatjåkkå och via Måndalen ner till Björkliden och avslutade sen i Abisko. Ca 10 mil och knappt någon mygg alls då det var i Augusti och stenigt och kargt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips