Vandring/fiske Børgefjell

Hej!

Har börjat spåna på sommarens vandring. Hade tänkt att starta på svenska sidan vid stekenjokk och traska in mot Børgefjell nationalpark. Funderar på att vara borta cirka 14 dagar, använda mig av basläger + tarp för kortare turer.

Tar tacksamt emot tips från folk som varit där.

* Vad bör jag inte missa
* Förslag på rutt?
* Bra fiskevatten (tas gärna över pm)
* Dåliga fiskevatten

Tacksam för all information
 
De västra områderna

Hejsan,

Trevligt val av område! Jag har gjort två vandringar och en skidtur genom Borgefjells Nasjonalpark och det är enligt mig en av de trevligare områdena i Skandinavien. Detta då det tveklöst är en av de mest orörda områdena, det enda som kommer nära i den aspekten (som jag vandrat) är västra Padjelanta och ödeområdena mellan Kungsleden och Nordkalottleden strax söder om Kvikkjokk.

Jag har bifogat en karta nedan så du kan se var vi valt att gå. Som du kan se har vi på varje tur besökt området runt Kvigtinden, som är den högsta toppen i nationalparken. Anledningen är helt enkelt att det enligt mig är det vackraste området. Framför allt är dalgången norr om Kvigtinden väl värd ett besök.

Samma sak gäller nästa dalgång norröver, den mellan Måsskardfjellet och Simskardfjellet. Mycket spännande geologi i det området :) Men även gränsfjällen är fina, framför allt runt Jetnamsfjellet.

En annan sak som kan vara värd att ta med i beräkningen är att det ofta faller mycket snö i Borgefjell på vintern, vilket medför att många av bäckarna är större och mer svårvadade än vad man kan tro när man bara kikar på kartan. Vi har vid två tillfällen fått ändra våra planer och gå uppströms för att hitta lättare vadställen.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12393&stc=1&d=1359528555
 

Bilagor

  • borgefjell.jpg
    borgefjell.jpg
    71.9 KB · Visningar: 4,664
Jag har haft lite vaga funderingar åt det hållet. Min enda nordnorska tur - på 15 somrar i Norge - var 1997, Saltfjellet-Sulis (med fem dagar i Sverige). Det här är ju lika delar nord och syd. Jag har en del rutter i nord-sydlig riktning inritade på mina Statskart, möjligen också med svängar in i Sverige.

Enligt mina norska källor kan det vara hyfsade vattenförhållanden i kring månadsskiftet juli-augusti. Ska det löna sig bör det handla om en tur på drygt en vecka, helst tio dagar. Hur långa blev turerna på kartan?

Kan inte låta bli att undra varför Undvall kallar området för Borgefjell ...
 
Kan inte låta bli att undra varför Undvall kallar området för Borgefjell ...

Hmm, ren lättja är jag rädd...är ju som lite jobbigt att gräva fram ett ø på ett svenskt tangentbord......fast det är klart att man borde väl egentligen skriva Börgefjell om man skriver på svenska....

/ Stefan
 
Tack så mycket för kartan och vandringstipsen. @Undvall

I teorin hade jag tänkt att gå runt mitten av juli, tror att vattenmassorna bör ha sjunkit undan vid det laget.

Tänkte starta på Svenska sidan nära Gottern och följa led/stig fram till de två sjöarna med samma namn nära susenfjellen, därefter gå mot kvigtind, därefter mot store-börjefjellet och sedan tillbaka mot Sverige. Tanken med vandringen är att passera så mycket vattendrag och små sjöar som möjligt då jag kallt räknar med att leva av fisk varannan dag.

Turen är tänkt på 14 dagar inklusive 3 reservdagar. Varav 2-3 dagar spenderas på Svenska sidan

Hur länge var du ute under dina turer och av vilka färger är de markerade med?

@camoscio Vill inte själv framstå som dryg men måste fråga.. Är frågan ett onödigt och felaktigt dumförklarande? Eller har du själv problem med att koppla att borgefjell kan syftas till Børgefjell? Grammatiskt fel, visst men alla orkar vi inte kopiera namnet för att leta fram ett ø (om vi nu inte skall vara extra petiga och kalla det börgefjell istället) för att få det korrekt.

Långt instick kring en meningslös sak, men jag går tyvärr igång på inlägg som jag uppfattar som onödiga och lite otrevliga.
 
Veckoturer

Hej igen,

Alla mina tre turer har varit veckoturer, dvs en 5-7 vandringsdagar. Den svarta och den blåa turen var bägge sommarvandringar, medan den röda var en skidtur på vintern.

Bägge mina sommarvandringar har gått av stapeln i typ 1:a-2:a veckan i just Juli och sist vi var där fanns det fortfarande kvar massor av snö. När man kom upp över 1000 möh var det mer snö än barmark. Nu skiljer ju detta sig väldigt mycket från år till år, men Børgefjell är ett område där det ofta faller mycket snö på vintern.

Om jag hade satsat på att leva på fisk hade jag tveklöst gått ganska lågt. Skulle tro att fisket är bättre där. Sjöarna som ligger lite högre upp, som t.ex den precis norr om Kvigtinden har vid bägge tillfällena som jag varit där varit delvis istäckta en bit in i Juli. Så tilllväxten lär ju inte vara den snabbaste i de vattendragen :)

Ha en trevlig tur!!!

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.