Bra skala på karta? (Besseggen)

Hej!

Jag och min svåger har länge pratar om att ta en fjällvandring någonstans i Norge. Vårt val föll nu på sträckan Gjendebu - Gjendesheim. Jag undrar litegrann vilken skala på karta som är lämplig. Jag har två val. Den ena är 1:25000 och visar i princip enbart det området vi hade tänkt vandra. Den andra kartan är 1:50000 och visar ett lite större område.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du behöver ingen karta.

För den sträckan du anger som kommer du med all sannolikhet att gå på den märkta stigen (röda T-märkningen). Jotunheimen är så kuperat att det ofta inte går att gå på så många andra sätt, än den märkta stigen.
Från sjön och upp på berget så har du ca 400-500 höjdmeter på relativt kort sträcka.

Du kan titta på denna kartan för att zooma in och se hur det ser ut.
http://ut.no/kart/

Du behöver ingen karta.

För den sträckan du anger som kommer du med all sannolikhet att gå på den märkta stigen (röda T-märkningen). Jotunheimen är så kuperat att det ofta inte går att gå på så många andra sätt, än den märkta stigen.
Från sjön och upp på berget så har du ca 400-500 höjdmeter på relativt kort sträcka.

Du kan titta på denna kartan för att zooma in och se hur det ser ut.
http://ut.no/kart/

Nä, jag vet. Men jag tänkte jag skulle testa på lite navigering när jag ändå är på plats, som en kul grej :)

Ska du navigera med gps (Garmin) så finns t.ex. TopoNorwayExperience som ser ut så här vid Gjendebu:

Bilagor

• Gjendebu.jpg
    Gjendebu.jpg
    60 KB · Visningar: 1,101
Hej!

Jag och min svåger har länge pratar om att ta en fjällvandring någonstans i Norge. Vårt val föll nu på sträckan Gjendebu - Gjendesheim. Jag undrar litegrann vilken skala på karta som är lämplig. Jag har två val. Den ena är 1:25000 och visar i princip enbart det området vi hade tänkt vandra. Den andra kartan är 1:50000 och visar ett lite större område.

Ta båda kartorna ;) (!?)
Det är 1:50000 som är "standard" i Norge och det funkar oftast fint, bra kompromiss... Täcker större område och ger möjlighet till att omplanera på plats om vill utforska en annan del. Sitter man och beskådar utsikten kan det vara kul att identifiera toppar i fjärran osv. Kan också evt vara bra om man av ngn anledning kommer fel och hamnar utanför "25000 området" (?).

1:25000 är oftast "gött at ha" om det finns tillgängligt, om man skal göra nån speciell tur, kunna se mer detaljer/planera, man vet att man ska vara i just det området och inget annat.

Nä, jag vet. Men jag tänkte jag skulle testa på lite navigering när jag ändå är på plats, som en kul grej :)
Jag tycker att man ska för vana att alltid ta med sig en kompass och en karta över området där man ska hålla till. Det kan ju faktiskt "skita" sig, och då är det skönt att ha med sig. Förutsättningen är förstås att man kan hantera grejorna. [emoji4]

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips