Bra sätt att navigera vid fjällvandring

Blåser liv i denna tråd efter som jag gillar navigering.
Om man gillar navigering är det perfekt övning att börja hemma i skogen (om man har någon). Tycker det är betydligt lättare att navigera i fjällvärlden då man har så tydliga toppar, dalgångar och ser vattendrag flera kilometer i förväg. I skog kan du ju missa ditt mål, exempelvis en stuga eller vindskydd, med bara 50 meter om skogen är tät medan i fjällen ser du den ofta på långt innan och kan korrigera kursen. Så kan du navigera i vilken svensk skog som helst med karta och kompass behöver man inte oroa sig för sin kommande fjällvandring. Tycker det är svårare att hitta rätt hemma i Bergslagsskogarna än i Sarek till exempel.
Gräv där du står. Lättillgängligt!
 

avslutat260323

Avslutat
Jag använder uteslutande karta som jag köpt. Försöker undvika apparater annat än för nödfall vid dimma och likande. Kompass har jag med, men tycker de är lite meckiga att använda vid vandring. Vid paddling har man ju den framför sig hela tiden och är mycket mer användbara, men en sån åker ändå med som säkerhet.

Jag går på det visuella jag har framför mig, inte på nån kurs. Tappar jag orientering så tar jag bara upp mobilen och hittar min position om det skulle behövas. Brukar ha offlilne-karta med också.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag använder uteslutande karta som jag köpt. Försöker undvika apparater annat än för nödfall vid dimma och likande. Kompass har jag med, men tycker de är lite meckiga att använda vid vandring. Vid paddling har man ju den framför sig hela tiden och är mycket mer användbara, men en sån åker ändå med som säkerhet.

Jag går på det visuella jag har framför mig, inte på nån kurs. Tappar jag orientering så tar jag bara upp mobilen och hittar min position om det skulle behövas. Brukar ha offlilne-karta med också.
Du kan ju träna lite med karta och kompass, så kanske det blir mindre meckigt. Värt att testa i alla fall.

Jag går också på det jag ser, och tar bara kompasskurs om jag går i dimma, tät skog eller något liknande där sikten är begränsad.

Något sätt att få en position med en "digital enhet" är bra att ha. Jag tar ibland en position för att få en exakt position, annars är det vanlig karta som gäller. Kompass vid behov.
 

avslutat260323

Avslutat
Du kan ju träna lite med karta och kompass, så kanske det blir mindre meckigt. Värt att testa i alla fall.

Jag går också på det jag ser, och tar bara kompasskurs om jag går i dimma, tät skog eller något liknande där sikten är begränsad.

Något sätt att få en position med en "digital enhet" är bra att ha. Jag tar ibland en position för att få en exakt position, annars är det vanlig karta som gäller. Kompass vid behov.
Det meckiga är att jag har stavar att hålla i, och har inga händer över att hålla kart och kompass med.
 
Det meckiga är att jag har stavar att hålla i, och har inga händer över att hålla kart och kompass med.
Man går inte med karta och kompass i handen hela tiden.
Du kollar av var du är på kartan, tar en syftlinje mot en tydlig punkt långt bort med hjälp av kompassen och så går du mot den punkten. Sen gör man om det hela tills man är framme.
OBS, beroende på terrängen och väder kan "långt borta" vara 20 meter eller 2000 meter.
 

avslutat260323

Avslutat
Man går inte med karta och kompass i handen hela tiden.
Du kollar av var du är på kartan, tar en syftlinje mot en tydlig punkt långt bort med hjälp av kompassen och så går du mot den punkten. Sen gör man om det hela tills man är framme.
OBS, beroende på terrängen och väder kan "långt borta" vara 20 meter elle000 meter.
Jo tack, jag vet mycket väl hur man gör, men tycker inte att det behövs kompass, om det inte skulle va dimma då.

Men jag jämför med kajakpaddling då man har kompassen framför sig hela tiden fast i fören, som är så smidigt och man vet alltid vilket riktning man har, men där man inte mycket fasta punkter relatera till, som berg och skog osv. Lite öar men ofta öppet vatten. Då är kursen mer användbart.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det meckiga är att jag har stavar att hålla i, och har inga händer över att hålla kart och kompass med.
Stor benficka eller magficka att stoppa karta och kompass i, lättåtkomligt.

Annars får man göra som skidorienterarna om man har bråttom:
Kartställ

Man kan ha kompassen på handleden, montera på kartställ:

Skärmavbild 2025-03-22 kl. 14.29.41.png
 
Jag har kompassen i ett snöre runt halsen. Mestadels använder jag GPSen och kartan jag har i telefonen ( Locus Map ). Den fysiska kartan är huvudsakligen till som reserv.
 

avslutat260323

Avslutat
En fast ställning med kompass runt halsen hade kanske passat för vandring där man ser grader hela tiden, men totalt meningslöst 99% av tiden, så inget för mig. Finns såna för mobilen.

Kör med med min kartbit i fickan. Det räcker.
 
Man går inte med karta och kompass i handen hela tiden.
Du kollar av var du är på kartan, tar en syftlinje mot en tydlig punkt långt bort med hjälp av kompassen och så går du mot den punkten. Sen gör man om det hela tills man är framme.
OBS, beroende på terrängen och väder kan "långt borta" vara 20 meter eller 2000 meter.
Naturligtvis e de så. Ibland är ju kanske sikten inte mer än typ 20m. Men ofta i fjällen, har man ju många punkter (Höjder etc) att läsa sig in på. Själv använder jag förutom karta/kompass även klockan och om man har tur solen. När jag var i Norge på en glaciärskurs, fick vi till oss, att varje km på kartan, var ca 20 min gångtid, därefter lade man till 20 min/per 100 höjdmeter. Vi testade det några gånger, och det stämde ganska bra.
Ibland fick vi visa på kartan var vi befann oss. Då molnen ibland låg lågt, kollade jag ofta bakåt för att orientera mig, bakåt för att få en bild av kartan, innan molnen tog vid.
Ofta när vi orienterar oss, blickar vi ofta framåt, men tänk bakåt ibland.
 
Hur ofta man behöver använda karta och kompass och hur man ska använda dem beror väldigt mycket på terrängen. Finns områden i fjällen där orienteringen är väldigt enkel och det finns områden där terrängen är väldigt komplicerad och det kan vara svårt att förstå var man är. Hur bra sikten är spelar också självklart stor roll.

På en tur i höstas skulle jag i dimma runda ett litet vatten och gå upp i en liten dal. Kom inte ditt jag skulle och kom fram till att jag visst hade rundat vattnet 90 grader för mycket ... Faktiskt lätt att få helt fel riktning när man inte ser några landmarken samtidigt som man tror att man går rakt och fint.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.