Bra sätt att navigera vid fjällvandring

Kul tråd. Det mesta sägs väl redan i 1a inlägget. Själv är jag inte intresserad av att logga gps-spår, eller att göra spår i förväg att följa. En smartphone har man ändå med sig, och då är det kul & praktiskt att slå på den någon gång ibland (ganska sällan) för att se exakt var man är.

Därmot kunde det vara intressant att i förväg markera några egna waypoints på dom kartor som används av offline-apparna. Undrar om det går. Edit. Funkar nog om man testar lite.
 
Senast ändrad:
Faktiskt så är det ju skitenkelt att navigera i fjällen i norr, som Keb och Sarek osv. Dalgångar med höga berg runt omkring, och sjöar & jåkkar som extra riktmärken. Så länge som det är hyfsad sikt.
 
Kul tråd. Det mesta sägs väl redan i 1a inlägget. Själv är jag inte intresserad av att logga gps-spår, eller att göra spår i förväg att följa. En smartphone har man ändå med sig, och då är det kul & praktiskt att slå på den någon gång ibland (ganska sällan) för att se exakt var man är.

Därmot kunde det vara intressant att i förväg markera några egna waypoints på dom kartor som används av offline-apparna. Undrar om det går. Edit. Funkar nog om man testar lite.
Jag har lagt in waypoints vid något tillfälle och då enkelt kunnat jämföra min position med waypointsen. Mycket bra att kunna göra det i vissa fall.
 
Faktiskt så är det ju skitenkelt att navigera i fjällen i norr, som Keb och Sarek osv. Dalgångar med höga berg runt omkring, och sjöar & jåkkar som extra riktmärken. Så länge som det är hyfsad sikt.
Det är väl mest användbart med GPS-stödet i skogen och vid orientering i/kring branter kanske.
 
Jag har använt Strava en del för träning, men för något år sedan tyckte jag att den betedde sig så pass inexakt att det inte var lönt att använda den. Ibland har den missat stora delar av var man varit, ibland utelämnat en sådär en halv kilometer, och nästan alltid är spåret mycket inexakt. Jag får det till att det inte har berott på mobilen eller dålig GPS i skog, för Lantmäteriets kartposition funkar perfekt. Inget du haft problem med..?
Jag använder en Garmin Fenix 3 för spårregistreringen. Har tyckt att den funkat bra och är känslig men har upptäckt att den tappade spåret när jag hade den inställd på att sluta registrera distans när man står stilla. En egen tråd om det https://www.utsidan.se/forum/thread...tiviteter-pa-gps-klocka-garmin-fenix-3.95337/
Spåret förs över till cyberrymden via blåtand till Garmin connect i mobilen och sedan har jag kopplat så att infon förs över direkt till Strava.
Däremot har spårregistreringen med mobilen funkat betydligt sämre. Verkar som antennen på GPS-klockan lättare kopplar mot GPS-satelliterna vid t ex skogspassager jmfrt med mobilen.

Intressant att Stravas heatmap bara redovisar senaste årets spår. Går det att ändra i inställningarna?

kjpil Suunto har väl inte någon modell som heter Fenix 3? Garmin har en sådan hur som helst.

Thure
 
Senast ändrad:
kjpil Suunto har väl inte någon modell som heter Fenix 3? Garmin har en sådan hur som helst.

Thure
Det stämmer! Var garmin fenix 3 jag hade. Suunto innan dess. Forerunner har inget metallskal likt fenix, vilket min kompis säger kan ha betydelse. Han har en forerunner 935, som oftast ger mindre precisa spår än min 945. Nu finns ju nyare modeller. Vet inte vad det avgörande är men det är hur som helst skillnad på precisionen för de olika. Och I brant terräng var min fenix 3 som sagt nästan oanvändbar
 
Jag har en karta i fickan och ser till att hålla koll vart jag är på kartan. Om det är dålig sikt pga dimma, skog, eller annat elände riktar jag mig med en kompass också.

Telefon med offlinekarta och positionering samt inreach mini med gpsposition ifall det går riktigt åt skogen och jag är helt borttappad. Men det har inte behövts än i fjällen.
 
Som trådskaparen utgår jag från karta och kompass för navigering. GPS var förr en manick som fick bäras med och därför hängde den bara med på vinterturer där det pga whiteout kan vara bra att se *exakt* var man är.

Numera finns den i mobilen tillsammans med kartapp men jag använder den i stort sett aldrig på fjället. Navigera analogt ger fördelen av omedelbar överblick och gör det både snabbare och enklare att hitta bra väg.

Däremot är kartapp och gps fantastiska vid kortare spontanturer i närområdet och för att hitta tillbaka till undangömda platser.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Magnus11 Höjdmätning med GPS och på andra sätt? Navigering 9
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
desmo79 Navigera i alpin miljö Navigering 6
Freebrave Navigera till X och Y Navigering 13
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
EmilH Navigera rågång Navigering 25
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
jonasolof Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.