Bra lätta regnbyxor? Med många fickor.

Jag tog ju i lite för åskådlighetens skull, men man behöver inte ha klättrat uppför en brant för att vara på ett avigt ställe när det slutat ösregna :)

Jag gör det väldigt ofta, med eller utan stegjärn. TS beskriver inte sin tilltänkta användning, men ställer sidoblixtlås som ett av sina krav, så man får väl utgå från det.
Jag ifrågasatte kravet eftersom jag tidigare haft sidoblixlås som krav men efter att ha testat kommit fram till att det var sämre (för mig).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
De enda "regnbyxor" jag sett som haft användbara fickor har varit kraftigare trelagers goretexbyxor.
Inget fel på dessa, men de kan inte med bästa vilja i världen kallas "lätta".

Dessa här har i varje fall tre blixtlåsförsedda fickor, långa sidoblixtlås, samtidigt med helt ok värden på vikt, VP och andning. Hydrofilt membran och stretch i tyget; det förra har jag bra erfarenhet av (dock ej just Atmos). Det senare är guld för folk med skidåkarlår :p

Själv skulle jag vilja ha ett par lätta regnbyxor med minst två, gärna tre fickor, som är slitstarkare än de Marmot Precip jag har nu. Jag använder dem i hög grad för cykelpendling (6 km) och de slits alltför snabbt i grenen, även om gillar att de är mjuka och tar lite plats i ryggsäcken. Typ Dermizax trelagers?

Jag blev inspirerad, sökte och fann Haglöfs Betula GTX pant. Två framfickor. Tvålagers Gore-Tex med nätfoder. Nackdelen med nätfodret är att de blir lite klumpigare och tyngre, men kanske håller de bättre plus att de blir skönare att ha med bara kalsonger och bara ben. Ordinarie pris är 2300 kronor, vilket är dubbelt så mycket som ett par Marmot Precip, men de säljs just nu till reapriset 1600 kronor. Jag lyckades få ytterligare 20 % rabatt hos Sportshopen i ett erbjudande som löpte ut igår.

Jag återkommer om passformen. Förhoppningsvis är de både lite lösa och långa, så att de inte stramar när jag cyklar.

Jag använder dem i hög grad för cykelpendling (6 km) och de slits alltför snabbt i grenen

Själv cykelpendlare året om (8km enkel väg). Slutade använda regn/skalplagg med undantag för de dagarna då det verkligen vräker ner. Framförallt bara vinden som behöver mötas då man får upp värmen ändå, och det är jäkla billigt att nöta vindplagg à la träningsoverall än 3-lagers Goretex. Fuktiga vindplagg torkar ju dessutom på nolltid, så man har alltid torra kläder på vägen hem trots om de skulle vara blöta.

Själv cykelpendlare året om (8km enkel väg). Slutade använda regn/skalplagg med undantag för de dagarna då det verkligen vräker ner. Framförallt bara vinden som behöver mötas då man får upp värmen ändå, och det är jäkla billigt att nöta vindplagg à la träningsoverall än 3-lagers Goretex. Fuktiga vindplagg torkar ju dessutom på nolltid, så man har alltid torra kläder på vägen hem trots om de skulle vara blöta.
Resonerar likadant ang cykelpendling - mina byxor får gärna vara vindtäta och blanka (så regn rinner av lätt) på framsidan men ventilerande stretch på baksidan (dit kommer väldigt lite regn och ingen fartvind). Med så tätt som membranbyxor blir jag istället blöt innifrån av svett. Jag cyklar motionsklädd vid pendling och har tillgång till både dusch och torkskåp på jobbet också. Genomblöta byxor vid ankomst på morgonen är torra igen till hemcyklingen.

/Patrik

Förvisso, men då behöver ni ju inte kommentera här i regnbyxtråden ;-) Äsch, jag nappar:

Själv svettopendlar jag helst inte, snittar kanske 22 km/h genom Stockholm och Solna, trots tillgång till dusch och torkrum. För att vara tydlig är det inte sååå många gånger per år jag cyklar med regnbyxorna, men det är samtidigt typfallet för användning av dem; ibland över kortbyxor och ibland över ordinarie kontorsbyxor. Ofta blir det hämtning av barn som ibland antingen vill göra något ytterligare eller tjurar ihop. Ibland ska jag vidare till något där jag inte kan byta om. Då är det oskönt att vara fuktig och eventuellt kall. Framfickor är bra för att snabbt komma åt mobiltelefon och nycklar. Ibland har jag plånboken i bakfickan eftersom jag stannar till och handlar i olika butiker på hemvägen (bland det bästa med att cykla i stan).

Dessa här har i varje fall tre blixtlåsförsedda fickor, långa sidoblixtlås, samtidigt med helt ok värden på vikt, VP och andning. Hydrofilt membran och stretch i tyget; det förra har jag bra erfarenhet av (dock ej just Atmos). Det senare är guld för folk med skidåkarlår :p
De byxorna har min fru, och är nöjd. Hon cyklar kanske inte jättemycket med dem, men det blir iaf någon gång då och då, och de visar inga större tecken på slitage. Nackdelen är väl kanske priset, man vill ju inte behöva gå omkring och vara rädd om ett regnbyxor.

/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips